Mobilize Solo en Ileo Concept verkennen nieuwe manieren van reizen en laden

De mobiliteitssector staat centraal in de maatschappelijke transformatie. Particuliere auto's verliezen terrein in steden nu gebruikers en beleidsmakers overstappen op nieuwe alternatieven om te reizen. Mobilize anticipeert op deze trends en biedt met de Solo Concept en Ileo Concept twee antwoorden op de nieuwe uitdagingen voor stedelijke en elektrische mobiliteit.

Solo Concept: een verlengstuk van jezelf
De Solo Concept is een toekomstgericht mobiliteitsproject en onderdeel van het streven van Mobilize om aan alle vormen van mobiliteit te werken. Het betreft een eenpersoonsvoertuig met minimale buitenafmetingen (1,37 meter lang).

Meer in het algemeen illustreert de Solo Concept de manier waarop Mobilize verder denkt dan de huidige autoconventies. Hij belichaamt ultralichte, soepele en wendbare mobiliteit. Het project werd opgestart door de Indiase studio van Renault, die bekendstaat om zijn grote inventiviteit. Het oorspronkelijke idee van de ontwerpers was een skateboard met een paraplu.

Met de Solo Concept vormen lichaam en object een geheel op een manier die aanvoelt als het dragen van kleding. De bestuurder rijdt op coole en ontspannen wijze in een halfzittende houding. Mobilize ziet dit concept ook als een kans om partnerschappen aan te gaan in de modewereld, om bijvoorbeeld accessoires te creëren voor personalisatie, zoals kleding, tassen en bagage.

Extra bescherming op een driewielig voertuig
De Solo Concept rijdt met relatief lage snelheden (tot 25 km/u). Het voertuig vereist geen rijbewijs, veiligheidsgordel of helm en laat zich besturen met een joystick (een knipoog naar de gamewereld). Zijn omhullende koetswerk, airbag en voetbediende noodknop om het voertuig direct tot stilstand te brengen, dragen bij aan een hoog veiligheidsniveau en een betere bescherming dan scooters, stepjes, eenwielers en andere moderne personenvervoerders.

De Solo Concept is een driewieler met twee aangedreven wielen voor en een kleiner wiel achter om te sturen. Door zijn asymmetrische ontwerp kun je alleen via de linkerkant instappen. Binnenin draait de verstelbare stoel naar voren om een diep opbergvak te openen ter grootte van een tas. Tevens is de Solo Concept binnen en buiten eenvoudig te reinigen. De structuur van de Solo Concept bestaat uit 50% gerecycled materiaal en het voertuig is voor 95% recyclebaar aan het einde van zijn levenscyclus.

Drie opties om te laden
Meerdere exemplaren van de Solo Concept kunnen in elkaar worden geschoven om minder ruimte in parkeergarages in te nemen: één standaard parkeerplaats biedt plaats aan zes stuks.

Daarnaast zijn er drie laadmogelijkheden: via een laadkabel, draadloos (inductie) en door de batterij te wisselen. Dankzij inductietechnologie kunnen meerdere in elkaar geschoven exemplaren van de Solo Concept tegelijkertijd worden opgeladen. Het hoofdvoertuig is dan via een laadkabel verbonden met een laadpunt en stuurt de energie via inductie naar de andere modellen. De batterij van de Solo Concept laat zich ook eenvoudig demonteren om thuis op te laden, net als bij een elektrische fiets.

Afmetingen: Lengte: 1,37 meter, breedte: 90 centimeter, hoogte: 1,75 meter

“Het speelse en functionele design van de Solo Concept blijft trouw aan de waarden van Mobilize. Het werd uitgewerkt met het oog op een minimale voetafdruk in de stad en een maximale veiligheid en bescherming bij slecht weer. Ook hebben we gewerkt aan een comfortabele en ontspannen houding voor de bestuurder, die geen twijfel laat bestaan over het zeer wendbare karakter van het voertuig, aldus Patrick Lecharpy, Directeur Design bij Mobilize.

Ileo Concept: modulaire en verplaatsbare totems, ontworpen als leefruimtes
De Ileo Concept, ontworpen door Mobilize en Patrick Jouin iD, biedt verschillende diensten aan, waaronder laadpunten. De infrastructuurelementen zijn verplaatsbaar en duurzaam, passen in onze gebieden en dragen bij aan het netwerk en de toegankelijkheid van elektrisch vervoer voor iedereen.

Met de Ileo Concept presenteert Mobilize een toekomstvisie op de openbare ruimtes die bestemd zijn voor mobiliteit. Zo werden drie conceptuele elementen van stadsmeubilair ontwikkeld. Deze multifunctionele en modulaire totems vormen een knooppunt van voorzieningen: