Renault Group white logo Renault cars logo white Dacia logo white Alliance cars logo white

Ampere en Stratus Materials gaan samenwerking aan voor kobaltvrije batterijtechnologie

Corporate   Persbericht   Renault
  • Ampere werkt samen met Stratus Materials in een Joint Development Agreement (JDA) om innovatieve, kobaltvrije LXMOTM-batterijtechnologie te verkennen voor toekomstige elektrische auto’s van Renault Group
  • LXMOTM-technologie biedt een hoge energiedichtheid vergelijkbaar met NMC‑batterijen, met kosten en veiligheidseigenschappen vergelijkbaar met LFP‑technologie
  • De samenwerking is onderdeel van de strategie van Ampere om batterijtechnologieën van de volgende generatie te ontwikkelen, naast NMC en LFP

Ampere, het EV- en softwaremerk van Renault Group, is een Joint Development Agreement aangegaan met het Amerikaanse Stratus Materials om de toepassing van hun kobaltvrije LXMOTM-kathodetechnologie te verkennen. Deze technologie biedt een hoge energiedichtheid vergelijkbaar met NMC‑batterijen, maar met lagere kosten en een vergelijkbare veiligheidsmarge als LFP‑technologie. De samenwerking sluit aan bij de strategie van Ampere om een volgende generatie batterijtechnologieën te ontwikkelen, náást bestaande NMC- en LFP-oplossingen.

Batterijen op basis van LXMOTM vormen een veelbelovende oplossing voor elektrische auto’s. Ze combineren een hoge energiedichtheid die vergelijkbaar is met – of zelfs beter dan – die van NMC-batterijen (nikkel, mangaan, kobalt), met een lage kostprijs en een hoge bestendigheid zoals bij LFP-batterijen (lithium, ijzer, fosfaat). Op systeemniveau leidt de combinatie van een hoge energiedichtheid met een verbeterde bestendigheid tot batterijpacks met een energiedichtheid die tot twee keer zo hoog is als die van packs op basis van NMC of LFP. Dit biedt Ampere belangrijke voordelen op het gebied van ontwerp en kostenefficiëntie. Het resultaat: elektrische auto’s met een groter rijbereik, betere veiligheid en een lagere kostprijs.

De inzet op kobaltvrije technologie vormt de derde stap in de batterijstrategie van Ampere. De eerste stap is het gebruik van NMC-technologie vanwege de hoge energiedichtheid. De tweede stap is de toepassing van LFP-technologie, die vanaf 2026 wordt geïntroduceerd in modellen van Renault.

“Ampere is looking closely at high energy cobalt-free materials because of their potential advantages compared to incumbent cathode materials. Stratus’s LXMOTM CAMs have gained Ampere’s attention because of their unique and compelling combination of performance, cost, safety, and cycle life.” Nicolas Racquet, VP Vehicle & Powertrain Engineering, Ampere.

Jay Whitacre, de CEO van Stratus, voegt daar aan toe, “We are thrilled to have LXMOTM selected by Ampere and Renault Group as a candidate for deployment into their future vehicle portfolio. Our progress to date with Ampere has been strong and we look forward to delivering on the ongoing JDA and moving together toward full vehicle deployments.”

Geavanceerde batterijmaterialen, -cellen en -packs spelen een cruciale rol in de ontwikkeling van moderne elektrische auto’s. Deze aankondiging onderstreept hoe Ampere zich blijft positioneren als koploper in EV-technologie, door innovatieve oplossingen te omarmen die aanzienlijke technologische vooruitgang mogelijk maken.

De inzet op materialen zoals LXMOTM draagt bij aan zowel een verminderde milieu-impact als een minder complexe toeleveringsketen. Daarmee speelt Ampere in op twee van de grootste uitdagingen in de wereldwijde EV-industrie.

LXMOTM staat voor ‘Lithium X Manganese Oxide’, ofwel ‘lithium x mangaanoxide’.

over Renault