Renault Group white logo Alpine logo white Renault cars logo white Dacia logo white Alliance cars logo white

Dacia breidt productaanbod verder uit

Automatische Easy-R-transmissie en Dacia Duster Édition 2016 debuteren op IAA Frankfurt

Dacia   Personenauto's

Dacia breidt het productaanbod uit met de gloednieuwe automatische Easy-R-transmissie en de Duster Édition 2016. Dacia’s eerste automatische vijfversnellingsbak en de extra stijlvolle Duster met nieuwe voorzieningen en designfeatures zijn voor het eerst te zien op de autoshow van Frankfurt (IAA), die van 17 tot en met 27 september plaatsvindt.

De nieuwe automatische Easy-R-transmissie is in Nederland vanaf begin 2016 leverbaar in de Dacia Logan MCV, Sandero en Sandero Stepway. Deze gerobotiseerde vijfversnellingsbak is verkrijgbaar in combinatie met de TCe 90-benzinemotor met Stop & Start. Easy-R biedt het comfort van een conventionele automaat met de efficiency van een handgeschakelde versnellingsbak. De transmissie is in de basis hetzelfde als een handgeschakelde variant, alleen worden het koppelen en schakelen verzorgd door computergestuurde, elektromechanische systemen.
In de ‘Drive’-stand kiest de elektronica continu de efficiëntste versnelling. Ook het moment van schakelen wordt nauwkeurig gekozen, voor een zo laag mogelijk brandstofverbruik. De Dacia Sandero en Logan MCV TCe 90 met Easy-R-transmissie verbruiken dan ook exact hetzelfde als de versies met handgeschakelde versnellingsbak, namelijk 4,9 l/100 km. De Sandero Stepway stoot 115 g/km CO2 uit (volgens NEDC). Voor extra comfort en gemak tijdens filerijden en manoeuvreren, biedt de Drive-modus ook een kruipstand. De Easy-R-transmissie kan ook handmatig bediend worden door de pookknop naar voren (–) of naar achter (+) te tikken. Deze stand komt optimaal tot z’n recht in gladde omstandigheden en als de bestuurder het maximale motorvermogen wil benutten. Dankzij toepassing van elektromechanische in plaats van hydraulische techniek is het schakelgedrag zeer verfijnd.

Dacia Duster Édition 2016
Met de Duster Édition 2016 presenteert Dacia een nieuwe uitrusting en stijlvolle designfeatures. Hij onderscheidt zich met nieuw ontworpen ‘Noir Diamantée’ 16-inchwielen en om zijn avontuurlijke karakter te versterken, is de Duster nu ook leverbaar in de opvallende kleur Vert Altaï. De karaktervolle Duster is tevens voorzien van nieuwe stoelbekleding met grijze sierstiksels. Verder is de kleur antraciet van de deurpanelen, deurgrepen en middenconsole vervangen door grijs.

De uitrusting van de Dacia Duster is uitgebreid met MEDIA-NAV. Dit navigatiesysteem omvat een 7-inch touchscreen met een overzichtelijke interface. Gebruikers hebben via het navigatiesysteem en Bluetooth gemakkelijk toegang tot multimedia op hun telefoon. Hiervoor is een gratis app voor de gekoppelde smartphone beschikbaar. Het checken van Facebook en Twitter kan via MEDIA NAV. iPhone-gebruikers (4S en hoger) kunnen bovendien via een knop op het stuurwiel gebruikmaken van SIRI. Tevens is het multimediasysteem nu in het uitrustingsniveau Prestige uit te breiden met een achteruitrijcamera.

Schone Euro 6-motoren
Het volledige productaanbod van Dacia voldoet nu aan de strenge Euro 6-emissienorm. Alle motoren zijn voorzien van start-stoptechniek en alle dieselmotoren zijn uitgerust met een onderhoudsvrij NOx-filter.

Voor de Dacia Sandero en Logan MCV resulteren deze aanpassingen in een lagere CO2-emissie voor zowel de benzine- als de dieselversies. De TCe 90-benzinemotor met 90 pk (66 kW) en 140 Nm produceert slechts 109 gram CO2/km (- 7 gram). De dCi 90-dieselmotor van de Logan MCV noteert een bescheiden uitstoot van 90 gram CO2/km (- 9 gram). De CO2-uitstoot van de Sandero Stepway TCe 90-benzinemotor komt uit op 115 gram CO2/km.
De Dacia Duster TCe 125 stoot nu 138 gram CO2/km uit (- 7 gram), terwijl de dCi 110-dieselversie nu zelfs 12 gram minder CO2/km produceert. Bij de 4×2-versie resulteert dat in een uitstoot van 115 gram/km, terwijl de 4×4-versie een uitstoot van 123 gram CO2/km laat noteren.

Verkoopsucces en klantenloyaliteit
Sinds de verkoopstart van de eerste Dacia in 2004 zijn wereldwijd al bijna 3,5 miljoen Dacia’s verkocht. Het modellengamma van Dacia is een van de jongste in Europa. De complete line-up is in een periode van slechts twee jaar volledig vernieuwd.
Dacia heeft het succes in de eerste zes maanden van 2015 onverstoord voortgezet met 290.024 verkochte auto’s. Dat is 10,1 % meer dan in dezelfde periode in 2014. In 19 van de 44 landen waar Dacia actief is, werden zelfs verkooprecords verbroken. Vooral in Roemenië, Bulgarije en Marokko is Dacia ongekend populair, het marktaandeel in die landen is opgelopen tot respectievelijk 35,4%, 12,4% en 28,4%. In Nederland zijn tot en met eind augustus 2015 2472 Dacia’s verkocht, goed voor een marktaandeel van 0,9 %.

Kenmerkend voor Dacia is ook de enorme betrokkenheid en loyaliteit van klanten. Het tienjarige jubileum van Dacia werd opgeluisterd met talloze evenementen in Europa en Noord-Afrika, waarbij duizenden Dacia-fans bijeenkwamen. Het jubileum in Frankrijk werd op grootse wijze gevierd in Parijs, Nantes en Lyon, met een ongekend grote opkomst van maar liefst 11.000 Dacia-rijders. In Tsjechië werd de jaarlijkse Dacia-picknick bezocht door ruim 6.000 man, van wie er duizend samen een gigantisch Dacia-logo vormden. Ook in Nederland is de Dacia Fandag al jaren een groot succes. En niet te vergeten: ook op social media groeit Dacia gestaag, met nu al 2,5 miljoen volgers op Facebook.

over Dacia