Renault Group white logo Alpine logo white Renault cars logo white Dacia logo white Alliance cars logo white

Dacia in eerste helft 2023: succesverhaal voortgezet met groei van 24%

Dacia

  • Dacia verkocht in de eerste helft van 2023 in totaal 345.432 auto’s; een groei van 24,2% ten opzichte van dezelfde periode in 2022.
  • De verkoop van personenauto’s bedroeg 342.809 eenheden, waarmee Dacia een totaal marktaandeel van 4,7% heeft; een toename van 0,2 procentpunt jaar op jaar.
  • De vier belangrijkste modellen van Dacia waren nog populairder in de eerste helft van 2023: Spring +38%, Sandero +24%, Duster +13% en Jogger +130%.
  • Dacia heeft zijn positie op de particuliere markt in Europa nog verder verstevigd en is goed voor een tweede plaats en een stevig marktaandeel van maar liefst 8,4%*.
Dacia kan terugkijken op een succesvolle eerste helft van 2023. Het merk verkocht in totaal 345.432 auto’s, goed voor een groei van 24,2% ten opzichte van dezelfde periode in 2022. Dacia verstevigde daarbij nogmaals zijn positie op de particuliere markt in Europa met een marktaandeel van maar liefst 8,4%. De Dacia Spring, Sandero, Duster en Jogger blijven onveranderd de populairste modellen van het merk.

VIER POPULAIRSTE DACIA MODELLEN SCOREN OPNIEUW

De verkoop van de Dacia Sandero steeg jaar op jaar met 24% tot 138.978 exemplaren. De Sandero is sinds 2017 Europa’s bestverkochte auto onder particuliere klanten.

De verkoop van de Dacia Duster groeide met 13% in vergelijking met de eerste helft van 2022, tot 111.891 eenheden. De auto behield zijn podiumpositie voor SUV-verkopen aan particuliere klanten in Europa.

Van de Dacia Jogger verkocht Dacia in de eerste helft van 2023 in totaal 50.569 stuks, waardoor het totaal sinds de lancering van de Jogger uitkomt op meer dan 100.000. De hybride aandrijflijn blijft een populaire keuze en is nog steeds goed voor ruim één op de vier orders.

De verkoop van de Dacia Spring steeg met 38% op jaarbasis tot 27.438 exemplaren. Ook de Spring behield zijn podiumpositie voor de verkoop van elektrische auto’s aan particuliere klanten in Europa.

UITSTEKENDE PRESTATIES OP ALLE GROTE EUROPESE MARKTEN

De omzet van Dacia steeg met 29,5% op de Europese personenautomarkt (PC), die in totaal met 17,5% toenam. Het aandeel van Dacia komt in de eerste helft van 2023 uit op 4,5%; een toename van 0,4 procentpunt ten opzichte van dezelfde periode in 2022.

De verkoop aan particuliere klanten – van oudsher het belangrijkste segment voor Dacia – was in de eerste helft van 2023 onverminderd sterk. Dacia heeft zijn positie op de Europese markt zelfs verstevigd en klimt voor de eerste keer op naar de tweede positie met een totaal marktaandeel dat is gegroeid tot 8,4%. Als reminder: Dacia had in heel 2022 een marktaandeel op de particuliere personenautomarkt in Europa van 7,6%, destijds ook een record.

In Frankrijk – de grootste markt voor Dacia – verkocht het merk 81.415 auto’s (PC+LCV – personenauto’s en lichte bedrijfswagens) in de eerste helft van 2023. Dat is een groei van 25% ten opzichte van dezelfde periode in 2022. Het aandeel in het PC-segment steeg met 0,7 procentpunt tot 9,1%, waardoor Dacia de derde plaats behoudt in dit deel van de Franse PC-markt. Dacia is nu het bestverkochte merk onder particuliere klanten, met een aandeel van 16,3% in dit marktsegment, oftewel een op de zes particuliere klanten koopt een Dacia. De vier belangrijkste modellen van het merk behoren tot de top 10 in Frankrijk: de Sandero op nummer 1, de Duster op nummer 4, de Spring op nummer 6 en de Jogger op nummer 10.

In Italië verkocht Dacia in de eerste zes maanden van 2023 in totaal 47.798 auto’s (PC+LCV), een stijging van 26%. Het aandeel op de PC-markt steeg met 0,1 procentpunt tot 5,6%. Het Dacia aandeel van 9,7% in het particuliere klantensegment op de Italiaanse markt plaatst Dacia nu voor de eerste keer op de eerste plaats. De Sandero is zelfs de bestverkochte personenauto onder retailklanten in Italië.

In Duitsland bereikte de totale verkoop van personenauto’s en lichte bedrijfswagens 34.862 eenheden, een stijging van 41% ten opzichte van de eerste helft van 2022. Het Dacia aandeel in het PC-segment groeide met 0,5 procentpunt tot 2,5%. Dacia boekte een aandeel van 5,7% in het segment van particuliere klanten en behaalde daarmee voor het eerst de derde plaats in Duitsland. In het land staan drie modellen van het merk in de top 10: de Sandero op nummer 3, de Duster op nummer 4 en de Jogger op nummer 10.

De verkoop van PC+LCV’s steeg ook sterk in Spanje in de eerste helft van 2023: met maar liefst 40% tot 24.816 eenheden. Het aandeel van Dacia in het PC-segment steeg met 0,6 procentpunt tot 4,9%. De Dacia Sandero is zelfs de bestverkochte auto op de Spaanse markt. Dacia staat als merk op de vierde positie in de rankings voor verkopen aan particuliere klanten, met een aandeel van 9,1% in dit segment.

In Roemenië waren de vijf bestverkochte personenauto’s in de eerste helft van 2023 allemaal Dacia modellen. De PC+LCV-verkoop van het merk steeg met 51% tot 24.733 eenheden. Het aandeel op de PC-markt bedroeg 33,4%, een stijging van 5,7 procentpunten op jaarbasis. Het aandeel van Dacia in het segment van particuliere klanten bereikte een recordhoogte van 40,8%.

DACIA BOEKT STEVIGE PROGRESSIE MET GROEI EN STRATEGIE

Dacia bleef in de eerste helft van 2023 zijn strategische plannen verder uitrollen om de verkopen van de vier hoofdmodellen een impuls te geven. Een sterke focus lag op het nieuwe Extreme-uitrustingsniveau, dat de ‘outdoor-waarden’ van het merk belichaamt en nu al een onverdeeld succes is, met in slechts een paar maanden tijd al meer dan 45.000 orders. Dit alles toont aan dat klanten enorm enthousiast zijn over de nieuwe positionering van het merk.

Dacia tilt dit ‘outdoor-universum’ nu naar nieuwe hoogten. Het merk kondigde onlangs plannen aan om deel te nemen aan het World Rally-Raid Championship met prototypes die racen op synthetische brandstof geleverd door Aramco. Het hoogtepunt wordt de Dakar Rally in 2025. Dacia wordt ook premier partner van de UTMB® World Series en titelpartner van de Dacia UTMB® Mont-Blanc. De Ultra-Trail du Mont-Blanc (UTMB®) is een ultramarathon in de bergen.

STRATEGIE SLUIT AAN OP KLANTBEHOEFTEN

“Het succesverhaal van Dacia gaat door, met een totale verkoopvolumestijging van 24%. Het is de eerste keer in zijn geschiedenis dat Dacia de tweede plaats heeft bereikt op de Europese ranglijst voor verkoop aan particuliere klanten. Hieruit blijkt dat onze strategie aansluit op de behoeften van de klant. Deze prestatie komt ook voort uit het feit dat ons merk non-stop verandert. Je kunt dit zien in onze recente ‘Outdoor’-stappen, zoals het Rally-Raid-programma waarin we vanaf 2025 gaan racen met synthetische brandstoffen en de uitbreiding van de samenwerking met de UTMB® World Series.”

– Xavier Martinet, SVP, Dacia Marketing, Sales & Operations

Wereldwijde volumes, eerste helft 2023 (PC+LCV):

 Dacia Sandero 138.978
 Dacia Duster 111.891
 Dacia Jogger 50.569
 Dacia Spring 27.438
 Dacia Logan 14.152
 Overig 2.404
 Totaal 345.432

* Personenautoverkoop aan retailklanten in Europa (Dataforce Source, lijst van Europese landen met verkoop per klantkanaal): Oostenrijk, België, Kroatië, Tsjechië, Denemarken, Finland, Frankrijk, Duitsland, Hongarije, Italië, Luxemburg, Nederland, Noorwegen, Polen, Portugal, Roemenië, Slowakije, Slovenië, Spanje, Zweden, Zwitserland, Verenigd Koninkrijk.

over Dacia