Renault Group white logo Alpine logo white Renault cars logo white Dacia logo white Alliance cars logo white

Dacia introduceert nieuwe range

Dacia   Personenauto's
  • Bijna volledige Dacia-gamma vernieuwd: de Logan MCV, de Sandero en de Sandero Stepway nu met nieuw interieur en exterieur.
  • Dokker, Dokker Van en Lodgy ook vernieuwd.
  • Voor het eerst levert Dacia een automatische EDC-transmissie (Efficient Dual Clutch) in de Duster, voor nog meer rijplezier.
  • Verkoop Dacia blijft groeien. Nieuw verkooprecord: eind oktober stond de teller op meer dan 477.900 exemplaren wereldwijd – een groei van 6%.
  • Efficiënte Dacia-fabrieken kunnen voldoen aan groeiende vraag naar nieuwe Dacia modellen.

1. WAT IS ER NIEUW?

Dacia heeft het design van zijn belangrijkste modellen vernieuwd: de Logan MCV, de Sandero en de Sandero Stepway. Sommige items zijn ook doorgevoerd op de Dokker, de Dokker Van en de Lodgy, zodat het gehele gamma hetzelfde familiegezicht heeft zoals ontworpen door Laurens van den Acker, Senior Vice President Corporate Design. Dacia biedt voor de Logan MCV, de Sandero en de Sandero Stepway een uitgebreid motorengamma, diverse transmissies en nieuwe uitrustingsopties. Deze modellen zijn in Nederland leverbaar vanaf heden. Tegelijkertijd levert Dacia de Duster voor het eerst met een EDC-transmissie met dubbele koppeling voor nog meer rijplezier. De Duster met EDC-transmissie verschijnt begin 2017 op de Nederlandse markt. Prijzen volgen later.

1.1 Interieur en exterieur nog moderner en robuuster

Dacia heeft zowel het ex- als het interieur van de belangrijkste modellen – de Logan MCV, de Sandero en de Sandero Stepway – aangepast. Sommige verfijningen zijn ook doorgevoerd op de Dokker, de Dokker Van en de Lodgy.

Nieuwe lichtsignatuur
Het design van Dacia maakt grote stappen. De modellen hebben een herkenbare nieuwe lichtsignatuur aan vóór- en achterzijde1, voor een meer dynamische en eigentijdse look. De LED-dagrijverlichting heeft een patroon van vier gestapelde driehoeken. De signatuur van de Sandero en Sandero Stepway achterlichten is gebaseerd op vier verlichte vierkanten.

De nieuwe Logan MCV en Sandero delen nu het moderne voorbumperdesign, met verchroomde details rond de luchtinlaat. Ook de achterbumper2 is opnieuw vormgegeven, om het gespierde uiterlijk van de modellen te benadrukken.

Deze designverfijningen hebben vooral op de nieuwe Sandero Stepway een krachtige uitwerking. Dit model heeft een nieuw vooraanzicht, met designkenmerken van de Duster. De grille combineert op elegante wijze de zwarte tonen van de bumper en de verchroomde details tot een dynamisch geheel. De grotere bodemvrijheid van de Sandero Stepway in combinatie met de satijnglanzend verchroomde skidplates voor en achter en de dakrails accentueren zijn SUV-looks. Het verchroomde uitlaatstuk versterkt het dynamische karakter van de auto.

Het gamma wieldoppen en lichtmetalen wielen is vernieuwd en de elegante lijnen van de auto’s worden geaccentueerd met de montage van design wielen.

Verfijnd interieur 
Ook het interieur van de vernieuwde modellen heeft een upgrade ondergaan, met een verchroomde finish voor de ventilatieopeningen, de strip op het dashboard en de middenconsole (afhankelijk van de uitvoering). De bediening van de claxon is nu in het midden van het eveneens nieuwe vierspaaksstuurwiel geplaatst en voorzien van het Dacia-logo. Het stuurwiel van de hogere uitrustingsniveaus heeft een duurzame Soft Feel-finish die plezierig aanvoelt.
Het gehele gamma wordt voorzien van nieuwe bekledingsstoffen, met texturen en patronen die nog beter aanvoelen en het comfortniveau verhogen. De bekleding van de nieuwe Sandero Stepway heeft 3D-weefsel voor meer diepte, en is verfijnd afgewerkt met fraai stiksel.

Nog meer uitrusting, maar nog altijd betaalbaar
De nieuwe Logan MCV, Sandero en Sandero Stepway zijn uitgerust met nieuwe systemen die het rijden makkelijker en praktischer maken. Een achteruitrijcamera (afhankelijk van uitvoering) en hill start assist vergemakkelijken het manoeuvreren. Verder heeft Dacia naar aanleiding van klantenfeedback de knoppen van de elektrisch bedienbare vóór- en achterruiten verplaatst naar de deurpanelen. Voor de bestuurder heeft de schakelaar een handige one-touch-functie, het comfort wordt verhoogd dankzij een neerklapbare armsteun die geïntegreerd is in de bestuurdersstoel (afhankelijk van uitvoering).
Het interieur is ruim als altijd en nog praktischer dankzij diverse opberglocaties, onder meer een handig vakje voor de mobiele telefoon en een opbergnet aan de zijkant van de console om kleine items op te bergen (afhankelijk van uitvoering). De nieuwe middenconsole heeft aan de achterkant een bekerhouder. Ook nieuw is een 12-voltaansluiting achterin zodat passagiers achter mobiele apparaten kunnen opladen.


NIEUWE DOKKER, DOKKER VAN EN LODGY JAARGANG 2017

Dacia past enkele nieuwe stijlelementen van de Logan MCV, de Sandero en de Sandero Stepway ook op de Dokker, de Dokker Van en de Lodgy toe. De drie modellen zijn voorzien van een nieuwe, met chroom afgewerkte grille3 die de auto’s een stoere uitstraling geeft (afhankelijk van de uitvoering). Nieuwe Dark Metal Flex-wielen zijn leverbaar voor de Stepway-versies en de nieuwe lichtmetalen 16-inch ALTICA-wielen vervangen de wielen die Dacia tot op heden op de andere modellen monteerde. De achterklep van de Lodgy is vanaf jaargang 2017 voorzien van een verchroomde strip.

Ook het interieur krijgt nieuwe elementen van de Logan MCV, de Sandero en de Sandero Stepway. Zoals zijdeglanzende chroomaccenten op het stuurwiel, op de middenconsole en rond de ventilatieopeningen. Ook krijgt de ruitbediening aan de bestuurderszijde de handige one-touch-functie. Het dashboard is voortaan geheel in zwart uitgevoerd en nieuwe bekleding zorgt voor een eigentijdse sfeer. De bekleding in de Stepway-versies van de Lodgy en Dokker is nu van hetzelfde 3D-weefsel als dat in de Sandero Stepway. Voor extra comfort worden de nieuwe Lodgy en Dokker uitgerust met klaptafeltjes voor de achterpassagiers en een extra bagagenet voor de voorpassagier(afhankelijk van de uitvoering).


Ruime keuze aan motoren
Dacia biedt een ruime keuze aan aandrijflijnen voor de Logan MCV, de Sandero en de Sandero Stepway:

  • Benzine: de TCe 90 met Stop&Start (S&S) en de TCe 90 S&S met de Easy-R geautomatiseerde versnellingsbak en een handmatig te bedienen transmissie.
  • Diesel: de dCi 90 S&S met handmatig te bedienen transmissie.
  • De SCE 75 benzinemotor is niet leverbaar in Nederland.
  • De Logan MCV, Sandero en Sandero Stepway zijn ook met lpg-motoren (BiFuel) leverbaar.

1.2 Dacia Duster nu verkrijgbaar met Efficient Dual Clutch (EDC) automatische transmissie voor nog meer rijplezier

Eenvoudiger, kalmer en meer ontspannen rijden 
In de afgelopen twaalf jaar is het aandeel auto’s met een automatische transmissie in Europa gegroeid van 6 naar 18% in 2015. Dacia’s EDC-automaat (Efficient Dual Clutch) is een aantrekkelijk alternatief voor een handmatig te bedienen transmissie.
Voor het eerst levert Dacia de Duster – in de versie dCi 110 4×2 S&S – met een automatische zestraps EDC-transmissie met dubbele koppeling. Deze combineert het comfort en de soepelheid van een automatische transmissie met het lage brandstofverbruik en de CO2-uitstoot van een handgeschakelde versnellingsbak.
De EDC-transmissie omvat twee koppelingen: de ene voor de eerste, derde en vijfde versnelling, de andere voor de tweede, vierde en zesde versnelling en de achteruit.

Schakelen gebeurt via elektrische bedieningselementen, die worden aangestuurd door een besturingseenheid die reageert op de input via het gaspedaal van de bestuurder. Het systeem wisselt van versnelling door over te stappen van de ene naar de andere koppeling. Daarbij opent de ene terwijl de andere tegelijkertijd sluit, wat zorgt voor een naadloze, schokvrije overgang zonder onderbreking van de aandrijflijn en dus energieverlies. Doordat de transmissie zo snel mogelijk naar een zo hoog mogelijke versnelling schakelt, is het brandstofverbruik en de CO2-emissie zo laag mogelijk. De EDC-transmissie zorgt ook voor extra rijcomfort door zijn snelle werking en is voorzien van hill start assist. Deze versie komt begin 2017 op de Nederlandse markt. Prijzen volgen later.


EEN NIEUW UITRUSTINGSNIVEAU: DUSTER BLACKSHADOW

In bepaalde markten, waaronder Nederland, levert Dacia de nieuwe, stijlvolle Duster Blackshadow. Dankzij het sportieve, elegante uiterlijk blijft de veelzijdige SUV niet onopgemerkt.
Deze nieuwe versie is uitgerust met een grille en spiegelkapbehuizingen in hoogglanzend zwart en de mistlampbehuizingen zijn afgewerkt met een satijnachtig chromen finish. Zwarte 16” wielen met diamanteffect en zwarte deurstijlen geven de Duster Blackshadow extra uitstraling. De nieuwe Duster Blackshadow heeft een aantal sterke SUV-kenmerken zoals skidplates en dakrails afgewerkt met een chromen finish met satijneffect.
In het interieur geven een hoogglanszwarte middenconsole en een met leder afgewerkt stuurwiel de Dacia Duster Blackshadow extra klasse. MediaNav-navigatie en een achteruitrij-camera completeren de uitvoering.


2. VERKOOP NAAR RECORDHOOGTE

Tot eind oktober heeft Dacia dit jaar wereldwijd al 447.967 voertuigen verkocht. Dat is een groei van 6%. In Europa groeide het marktaandeel met 0,1% tot 2,4%, met 0,2% in Eurazië tot 8,2% en met 0,8% in Noord-Afrika, tot 18,5%. In niet minder dan 27 van de 44 landen waar Dacia actief is, breidde het merk zijn marktaandeel uit of liet het een verkooprecord noteren.

  • In Europa verkocht Dacia tot en met eind augustus 346.882 auto’s – een nieuw record en een toename van 11,1%. De Sandero en de Duster waren tweede en derde in hun segment op de verkoopranglijst aan particulieren4.
  • In Frankrijk verkocht Dacia met een stijging van 11,5% in totaal 94.055 auto’s en noteerde het merk een verkooprecord aan particulieren van 92.727 auto’s. De Sandero steeg dankzij een verkooptoename van 15,6% drie plaatsen in de Franse verkoopranglijst. De Sandero was het bestverkochte model aan particulieren.
  • In andere Europese landen zag Dacia de verkoop stijgen met 10,9% naar 252.827 exemplaren. In Italië noteerde Dacia een verkooprecord van 45.065 auto’s (+15,1%). Ook in Spanje (45.669 auto’s) en Polen (15.781 auto’s) brak Dacia records.
  • In Marokko groeide de verkoop van Dacia met 16,4% naar 33.801 auto’s. Het merk staat aan de kop van de personen- en LCV-markt, met een marktaandeel van 26%.
  • In Roemenië, waar Dacia het bestverkochte automerk is, groeide de verkoop met 3,5% tot 31.316 auto’s.
  • In Nederland verkocht Dacia tot half november 3.700 auto’s. Sinds 2005 verkocht Dacia in Nederland in totaal 38.520 auto’s.

Dacia is actief in 44 landen en versterkt zijn populariteit dankzij recente introducties van nieuwe modellen. Al meer dan tien jaar vormt Dacia een belangrijke speler in de automarkt dankzij een recht-door-zeebeleid voor het maken van aantrekkelijke auto’s die value for money bieden, vooral gezien de rijke uitrusting van deze modellen.

3. Efficiënte fabrieken zijn de basis van Dacia’s succes

Dacia produceert de nieuwe modellen in de fabrieken in Pitesti (Roemenië), Tanger en Casablanca (Marokko) en Oran (Algerije). Alle fabrieken werken in drieploegendienst om aan de toenemende vraag te voldoen. Dacia’s beleid is erop gericht om de productie zo dicht mogelijk bij de markt waar de auto’s verkocht worden, te laten plaatsvinden, zodat het efficiënt op de uiteenlopende vraag kan inspelen.

Pitesti was de eerste fabriek in de successtory van Dacia. In 2004 werd als eerste de Logan hier geproduceerd. Tegenwoordig produceert de fabriek de nieuwe Logan, Logan MCV, Sandero, Sandero Stepway en Duster. Het grote complex omvat een eigen carrosseriefabriek, aandrijflijnenfabriek, een logistieke afdeling en een gieterij. De fabriek in Pitesti draait op volle toeren om aan de steeds grotere vraag te voldoen.

Omdat Dacia steeds populairder werd, is in 2012 de fabriek in Tanger geopend. Hier worden niet alleen de nieuwe Lodgy, Dokker en Dokker Van geproduceerd, maar ook de nieuwe Sandero en Sandero Stepway. De productie van de nieuwe Logan MCV start hier begin 2017. De fabriek in Tanger stoot bijna geen CO2 uit dankzij het gebruik van hernieuwbare bronnen. Thermische energie wordt in de fabriek opgewekt en groene elektriciteit wordt gekocht van bedrijven die eveneens gebruikmaken van hernieuwbare bronnen. Daarmee is dit de eerste en enige autofabriek in zijn soort. De fabriek in Tanger loost ook geen industrieel afvalwater in het milieu; het wordt gezuiverd en hergebruikt. Huishoudelijk afvalwater ondergaat extern een biologische behandeling voordat het wordt geloosd.

In Casablanca staat een andere Dacia-fabriek – SOMOCA – waar de nieuwe Logan, Sandero en Sandero Stepway worden geproduceerd.

De nieuwste fabriek staat sinds twee jaar in Oran. Deze fabriek produceert sinds afgelopen juni de Sandero Stepway voor de Algerijnse markt.

Een merk gedragen door zijn gemeenschap

Sinds 2004 is Dacia snel gegroeid en heeft het merk een fantastische plaats verworven op de automarkt. Vandaag de dag telt het merk zeven modellen, die worden geproduceerd in vier fabrieken, is Dacia te koop in 44 landen en heeft het merk wereldwijd meer dan 4 miljoen auto’s verkocht. Via de sociale netwerken wordt Dacia gevolgd door 3,3 miljoen fans (90.000 in Nederland) – een zeer actieve gemeenschap die meer dan ooit bijdraagt tot het succes van het merk. Zo is er bijvoorbeeld de Daciast, een gemeenschap die Dacia-eigenaars samenbrengt en het laatste nieuws rondom het merk deelt.

Dacia Nederland organiseert sinds 2006 vrijwel jaarlijks een evenement waar de Nederlandse Dacia rijders bij elkaar komen. Het evenement heeft al vele vormen gekend. De eerste jaren een picknick daarna werd de dag een groot evenement. Met als hoogtepunt het feest ter gelegenheid van het tienjarige jubileum in 2015. In dat kader waren circa duizend enthousiaste Dacia-rijders te gast op de exclusieve Dacia Dag tijdens de autobeurs in Amsterdam. De Dacia-rijders konden hun auto parkeren in de speciale Dacia-hal. Na een hartelijke ontvangst op de Dacia-stand met de 10Th Anniversary-uitvoeringen konden de rijders een rondgang over de show maken.

4. PRIJZEN

SANDERO
MOTOR UITVOERING kW (pk)1 CONSUMENTEN
ADVIESPRIJS2
BIJTELLING
TCe 90 Bi-Fuel Stop & Start  Ambiance 66 (90) 11.680,00 21%
Lauréate 66 (90) 13.180,00 21%
TCe 90 Stop & Start  Ambiance 66 (90) 12.180,00 25%
Lauréate 66 (90) 13.680,00 25%
TCe 90 Easy-R Stop & Start  Lauréate 66 (90) 14.180,00 25%
SANDERO STEPWAY
BENZINE
TCe 90 Bi-Fuel Stop & Start  Ambiance 66 (90) 14.380,00 21%
Lauréate 66 (90) 15.380,00 21%
TCe 90 Stop & Start  Ambiance 66 (90) 14.980,00 25%
Lauréate 66 (90) 15.980,00 25%
TCe 90 Easy-R Stop & Start  Lauréate 66 (90) 16.480,00 25%
LOGAN MCV
BENZINE
TCe 90 Bi-Fuel Stop & Start  Ambiance 66 (90) 12.480,00 21%
Lauréate 66 (90) 13.980,00 21%
TCe 90 Stop & Start  Ambiance 66 (90) 12.980,00 25%
Lauréate 66 (90) 14.480,00 25%
TCe 90 Easy-R Stop & Start Lauréate 66 (90) 14.980,00 25%
DIESEL
dCi 90 Stop & Start  Lauréate 66 (90) 17.080,00 21%

Genoemde vanafprijs is een adviesprijs en is inclusief onvermijdbare kosten, nodig voor aflevering van de auto aan de klant. Optionele pakketten en/of uitrusting zijn altijd de keuze van de klant en kunnen desgewenst tegen meerprijs geleverd worden.

1 Gemiddelde CO2-uitstoot g/km (gemeten volgens EG-richtlijn 715/2007).

2 Consumentenadviesprijs is prijs inclusief: kosten rijklaar maken (levenslange routeservice op de auto, lifehammer, transportkosten, nulbeurt, deconserveren, poetsen, kentekenplaten, kentekenhouder, handlings- en administratiekosten, uitleg veiligheidssystemen, uitleg multimedia- en navigatiesysteem t.w.v. € 596,09, incl. 21% btw) , registratiekosten (t.w.v. € 48,91, btw-vrij) en recyclingsbijdrage (t.w.v. € 45, incl. 21% btw).

De TCe 90 Easy-R Stop & Start is een nieuwe geautomatiseerde versnellingsbak met 5 versnellingen. Het verbruik en de CO2-uitstoot zijn gelijkwaardig aan die van de handgeschakelde benzineversies. De Easy-R versnellingsbak is zuinig, comfortabel en praktisch, schakelen gebeurt geheel automatisch


1 Met uitzondering van de nieuwe Logan MCV
2 Met uitzondering van de nieuwe Logan MCV
3 Uitgezonderd Dokker Van
4 Gebaseerd op verkoopcijfers in vijftien markten, die samen 94% van de Europese markt vormen.

Over Dacia