Renault Group white logo Alpine logo white Renault cars logo white Dacia logo white Alliance cars logo white

Dacia – Kleuren en materialen met een missie

Dacia

De witte letters D en C, met elkaar verbonden tegen een zwarte achtergrond, prijken voortaan op de grille van alle Dacia modellen. Samen vormen ze het nieuwe ‘Dacia Link’ logo. Dat staat symbool voor de heel eigen kijk van het merk op kleur- en materiaalkeuze. Sterke keuzes, die in hoge mate de merkfilosofie overbrengen: essentie, eenvoud, maar ook zin in avontuur. Hoe vertaalt zich dat concreet in de huidige modellen? En wat betekent het voor de toekomstige modellen? Hélène, die bij Dacia als designer verantwoordelijk is voor kleur- en materiaalgebruik, legt de gedachte achter deze keuzes toe en licht tevens een exclusief tipje van de sluier op over enkele nieuwe materialen.



De modellen van Dacia nodigen uit tot avontuurlijke tochten met het hele gezin, in alle vrijheid en gezelligheid. Hoe dat komt? Doordat hun design robuustheid, eenvoud, duurzaamheid en interieurruimte verenigt dankzij doordacht gebruik van kleuren en materialen, die meestal rechtstreeks zijn geïnspireerd door de natuur. “Als visser ben ik iemand die dicht bij de natuur staat. In mijn werk wil ik samenhang met mijn persoonlijke leven creëren”, zegt Hélène, hoofd design van de afdeling Kleuren en Materialen van Dacia.

NOG STEEDS OP ZOEK NAAR DE ESSENTIE

Dacia luistert naar de essentiële behoeften van zijn klanten en wil de auto op een andere manier benaderen door primair te kijken naar verantwoord gebruik. Een dergelijk pragmatisme vereist sterke keuzes, zeker op het vlak van design. Op dat vlak staat de afdeling Kleuren en materialen van het merk in de frontlinie. Als hoofd van deze dienst, vertrouwt Hélène ons het volgende toe: “Het is voor Dacia van cruciaal belang om zo authentiek mogelijk te werken. De klant moet beseffen dat we streven naar eenvoud en essentie in ons werk. Modieuze kunstgrepen verbannen en op zoek gaan naar nieuwe, milieuvriendelijkere materialen is een pure en quasi fundamentele vorm van creatie.”

Dacia deinst niet terug voor gedurfde keuzes. Zo is de in juni onthulde kleur Lichen Kaki een groentint die doet denken aan mos en aarde. Het is de eerste zogeheten ‘solid’ lakkleur in het gamma. Deze kleur benadrukt niet alleen de link van Dacia met de natuur en zijn elementen, maar wordt ook gekenmerkt door twee essentiële kwaliteiten van het merk: vrij van mica (metalen glitters), waardoor de kleur eenvoudiger is samen te stellen, terwijl vuil minder zichtbaar is dankzij de matte laag. “Het ontbreken van metaaldeeltjes geeft deze een erg solide look,” oordeelt Hélène, die verduidelijkt dat “dit perfect past bij de robuuste stijl van Dacia.” Lichen Kaki is de eerste binnen een kleurgroep die snel wordt uitgebreid binnen het beschikbare kleurengamma.

Dit past perfect bij de robuuste stijl van Dacia.
Hélène, hoofd design kleuren en materialen

CHROOM EN LEER GESCHRAPT

Voor Dacia behoren het gebruik van chroom en leer definitief tot het verleden. Het merk acht de tijd rijp voor een nieuw tijdperk met alternatieve materialen, aangemoedigd door het streven naar meer duurzaamheid en milieuvriendelijkere productieprocessen. “We zochten materialen die zowel bij de productie als tijdens de levenscyclus een zo klein mogelijke CO2-voetafdruk hebben,” verduidelijkt Hélène.

Zo is het interieur van de toekomstige Dacia modellen niet alleen met stof bekleed, maar ook met kunstleder (met kunststof gecoate stof), TEP genaamd. TEP is niet alleen aangenaam om aan te raken, onderhoudsvriendelijk en zeer sterk, maar past ook perfect bij de geest van de gezinsvriendelijke Dacia modellen. Hélène is er alvast van overtuigd: “Dacia klanten zijn vaak mensen die dicht bij de natuur staan en hun auto zonder gedoe willen gebruiken. TEP biedt hen in dat geval een onberispelijke duurzaamheid.”

Chroom verdwijnt zowel van de carrosserie als uit het interieur van de Dacia modellen. Staalgrijze lak komt ervoor in de plaats. Deze behandeling biedt diverse voordelen, zowel voor Dacia rijders als voor de planeet: lakken is milieuvriendelijker omdat het proces veel minder CO2 veroorzaakt dan verchromen. Ook is lak krasbestendiger en duurzamer. Terwijl de overgrote meerderheid van de autologo’s verchroomd is, is het nieuwe ‘Dacia Link’ logo wit gelakt. “Er werd gezocht naar een heel zichtbaar logo,” legt Hélène uit. “Wit is dan ook de perfecte keuze, want het is een kleur die contrasteert met het zwart van de nieuwe grille van Dacia-modellen.”

SOEPEL TEXTIEL VOOR MEER DUURZAAMHEID

Eveneens met het oog op een grotere duurzaamheid zullen nieuwe, soepele textielmaterialen hun intrede doen, bijvoorbeeld ter vervanging van de huidige kunststofafwerking op het dashboard. Deze keuze biedt tal van voordelen, waaronder een betere geluidsabsorptie en een zachter gevoel op doorgaans harde onderdelen. Bovendien is textiel krasvrij en knelt het niet, in tegenstelling tot harde sierelementen. Hélène ziet enkel voordelen: “Soepele materialen zoals textiel zorgen voor een behaaglijke sfeer en een warmer interieur.”

Al die keuzes met betrekking tot kleuren en materialen in Dacia modellen passen in een permanente zoektocht naar de essentie. Of zoals Hélène het verwoordt: “Als er een samenhang is tussen het interieur, het exterieur en de kleuren en materialen van een auto, denk ik dat we onze opdracht volbracht hebben.”

De authenticiteit van de design-, kleur- en materiaalkeuzes van Dacia komt zowel klanten als het milieu ten goede. Kortom, het is een verantwoord design waar Hélène trots op is.

over Dacia