Dacia ontwikkelt industrieel plan voor offensief in C-segment
- Dacia werkt aan offensief in het C-segment en ontwikkelt plan voor uitrol nieuwe producten.
- Competitief en modulair CMF-B-platform maakt deze ontwikkelingen mogelijk.
- Nieuw model op basis van Dacia Bigster Concept komt in 2025 op de markt en wordt geproduceerd in Roemenië.
- Productie Dacia Jogger vanaf tweede kwartaal 2024 ook in Marokko.
Dacia versterkt positie in C-segment
Tijdens de presentatie van het strategisch plan Renaulution op 14 januari 2021 onthulde Dacia de Bigster Concept. Dit conceptmodel toonde de nieuwe richting voor het modellenaanbod, met name voor het C-segment. Geheel volgens de filosofie van Dacia is de Bigster Concept een ruim en robuust model, met een lengte van 4,6 meter en dat alles biedt wat een SUV in dit segment nodig heeft. De productie van een nieuw model op basis van de Bigster Concept is gepland voor 2025.
In september 2021 op de IAA Mobility in München werd de Dacia Jogger onthuld, die het concept van een betaalbare ruime gezinsauto opnieuw definieerde. De Jogger is leverbaar met vijf of zeven zitplaatsen en vertaalt op perfecte wijze de geest van Dacia. Het veelzijdige model – met een uitzonderlijk ruim interieur en een avontuurlijk design – is de meest toegankelijke gezinsauto op de markt. Voor de aandrijving is er keuze uit de TCe 110 benzineversie, de TCe 100 Bi-Fuel (benzine/lpg) en de HYBRID 140 (sinds januari 2023).
Het competitieve en flexibele CMF-B-platform
Het competitieve en extreem flexibele CMF-B-platform staat centraal in de industriële strategie van Dacia. De fabrieken in Roemenië en Turkije kunnen er uiteenlopende modellen mee produceren:
- Verschillende carrosserievormen, zoals sedans, hatchbacks en SUV’s in het B- en C-segment.
- Modellen met verbrandingsmotoren, hybride-aandrijving en alternatieve aandrijfvormen, inspelend op veranderende regelgeving.
- Auto’s met twee- en vierwielaandrijving, met een lengte variërend van 4,1 tot 4,6 meter.
Het CMF-B-platform maakt Dacia flexibel en maakt het mogelijk dat het merk zijn bedrijfsplannen versneld kan uitrollen met nieuwe modellen, in het bijzonder met een sterk offensief in het C-segment.
Nieuwe modellen uit Mioveni en Tanger
De fabriek in Mioveni in Roemenië werd in 1968 in gebruik genomen en is de historische productielocatie van Dacia. Inmiddels is het een toonaangevend industrieel complex met assemblagelijnen voor carrosserieën, een unit voor mechanica en chassis, een gieterij en een logistiek platform. Momenteel worden in Mioveni vier modellen van Dacia gebouwd: de Duster, Sandero Stepway, Logan en Jogger. Vanaf 2024 wordt daar ook de nieuwe generatie Duster geproduceerd, die eveneens gebaseerd is op het CMF-B-platform. In 2025 komt er een nieuw model bij: een C-segment SUV op basis van de Dacia Bigster Concept.
Om de capaciteiten van de fabrieken optimaal te benutten en een sterk offensief in het C-segment teweeg te kunnen brengen, zal de Dacia Jogger (inclusief de HYBRID 140) vanaf het tweede kwartaal van 2024 ook worden geproduceerd in de fabriek in Tanger, Marokko. Deze productielocatie werd in 2012 in gebruik genomen en betekent een revolutie voor de Marokkaanse auto-industrie, zonder CO2-emissie en zonder industriële lozingen. In Tanger worden ook modellen op het CMF-B-platform gebouwd, met name de Dacia Sandero: de meest verkochte auto aan particulieren in Europa sinds 2017.
“Twee jaar na de presentatie van het strategisch plan Renaulution heeft Dacia op succesvolle wijze een radicale transformatie doorgemaakt. Het complete modellenaanbod is vernieuwd, we hebben een nieuwe merkidentiteit en het aanbod van geëlektrificeerde modellen is versterkt. We richten ons nu op het offensief in het C-segment en ontwikkelen daarvoor een businessplan dat trouw blijft aan onze waarden: we bieden onze klanten het essentiële en het meeste waar voor hun geld.”
– Denis le Vot, CEO van Dacia
“Alle industriële teams staan klaar om Dacia te ondersteunen met ons aanstaande offensief in het C-segment. Hun expertise en dagelijkse toewijding, maar ook de flexibiliteit en efficiëntie van ons industriële systeem, maken het mogelijk om het merk te versterken en te voldoen aan de verwachtingen van onze klanten.”
– Christophe Dridi, VP Industry van Dacia