Dacia Sandero: de geheimen van zijn succes
De Dacia Sandero is al sinds 2017 de bestverkochte auto onder particuliere klanten in Europa en drukt met zijn commerciële succes een stempel op zijn tijdperk. Na drie generaties en een toenemende populariteit is dit model uitgegroeid tot een vaste waarde op de automarkt. De geheimen van zijn succes? Uiteraard een erg aantrekkelijke prijs, maar ook een eigentijds design dat tegelijk robuustheid, kwaliteit en moderniteit uitstraalt, samen met uitgekiende oplossingen die de Sandero vaak als eerste introduceerde. Ontdek hier hoe geniaal dit model is.
De mogelijkheid om een nieuwe auto te kiezen tegen een onverslaanbare prijs en met een aantrekkelijke uitstraling. Om plekken te bezoeken waar we ons goed voelen, zelfs langs de verkeerde weg, en te genieten van stad en platteland. Alleen, met z’n tweeën of met het hele gezin, en dat alles met dezelfde auto: de Dacia Sandero beantwoordt aan alle behoeften en wensen. Dit model is meer dan een auto. Het is een iconische speler op de markt en die sinds 2017 elk jaar weer de eerste keuze is voor particuliere klanten in Europa. Maar hoe slaagt dit model, dat in 2008 op de markt kwam, erin om na drie generaties en 2,6 miljoen verkochte exemplaren nog steeds een uiteenlopende klantengroep te overtuigen zonder zijn kernwaarden te veranderen?
DE EERSTE STAPPEN NAAR DE OUTDOORWERELD
Om te begrijpen waar het succesverhaal van de Sandero is begonnen, gaan we even terug in de tijd. Nadat Dacia in 2004 de Logan had geïntroduceerd, besloot het merk in 2008 opnieuw een revolutionair model op de markt te brengen: de Sandero, een robuuste, wendbare stadsauto voor iedereen. Een jaar later werd de Stepway-versie gelanceerd, waarmee het merk zijn eerste stappen in de richting van outdoormodellen zette. Met zijn ruim bemeten proporties, verhoogde bodemvrijheid, praktische bruikbaarheid en gunstige prijs stond hij steevast bovenaan het verlanglijstje van slimme kopers. In 2012 maakte de tweede generatie van de Sandero zijn opwachting, met een speciale beoordeling voor zijn nieuwe veiligheidsuitrusting. Zo werd de Sandero vanaf 2017 de meest verkochte auto aan particulieren in Europa.
In 2021 zette de derde generatie van de Dacia Sandero het succesverhaal voort. Een meer uitgesproken en eigentijds design en slimme en innovatieve voorzieningen versterkten zijn aantrekkingskracht. Kortom, hij werd ‘cooler’, maar bleef nog steeds zeer betaalbaar.
“Met de lancering van Sandero zette Dacia een grote stap om verder te groeien. Nadat de Sandero op de markt kwam in 2008 hebben we alles in het werk gesteld om zijn design te vernieuwen, zonder daarbij af te doen aan zijn puurheid, door elke nieuwe generatie moderner, dynamischer en robuuster te maken.” David Durand, Directeur Design van Dacia
De Stepway-versie van de Sandero overtrof alle verwachtingen. Hij is veelzijdiger en praktischer dan een traditionele compacte auto voor terreinritten, maar toch minder kolossaal dan een SUV. Die combinatie viel bij alle klanten in de smaak. Vandaag de dag neemt de Stepway 66% van de totale Sandero-verkoop voor zijn rekening.
Sinds de lancering van Sandero volgden drie generaties elkaar op en werden meer dan 2,6 miljoen exemplaren verkocht. De Europese markten waar de Sandero het beste verkoopt, zijn Frankrijk, Duitsland, Italië, Spanje en het Verenigd Koninkrijk. Wat de motorversies betreft, is 42% uitgerust met de ‘Bi-Fuel’-motor die geschikt is voor zowel LPG als benzine. En een klein productiegeheim: Dacia Sandero wordt gebouwd op vier lijnen in drie fabrieken. Elke minuut rolt er een exemplaar van de band.
SANDERO, PIONIER VAN SLIMME OPLOSSINGEN
Het succes van de Dacia Sandero is geen toeval. Wanneer de engineering-, design- en productmanagers van Dacia besluiten om een nieuw model te ontwerpen, met respect voor het DNA dat het merk zo succesvol heeft gemaakt, houdt geen enkele uitdaging hen tegen. Alle oplossingen worden onder de loep genomen om te bepalen welke het beste aansluit bij de klanten. Met andere woorden: de meest praktische oplossing tegen de laagste kosten. Hieronder staan tien voorbeelden van ‘design‑to‑cost’ en slimme oplossingen die hebben bijgedragen aan de reputatie en het commerciële succes van Sandero.
- Moduleerbare dakrails, een slimme innovatie die profiteert van de know-how van Dacia! Door de bevestigingen van de dakrails te verplaatsen, kunnen ze van de lengte naar de breedte gedraaid worden. Zo hoef je geen extra dakdragers te kopen om een dakkoffer, fietsen of ski’s vast te zetten. Deze innovatie werd door de derde generatie van de Sandero Stepway in het gamma van Dacia geïntroduceerd en werd later ook verkrijgbaar voor andere modellen.
- Het Media Control-systeem, waarmee ook een smartphone als multimediascherm in de auto gebruikt kan worden. Dat is te danken aan de ontwikkeling van een uitgekiende oplossing die vanaf het begin van het project werd uitgewerkt: een dockingstation dat rechtstreeks in het dashboard is geïntegreerd.
- Het eenvoudige en praktische dashboard met een uniek designelement: stoffen bekleding over de gehele breedte dat goed zichtbaar is en aangenaam aanvoelt. Hiermee profiteert de klant van een aantrekkelijk interieur zonder voor dure materialen te hoeven betalen.
- Het open dak, dat sinds de derde generatie verkrijgbaar is voor de Sandero.
- Ruimte en comfort. Twee woorden die opgaan voor alle generaties van de Dacia Sandero. In het meest recente model is de knieruimte voor passagiers achterin met 40 millimeter toegenomen voor nog meer ruimte en comfort.
- Het universele karakter: hoe kunnen we inspelen op de behoeften van klanten uit 44 landen, op hun leefomstandigheden, wetgeving, wegen en reisgewoonten? Bij Dacia wordt alles in detail geanalyseerd. Zo blijft de bandenmaat van 16” al drie generaties ongewijzigd om te voldoen aan de vereisten van alle markten waar Dacia actief is.
- Om met zijn tijd mee te gaan, moest de nieuwe generatie Sandero modernere deurgrepen krijgen die beter passen bij het nieuwe design. Maatwerk zorgde ervoor dat de ingenieurs met de beste oplossing kwamen: aan de buitenkant een modern design met handgrepen geïnspireerd op die van koelkasten en aan de binnenkant een eenvoudig mechanisme. Dit model heeft ook voor het eerst een antenne aan de achterkant, terwijl die bij eerdere generaties juist aan de voorkant van de auto werd geplaatst.
- Praktisch: aan de passagierskant van de middenconsole is een haakje in de middenconsole geïntegreerd om een tas of kleine persoonlijke voorwerpen mee op hun plaats te houden. Handig!
- Opties aangepast aan iedere smaak. Sandero-klanten zijn allemaal verschillend, maar ze verlangen wel hetzelfde: een auto die voldoet aan hun essentiële behoeften. De derde generatie Sandero biedt opties voor wie dat wenst: een elektrische parkeerrem, een open dak, een specifieke soort stoelbekleding, en meer.
- Universele klanten, trots op hun Dacia. De meest ambitieuze uitdaging voor Dacia was om zijn klanten te behouden, naar hen te luisteren, te innoveren en de markt te blijven veroveren zonder het DNA van de auto te veranderen. Voor die uitdaging slaagden de ingenieurs, ontwerpers en productmanagers van Dacia met vlag en wimpel. De klanten van de Sandero zijn dan wel verschillend, toch hebben ze één ding gemeen: ze zijn trots op hun Dacia! Ontdek ze in cijfers:
- In Frankrijk is 15% van de Sandero-kopers jonger dan veertig jaar.
- De gemiddelde leeftijd van de klanten van de nieuwe generatie Sandero daalde met drie jaar in vergelijking met die van de vorige generatie.
- In Spanje is de Sandero voor bijna één op de tien klanten hun eerste nieuwe auto.
- 64% van de klanten* koopt de Sandero vanwege zijn aantrekkelijke prijs, 22% vanwege zijn design en 18% uit loyaliteit naar het merk.
- In Europa wordt de nieuwste versie van de Dacia Sandero door 44% van de kopers als elegant beschouwd, tegenover 20% bij de vorige versie.
- In Europa woont 39% van de Sandero-klanten in afgelegen gebieden, 37% in een kleine stad, 10% in een middelgrote/grote stad en 10% in een voorstad.
- Kopers van een Sandero* zijn dol op outdoor-activiteiten: 26% houdt van wandelen, 13% van lezen en 12% van fietsen.
* In Frankrijk, Duitsland, Italië, Spanje en het Verenigd Koninkrijk