Renault Group white logo Alpine logo white Renault cars logo white Dacia logo white Alliance cars logo white

Derde kwartaal 2022: 20,5% omzetstijging, succesvolle introducties nieuwe modellen

Corporate   Persbericht

 

  • Omzet Renault Group stijgt met 20,5%1 ten opzichte van derde kwartaal 2021 tot € 9,8 miljard.
  • Omzet autodivisie bedraagt € 9 miljard, een stijging van 21,7%1; wereldwijde verkoop Renault Group in Q3 2022 komt uit op 481.000 voertuigen.
  • Renault Group versnelt op waarde gerichte, commerciële beleid dat in het derde kwartaal van 2020 is gestart:
    • Positief prijseffect van 12,8 punten over het kwartaal, een historische prestatie.
    • Sterke mixevolutie op de meest winstgevende kanalen: 70% van de omzet op het retailkanaal (+6 punten versus Q3 2021) in de vijf belangrijkste landen in Europa2.
    • Sterke mixverbetering in C-segment en hogere segmenten: +5 punten (41% van totale omzet).
    • Verdere optimalisatie van het commerciële kortingsbeleid.
  • Dit commerciële beleid wordt versterkt door het succes van nieuwe producten, waarmee Renault Group zijn leiderschap in hybride en elektrische mobiliteit verder versterkt:
    • Renault Megane E-Tech electric beleeft veelbelovende start met meer dan 37.000 orders sinds de lancering in Q2: 75% van de klanten kiest een hoger uitrustingsniveau, 85% kiest krachtigste motorvariant.
    • Meer dan 60.000 orders voor de Renault Arkana in 2022: 60% kiest de E-Tech hybrid, 60% in het retailkanaal.
    • Nieuwe Renault Austral markeert terugkeer van Renault in het populaire C-SUV-segment.
    • Dacia Jogger noteert meer dan 65.000 bestellingen in 2022, 60% van de Europese klanten kiest een hoger uitrustingsniveau, meer dan 50% kiest LPG3-versie en 7-zitter.
    • Dacia Sandero onveranderd de bestverkochte auto voor particuliere klanten in Europa.
    • Dacia Spring is met meer dan 45.000 orders in Europa in 2022 de derde bestverkochte elektrische auto aan retailklanten in Europa.
  • Het aanbod E-Tech-modellen (volledig elektrisch en hybride) was in de eerste negen maanden van 2022 goed voor 38% van de verkoop van Renault personenwagens: 12 punten meer dan in dezelfde periode in 2021.
  • Orderboeken van Renault Group in Europa blijft op een historisch niveau: eind september was het stabiel qua volume ten opzichte van eind juni.
  • Renault Group bevestigt financiële vooruitzichten voor 2022.
  • Renault Group presenteert op Capital Market Day (8 november 2022) het tweede hoofdstuk van de Renaulution-strategie en een update van financiële vooruitzichten op middellange termijn.

1 2021 aangepast om de verkoop van AVTOVAZ en Renault Rusland weer te geven.
2 Frankrijk, Duitsland, Spanje, Italië, Verenigd Koninkrijk.
3 LPG: liquefied petroleum gas.

“Renault Group boekt kwartaal na kwartaal vooruitgang. De groei van alle activiteiten in het derde kwartaal blijft ons op waarde gerichte, commerciële beleid weerspiegelen, al twee jaar met succes: verbetering van het prijsbeleid, optimalisatie van commerciële kortingen en prioriteit voor de meest winstgevende kanalen. Renault Group profiteert ook van de vernieuwing van het assortiment met de veelbelovende start van Renault Megane E-Tech electric en de succesvolle lancering van de Dacia Jogger. De Renault Austral, die nu wordt geïntroduceerd, versterkt de terugkeer van de groep naar het populaire C-segment. Dit zijn allemaal gunstige factoren die het concurrentievermogen van Renault Group verbeteren en ons in staat stellen om de doelstellingen voor 2022 te halen in afwachting van de onthulling van de nieuwe ambitie voor de middellange termijn tijdens onze Capital Market Day op 8 november”, aldus Thierry Piéton, Chief Financial Officer van Renault Group.

COMMERCIELE RESULTATEN: HIGHLIGHTS DERDE KWARTAAL 2022

Renault Group heeft, in een markt die nog steeds wordt verstoord door een te kort aan halfgeleiders, 481.000 voertuigen verkocht in Q3 2022, een daling van 2,4% vergeleken met Q3 20214.

4 2021 aangepast om de verkoop van AVTOVAZ en Renault Rusland weer te geven.

Renault Group zet zijn commerciële beleid gericht op waarde voort, wat leidt tot een toename van de omzetmix in de meest winstgevende kanalen. In Europa blijven Frankrijk, Duitsland, Spanje, Italië en het Verenigd Koninkrijk de vijf belangrijkste Europese landen. De landen vertegenwoordigden een aandeel van de verkoop aan retailklanten van 70% in Q3 2022 versus 64% in 2021.

Het merk Renault versterkt zijn positie in Europa met een breed assortiment E-Tech-modellen op de geëlektrificeerde markt. De E-Tech-modellen vertegenwoordigen 38% van de totale verkoop van personenauto’s over de eerste 9 maanden van het jaar, een stijging van 12 punten ten opzichte van 2021. En dat in een markt die voor 28% geëlektrificeerd is.

Renault heeft sinds de lancering in het tweede kwartaal al meer dan 37.000 bestellingen ontvangen voor de Megane E-Tech electric, waarvan 75% van de klanten kiest voor een hoger uitrustingsniveau en 85% voor de krachtigste elektromotor.

Het hybridegamma (HEV en PHEV) – bestaande uit Renault Clio, Renault Captur, Renault Arkana en Renault Megane – groeide met 34% ten opzichte van Q3 2021. Daarmee bevestigt Renault zijn positie als toonaangevende speler op het gebied van elektrische en hybride mobiliteit. Het hybride gamma van Renault krijgt eind 2023 versterking met de lancering van Austral in Spanje en Frankrijk, begin 2023 volgen andere Europese landen. Op internationaal niveau past het merk zijn commerciële beleid gericht op waarde en elektrificatie toe, met name met de lancering van het Renault E-Tech-gamma in Latijns-Amerika in de eerste helft van 2023.

Dacia boekt succes na succes op de particuliere automarkt in Europa. De Dacia Sandero blijft het best verkochte voertuig voor retailklanten in Europa en de Duster heeft sinds zijn marktintroductie de grens van 2 miljoen exemplaren bereikt. De volledig elektrische Dacia Spring heeft in 2022 al meer dan 45.000 orders in Europa opgeleverd en is daarmee de bestverkochte elektrische auto aan particuliere klanten in Frankrijk en de derde bestverkochte elektrische auto voor retailklanten in Europa. De Dacia Jogger is een succes met meer dan 65.000 bestellingen in 2022. Liefst 60% van klanten kiest voor een hoger uitrustingsniveau. Alle Dacia-modellen, besteld vanaf 16 juni 2022, zijn uitgerust met de nieuwe merkidentiteit zoals Dacia aan het grote publiek heeft gepresenteerd tijdens de Autosalon van Parijs.

Alpine is bijzonder succesvol. Sinds het begin van het jaar is het aantal orders met 68% gestegen. Liefst 78% van klanten kiest voor hogere uitrustingsniveaus. Met name de gelimiteerde edities zijn zeer succesvol. De 100 exemplaren van de Alpine A110 Jean Rédélé en eerste 110 exemplaren van de A110 R (R staat voor Radicale) waren allemaal in minder dan twee uur gereserveerd.

OMZET DERDE KWARTAAL 2022

Renault Group heeft 100% van de aandelen in Renault Rusland verkocht aan de stad Moskou evenals zijn belang van 67,69% in AVTOVAZ aan NAMI (het centrale instituut voor onderzoek en ontwikkeling van auto’s en motoren), zoals aangekondigd op 16 mei 2022. Als gevolg daarvan zijn de Russische activiteiten gedeconsolideerd in de kwartaalcijfers van Renault Group en behandeld als beëindigde bedrijfsactiviteiten onder IFRS 5 met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2022.

De omzet van voortgezette activiteiten voor Q3 2022 omvat daarom niet langer de Russische industriële activiteiten. De groepsomzet voor Q3 2021 is aangepast in lijn met actuele activiteiten (effecten: AVTOVAZ -€ 537 miljoen en Renault Rusland -€ 330 miljoen).

De groepsomzet voor het derde kwartaal van 2022 bedroeg € 9,8 miljard, een stijging van 20,5% in vergelijking met het derde kwartaal van 2021. De groepsinkomsten stegen met 19,4% (bij constante perimeters en wisselkoers5).

5 Om de verandering in de geconsolideerde omzet bij constante perimeters en wisselkoers te analyseren, herberekent Renault Group de omzet voor de huidige financiële jaar door de gemiddelde wisselkoersen van de vorige periode toe te passen en significante wijzigingen in de omvang tijdens de periode uit te sluiten.

De omzet uit de autodivisie bereikte € 9 miljard, een stijging van 21,7% in vergelijking met het derde kwartaal van 2021. Deze sterke verbetering komt voornamelijk door:

  • Een volume-effect van +12,5 punten gerealiseerd door voornamelijk een lagere voorraadafbouw van het dealernetwerk in Q3 2022 ten opzichte van Q3 2021, dat sterker werd beïnvloed door de EC-crisis.
  • Een positief prijseffect van +12,8 punten, na Q1 op +5,6 punten en Q2 op +8,4 punten. Dit effect weerspiegelt de voortzetting van het commerciële beleid gericht op waarde, de optimalisatie van commerciële kortingen en prijsverhogingen om kosten- en valuta-inflatie te compenseren.
  • Een productmix-effect van +1,7 punten als gevolg van de succesvolle lancering van Megane E-Tech electric in Q2 2022.
  • Een impact van verkopen aan partners van -2,3 punten, voornamelijk gerelateerd aan de daling in dieselmotoren en voertuigproductie voor onze partners (einde van contracten Opel Movano en Fiat Talento eind 2021).
  • Een ‘Other’ effect van -3,0 punten, gerelateerd aan de lagere bijdrage van netwerkverkopen na desinvesteringen van filialen en een lagere verkoop van gebruikte voertuigen. Dit laatste wordt verklaard door de vermindering van het wagenpark met terugkoopverplichting, waarvan het rendement de voorraad gebruikte auto’s voedt.

Mobility Services droeg € 9 miljoen bij aan de omzet van het derde kwartaal van 2022. In het derde kwartaal van 2021 was dat € 6 miljoen.

Mobilize Financial Services (voorheen RCI Bank and Services) boekte een omzet van € 823 miljoen in Q3 2022, een stijging van 8,4% vergeleken met Q3 2021. Gemiddeld presterende activa (€ 45,0 miljard) stegen met 1,4% vergeleken met dezelfde periode in 2021. De groei van de gemiddeld presterende activa werd ondersteund door de activiteit van particuliere klanten, die een toename van 1,9% in nieuwe financieringen opleverden. Het gemiddelde gefinancierde bedrag van nieuwe contracten is sterk gestegen en maakte het mogelijk om de daling van 11,9% te compenseren in het aantal nieuwe contracten door de registratiedalingen.

Op 30 september 2022 vertegenwoordigden de totale voorraden (inclusief het onafhankelijke netwerk) 421.000 voertuigen in vergelijking met 340.000 voertuigen eind september 2021. Onafhankelijke netwerkvoorraden blijven met 184.000 voertuigen op een laag niveau. Groepsvoorraden van 237.000 voertuigen weerspiegelen het hoge productieniveau tijdens de zomer om aan de vraag in het vierde kwartaal te voldoen.

PERSPECTIEVEN & STRATEGIE

Renault Group bevestigt zijn financiële vooruitzichten voor het boekjaar 2022 met:

  • een operationele marge van Renault Group hoger dan 5%
  • een Automotive operationele vrije kasstroom van meer dan € 1,5 miljard.

Renault Group presenteert op Capital Market Day (8 november 2022) het tweede hoofdstuk van zijn Renaulution-strategie en de update van de financiële vooruitzichten op middellange termijn.

GECONSOLIDEERDE OMZET VAN RENAULT GROUP

1 Gepresenteerde resultaten hebben betrekking op voortgezette activiteiten (exclusief Avtovaz en Renault Rusland, waarvan de verkoop werd aangekondigd op 16 mei 2022).

RENAULT GROUP TOP 15 MARKTEN EIND SEPTEMBER 2022

1 Verkoopcijfers exclusief Twizy.

TOTALE RENAULT GROUP PC + LCV VERKOPEN PER MERK

1 Verkoopcijfers exclusief Twizy. 2021 bij proforma 2022 (exclusief Renault Rusland en AVTOVAZ). Ter informatie: 106K units Renault Rusland en AVTOVAZ verkopen in Q3 2021.
2 Voorlopige cijfers.

Over Renault Group