Een ecologisch verantwoorde designbenadering voor het Dacia-netwerk

Dacia

Flexibele en functionele ecologisch verantwoorde verkooppunten
Een klantenparcours afgestemd op de merkstrategie
De belangrijkste fasen in de ontplooiing van Dacia zijn nieuwe merkimago

ECOLOGISCH VERANTWOORDE VERKOOPPUNTEN

Het nieuwe interieurimago van Dacia steunt op de principes functionaliteit, flexibiliteit, ecologische verantwoordelijkheid en kostenbeheersing. Het begrip ‘essentieel’ stond centraal in het ontwerp van de showrooms. Enkel de elementen die onmisbaar zijn voor de inrichting en het klantbeleving bleven behouden.

De showroom van Dacia moet kunnen evolueren in de tijd en moet zich aanpassen aan verkooppunten van elke grootte. Er werden namelijk drie conceptformaten uitgewerkt op maat van de verschillende showroomgroottes en het aantal tentoongestelde auto’s.

Daarom zijn de meubelonderdelen verplaatsbaar en aanpasbaar. De materialen zijn voornamelijk gerecycleerd en duurzaam (panelen, tapijten, muurverf, vloeren, lampen enz.) en worden zorgvuldig uitgekozen met het oog op een permanente ecologische verantwoordelijkheid.

Zo zijn de paneelsokkels gemaakt van blokken uit gerecycleerde banden, die samen worden gehouden door het embleem. Zoals zijn naam aangeeft, verzekert Dacia Link de samenhang van de elementen in deze constructie, zowel letterlijk als figuurlijk.

In het verkooppunt zal ook een merchandisingprogramma worden aangeboden. De eerste collectie zal bestaan uit een reeks essentiële voorwerpen om opnieuw een te worden met de natuur: een rugzak, pet, drinkfles en regenjas. Alle producten zijn ecologisch verantwoord, van het ontwerp tot de distributiewijzen.

Dacia koos Studio 5•5 en zijn ecologisch verantwoorde designbenadering om het interieurdesign van zijn verkooppunten te herzien. In 2003 verwierf dit collectief bekendheid in de designwereld met een knotsgek project: ‘Reanim, de geneeskunde van voorwerpen’. Het collectief besloot namelijk meubels te ‘verzorgen’ om de excessen van overconsumptie en verspilling aan de kaak te stellen.

Vandaag is de collectieve studio uitgegroeid tot een wereldwijd designicoon, zonder daarbij van mentaliteit te veranderen. Hij zet zijn verantwoorde aanpak voort door nieuwe uit oud te maken. Dat heeft als doel om de consument verantwoorde en duurzame voorwerpen aan te bieden. Die positionering sluit perfect aan bij de waarden van Dacia en zijn voortdurende streven naar de essentie.

EEN VEREENVOUDIGD FYSIEK EN DIGITAAL VERKOOPTRAJECT DAT DE BEHOEFTEN VAN DE KLANTEN ZO DICHT MOGELIJK BENADERT

Om de klantrelatie te herbekijken, werd het aankooptraject zowel online als in de showroom volledig gemoderniseerd. De boodschappen zijn duidelijk in elke fase van het proces, de zones zijn gemakkelijk herkenbaar, de klant krijgt nauwkeurige aanwijzingen om de weg vanaf binnenkomst tot aan de aftersales te herkennen.

Oranje panelen zoals ‘DACIA EN ME’ geven de klant een duidelijk en synthetisch overzicht van zijn aankooptraject:

  1. Ik kies & probeer
  2. Ik pas mijn financiering en diensten aan
  3. Ik bestel mijn auto en blijf in contact

Ik rijd met een Dacia!
Om dichter bij de klant te staan, zal de verkoper voortaan naast hem in plaats van tegenover hem zitten, met een gedeeld scherm. Dat vergemakkelijkt het gesprek en de configuratie van de auto en komt tegelijk het vertrouwen en de transparantie ten goede.

Met behulp van Dacia AR (Augmented Reality) kan de verkoper de ervaring van de klant verrijken door hem bijvoorbeeld een auto te tonen die hij niet in zijn showroom heeft. Hij kan rond de auto lopen (schaal 1:1), inzoomen op details en zelfs virtueel in het interieur plaatsnemen. Nog een slimme oplossing om de behoeften van de klanten zo goed mogelijk te vervullen.

VERLOOP VAN DE IMPLEMENTATIE

  • Juni 2021: de nieuwe identiteit van Dacia wordt zichtbaar op de websites van het merk, in advertenties en brochures.
  • 16 juni 2022: alle nieuw bestelde auto’s van het Dacia-gamma zullen voortaan het nieuwe embleem, het nieuwe logo en de nieuwe kleuren van het merk dragen. De eerste leveringen vinden plaats vanaf eind 2022.
  • Najaar 2022: de verkooppunten schakelen geleidelijk over op het nieuwe merkimago voor de buitenzijde, wat de zichtbaarheid van het Dacia-netwerk bevordert. Deze actie wordt vanaf vandaag voortgezet in de showrooms, met opvallende identiteits- en lay-outelementen. Net als bij de buitenkant zal de visuele identiteit voor het nieuwe interieur van de Dacia-verkooppunten worden belichaamd door het minimalistische logo, dat de D en C van Dacia verenigt en de stevigheid van een ketting symboliseert, alsook door het nieuwe kleurenpalet dat verwijst naar de outdoorgeest van het merk. De nieuwe interieurlook van de dealers maakt deel uit van de wereldwijde vernieuwing van het merk, die de waarden eenvoud, authenticiteit en robuustheid tegen de juiste prijs bevestigt die Dacia-klanten zo op prijs stellen.

Dacia begint aan een nieuw hoofdstuk in zijn geschiedenis, dat meer uitgesproken en moderner is dan ooit tevoren. De uitrol van het nieuwe Dacia-imago in de verkooppunten is een nieuw en sterk teken van de verwezenlijking van zijn ambities. Op dit ogenblik zijn twee Franse pilootverkooppunten, in Nanteuil Les Meaux en in Reims, al volledig gerealiseerd volgens het nieuwe merkimago. Ook in Pitesti (Roemenië) is er een vestiging die aan het nieuwe merkimago beantwoordt.

Vanaf begin 2023 wordt het nieuwe merkimago verder uitgerold in de andere landen waar het merk actief is.

“We streven er sterk naar om de nieuwe merkidentiteit van Dacia snel in het commerciële net te implementeren. Ons doel is om 70 procent van de 2.500 vestigingen in ons primaire netwerk tegen eind 2023 te bereiken. We hebben al bijna 700 projecten voor de buitenkant ontvangen en de cijfers stijgen snel. We gaan de landen nu begeleiden om nog sneller te gaan met de projecten voor het interieur van de showrooms.”   Thomas Brient, Directeur Efficiëntie verkoop en marketing van Dacia

Tags Dacia Design