HYVIA onthult twee nieuwe waterstofvoertuigen

Bedrijfswagens   Persbericht

  • HYVIA blijft zijn aanbod voor groene waterstofmobiliteit uitbreiden. Na de lancering van Renault Master Van H2-TECH vorige maand onthult HYVIA twee nieuwe prototypes van lichte bedrijfsvoertuigen op waterstof met nul CO2-uitstoot*, een grotere actieradius en een oplaadtijd van 5 minuten.
  • Renault Master Chassis Cabine H2-TECH wordt onthuld op Solutrans van 16 tot 20 november (Eurexpo Lyon, Frankrijk). Dit voertuig biedt een rijbereik van ongeveer 250 km en tal van transformatiemogelijkheden op maat. Het is een oplossing op maat van de behoeften van professionals, bijvoorbeeld in de vorm van een bestelwagen met een laadruimte van 19 m3.
  • Renault Master City Bus H2-TECH maakt zijn debuut op het Salon des Maires van 16 tot 18 november (Porte de Versailles, Parijs, Frankrijk). Deze stadsminibus kan tot 15 passagiers vervoeren met een rijbereik van ongeveer 300 km. Ideaal voor bedrijven, gemeenten en lokale overheidsdiensten.
  • Ze zijn uitgerust met een brandstofcel van 30 kW die in Frankrijk wordt geassembleerd. Het voertuig, de elektromotor en de waterstofintegratie worden ook in Frankrijk gemaakt.
  • Beide voertuigen worden in 2022 beschikbaar met oplossingen voor de productie en distributie van groene waterstof.

“HYVIA gaat met rasse schreden vooruit. HYVIA, dat amper een half jaar geleden werd opgericht, onthulde al drie lichte bedrijfsvoertuigen op waterstof: een Van, een Chassis Cabine en een City Bus. Voor verschillende toepassingen, voor professionele vloten of lokale besturen. We hebben ook ons waterstoflaadstation onthuld om klanten laadmogelijkheden te bieden waar de waterstofinfrastructuur nog in ontwikkeling is. HYVIA biedt concrete oplossingen om de uitdagingen van groene waterstofmobiliteit en koolstofvrij vervoer aan te pakken.”
David Holderbach, CEO van HYVIA

Renault Master Chassis Cabine H2-TECH

  • Met een rijbereik van bijna 250 kilometer beantwoordt Master Chassis Cab H2-TECH aan het intensieve gebruik van professionals door het rijbereik te vergroten.
  • Hij is ontworpen voor transformaties op maat. Hij maakt een grote bestelwagenversie van 19 m³ mogelijk, geschikt voor het vervoer van goederen en pakketten tot 1.000 kg laadvermogen.
  • Master Chassis Cabine H2-TECH wordt aangedreven door een brandstofcel van 30 kW, een batterij van 33 kWh en tanks met 3 kilogram waterstof (2 tanks van 1,5 kilogram) onder een druk van 700 bar.
  • Het voertuig dat op het salon wordt voorgesteld, is uitgerust met de geïntegreerde waterstoftechnologie die de werking van de brandstofcel en de waterstofstromen illustreert.

Renault Master City Bus H2-TECH

  • Met een rijbereik van bijna 300 km kan Master City Bus H2-TECH tot 15 passagiers (9 zittend, 6 staand) vervoeren met een gemakkelijke en veilige toegang voor personen met een beperkte mobiliteit.
  • Hij voldoet aan de behoeften van bedrijven, gemeenten en lokale overheidsdiensten.
  • Master City Bus H2-TECH wordt aangedreven door een brandstofcel van 30 kW, een batterij van 33 kWh en een tank met 4,5 kilogram waterstof onder een druk van 350 bar.

Het volledige HYVIA-ecosysteem zal beschikbaar zijn in 2022

  • In 2022 zal HYVIA zijn volledige ecosysteem uitrollen:
  • Renault Master Van H2-TECH: een grote bestelwagen voor het vervoer van goederen en pakketten, met een laadvolume van 12 m³ en een rijbereik tot 500 km.
  • Renault Master Chassis Cabine H2-TECH: voor diverse transformaties, waaronder een groot volume van 19 m³, met een rijbereik van 250 km.
  • Renault Master City Bus H2-TECH: een stadsminibus die tot 15 passagiers kan vervoeren met een rijbereik van ongeveer 300 km.
    • HYVIA-waterstoflaadstation: voor snel opladen (5 minuten) om de beschikbaarheid van de voertuigen te maximaliseren.
    • Geproduceerd in Frankrijk:
  • Renault Master wordt gebouwd in de fabriek van Batilly (Frankrijk).
  • De elektrische installatie en waterstoftechniek worden geïntegreerd door PVI, een dochteronderneming van Renault Group, in Gretz-Armainvilliers.
  • De elektromotor rolt van de band in de fabriek van Cléon.
  • De assemblage van de brandstofcellen en het waterstoflaadstation zal gebeuren in de fabriek van Flins.

* Geen uitstoot van CO2 of vervuilende gassen tijdens het gebruik, conform de homologatiecyclus (WLTP).