Iedereen is fan van Dacia!
Dacia, dat begin dit jaar nog de nieuwe Duster lanceerde, surft nog steeds op de golf van succes met nieuwe verkooprecords op de particuliere markt. Op de Autosalon van Parijs presenteert Dacia nieuwe motorinnovaties en een krachtiger navigatiesysteem.
Nieuwe benzinemotoren TCe 130 GPF en TCe 150 GPF voor Duster
Het nieuwe, lichtere aluminium motorblok bevat diverse innovaties, zoals ‘Bore Spray Coating’. Deze coatingtechnologie voor de binnenzijde van de cilinderwand, zorgt voor betere prestaties en meer rijplezier dankzij het verbeterde warmtemanagement. Om de uitstoot van deeltjes te reduceren, zijn de nieuwe benzinemotoren met directe injectie nu standaard voorzien van een benzinepartikelfilter (GPF).
Deze nieuwe generatie benzinemotoren staan in de Duster garant voor meer rijplezier dankzij:
– 130 pk (96 kW) vermogen bij 5.000 t.p.m. en een maximumkoppel van 240 Nm bij 1.500 t.p.m., ofwel 5 pk meer ten opzichte van de motor die hij vervangt.
– 150 pk (110 kW) vermogen bij 5.250 t.p.m. en een maximumkoppel van 250 Nm bij 1.500 t.p.m., ofwel 25 pk meer ten opzichte van de motor van de vorige generatie.
Prijzen en data worden in een later stadium bekend gemaakt.
Media Nav: vloeiende bediening en mobiele applicaties
Tegen het einde van 2018 lanceert Dacia een nieuwe versie van het Media Nav multimedia- en navigatiesysteem. Dit systeem kenmerkt zich door eenvoudigere en snellere navigatie en nieuwe functies:
– Android AutoTM en Apple CarPlayTM kunnen worden gebruikt voor eenvoudige bediening van smartphone-applicaties en toegang tot berichten.
– Meer aanraakgevoelige functies met verbeterde responsiviteit en schermovergang voor gemakkelijke bediening van de menu’s.
Ondanks alle verbeteringen biedt Dacia het vernieuwde Media Nav aan voor dezelfde prijs als voorheen.
Dacia bereikt nieuw verkooprecord
Dacia liet in het afgelopen halfjaar het beste resultaat ooit noteren op het gebied van afzet. Daarmee versterkt het merk zijn derde plaats in het particuliere deel van de Franse automarkt. In het eerste halfjaar steeg de verkoop met 20,8%.
In Europa boekte Dacia een nieuw record met 281.206 geregistreerde voertuigen in het eerste halfjaar (+14,6%), goed voor een marktaandeel van 2,9% (+ 0,3 procentpunt). Daarmee is Dacia opgeklommen tot de top 5 van bestverkochte merken op de particuliere markt in Europa.
De Sandero is nog altijd de bestverkochte auto in de particuliere markt in Europa, terwijl de nieuwe Duster met een kleine 62.900 registraties in het eerste halfjaar in Europa zeer sterk van start is gegaan.