Jogger HYBRID 140: de eerste hybride van Dacia
HET SUCCESVERHAAL VAN DE JOGGER
Nog geen jaar geleden – in maart 2022 – introduceerde Dacia zijn nieuwe zevenpersoons gezinsauto. Sindsdien is de Dacia Jogger een enorm succes, met al ruim 83.000 orders wereldwijd en meer dan 51.000 geregistreerde exemplaren. In minder dan een jaar is de Dacia Jogger uitgegroeid tot de op één na bestverkochte auto in het C-segment, uitgezonderd SUV’s. Twee op de drie Jogger-klanten kiest voor de motorvariant TCe 100 ECO-G (bi-fuel benzine en LPG), waarmee zij profiteren van de kennis van Dacia op het gebied van LPG. Hetzelfde aantal klanten kiest ook voor het hoogste afwerkingsniveau, terwijl in 55% van de gevallen wordt gekozen voor de zevenzitsvariant. In januari breekt er een belangrijk moment aan voor de Jogger, want dan wordt de motorvariant HYBRID 140 verkrijgbaar die wederom nieuwe klanten naar het merk zal trekken.
DACIA JOGGER HYBRID 140
De Dacia Jogger HYBRID 140 is vanaf 13 januari 2023 te bestellen en vanaf april 2023 te bezichtigen bij de dealers. De Jogger profiteert van de kennis van Renault Group en wordt gebouwd in de fabriek in het Roemeense Pitesti. Het is de eerste Dacia met hybridetechniek. De Dacia Jogger HYBRID 140 zal in Nederland enkel beschikbaar zijn als zevenzitsvariant en heeft een vanafprijs van € 29.650,-1. De Jogger is daarmee de meest betaalbare hybride gezinsauto met zeven zitplaatsen op de markt. Vind de volledige prijslijst via deze link.
Voor de introductie doet de nieuwe carrosseriekleur Gris Schiste zijn intrede, die wordt aangeboden als aanvulling op de zes bestaande kleuren. De Jogger HYBRID 140 is gericht op automobilisten die een ruime en veelzijdige auto zoeken, die geschikt is voor gebruik in de stad en voor sportieve uitstapjes daarbuiten. De Jogger is uitgerust met moderne technologie die het rijplezier verhoogt en biedt hoogstaand comfort voor een gunstige prijs. De Dacia Jogger HYBRID 140 biedt ook de voordelen van elektrische aandrijving: stil en soepel rijden, volledig elektrische aandrijving bij het wegrijden vanuit stilstand en veel trekkracht die onmiddellijk vanaf stilstand beschikbaar is voor een snelle en soepele acceleratie.
VEELZIJDIGE STATIONWAGON MET HET COMFORT VAN EEN SUV
Met de Jogger maakt Dacia een veelzijdige gezinsauto met zeven zitplaatsen bereikbaar voor iedereen. Hij combineert de lengte en interieurruimte van een stationwagen met de praktische eigenschappen van een SUV.
De Jogger is robuust, heeft een solide wegligging en biedt uitstekend comfort voor alle inzittenden – zélfs voor volwassenen op de derde zitrij. De nieuwe hybrideversie heeft alle kwaliteiten van de Jogger, terwijl de hybrideaandrijving niet ten koste gaat van de bagage- of interieurruimte. De Dacia Jogger is vanaf het begin ontwikkeld met voldoende ruimte voor de batterij van het hybridesysteem. De batterij bevindt zich onder de vloer van de bagageruimte, op de plaats van het reservewiel, net als de LPG-tank bij de ECO-G 100-versie.
De Dacia Jogger HYBRID 140 is uitgerust met een automatische transmissie met een ‘B’-modus (‘Brake’) die de werking en de mate van vertraging van het regeneratieve remsysteem versterkt. In deze modus wordt in stedelijk gebied extra energie teruggewonnen, terwijl het rijcomfort toeneemt. Doordat de bestuurder het rempedaal minder hoeft te gebruiken, verloopt de rit soepeler.
Verder is de nieuwe Dacia Jogger HYBRID 140 uitgerust met een 7-inch instrumentenpaneel. Dit geeft – op basis van de voorkeuren van de bestuurder – specifieke informatie weer, evenals essentiële informatie zoals de laadstatus van de batterij, de resterende actieradius en de energiestromen. Daarnaast kunnen kopers ook rekenen op een elektrische parkeerrem, een middelhoge middenconsole met gesloten opbergvak en een armsteun.
HYBRID 140: KRACHTIGE EN BEPROEFDE TECHNIEK
De Jogger HYBRID 140 is het eerste hybridemodel van Dacia, met een systeemvermogen van 140 pk (103 kW) en verbruiks- en CO2-emissiecijfers die tot de laagste van het Jogger-gamma behoren. Het hybridesysteem maakt gebruik van de techniek van Renault Group en bestaat uit een 1,6-liter viercilinder benzinemotor, twee elektromotoren en een geëlektrificeerde automaat met vier overbrengingen voor de verbrandingsmotor en twee voor de elektromotor. Het ontbreken van een koppeling maakt deze gecombineerde techniek mogelijk.
De combinatie van het regeneratieve remsysteem, de hoge mate van energieregeneratie naar de batterij (1,2 kWh/230V) en de efficiency van de automatische transmissie maakt het mogelijk om:
- tot 80% van de tijd in de stad volledig elektrisch te rijden.
- in de stadscyclus tot 40% minder brandstof te verbruiken dan een vergelijkbare verbrandingsmotor bij hetzelfde rijgedrag.
Dankzij de volledig elektrische aandrijving bij het wegrijden en de automatische transmissie biedt de Dacia Jogger optimaal comfort en gebruiksgemak in combinatie met veel rijplezier en een beperkt verbruik. De batterij wordt tijdens het rijden opgeladen zodra de bestuurder het gaspedaal loslaat. De actieradius van de Dacia Jogger HYBRID 140 bedraagt meer dan 900 kilometer (gecombineerde WLTP-cyclus). De batterij van Jogger HYBRID 140 heeft 8 jaar/160.000 km garantie, afhankelijk wat het eerst wordt bereikt.
“Minder dan een jaar na de introductie van de Jogger zetten we alweer een nieuwe stap en bieden we de HYBRID 140-motor aan in dit model. Deze hybrideauto zonder koppeling rijdt volledig elektrisch weg vanuit stilstand en verbruikt minder brandstof. De Dacia Jogger HYDRID 140 illustreert op perfecte wijze de positie van Dacia: dit is de meest toegankelijke en bereikbare hybride gezinsauto op de markt, met een royale interieurruimte en alle essentiële voorzieningen aan boord. Met deze motorvariant introduceert Dacia hybridetechniek in zijn gamma.”
Lionel Jaillet – Directeur Productprestaties van Dacia
1 Consumentenadviesprijs is prijs inclusief: kosten rijklaar maken (uitgebreide routeservice gedurende de garantieperiode, lifehammer, transportkosten, €10 brandstof, nulbeurt, deconserveren, poetsen, kentekenplaten, kentekenhouder, handlings- en administratiekosten, uitleg veiligheidssystemen, t.w.v. € 892,70, incl. 21% btw), registratiekosten (t.w.v. € 54,80, deels btw-vrij), recyclingsbijdrage (t.w.v. € 22,50 incl. 21% btw) en Renault Beheersbijdrage Lithium-Ion batterij (t.w.v. €31,- incl. 21% btw, alleen voor HYBRID 140).