Renault Group white logo Alpine logo white Renault cars logo white Dacia logo white Alliance cars logo white

Morgen gaat Dacia nog een stap verder

Dacia   Persbericht

Op 14 januari 2021 presenteerde Renault Group het strategisch plan Renaulution, dat de koers bepaalt van de afzonderlijke merken binnen de groep. Voor Dacia was het doel duidelijk: de leider worden op het gebied van betaalbare mobiliteit, het essentiële merk.

Het doel en de visie zijn des te passender, omdat ze voortbouwen op een reeks succesverhalen. Dacia heeft sinds de herlancering van het merk achttien jaar geleden al 7,5 miljoen auto’s verkocht en is in Europa uitgegroeid tot het derde grootste merk in de particulieren markt. Dacia staat voor een nieuwe, moderne kijk op no-nonsense auto’s die gewaardeerd worden door een groeiend aantal klanten die hun geld slim besteden, gesteld zijn op vrijheid, eenvoudige genoegens hebben en overconsumptie mijden.

Dankzij de staat van dienst en de eigentijdse houding is Dacia meer dan ooit afgestemd op de maatschappij. Het merk verkent nieuwe gebieden en tilt de waarden en deugden die tot succes hebben geleid in het B-segment naar het C-segment.

Twintig maanden na de presentatie van het Renaulution-plan is Dacia klaar voor een nieuw hoofdstuk in zijn geschiedenis. Het merk besloot om zijn aantrekkingskracht verder te vergroten, zonder de kenmerkende ‘value for money-propositie’ uit het oog te verliezen. In de afgelopen maanden werd een nieuwe merkidentiteit gelanceerd, evenals een nieuw logo, nieuwe dealersignalisatie, een nieuw design en nieuwe kleuren.

Het nieuwe hoofdstuk van Dacia ging symbolisch van start tijdens de Brand Manifesto, van 13 tot 15 september jl. in Le Bourget in Frankrijk, waaraan honderden internationale journalisten deelnamen. In de praktijk komt het neer op de herbevestiging van de drie waarden die de komende jaren als leidraad dienen en richting geven aan de productontwikkeling en communicatie van het merk.

ESSENTIEEL, MAAR COOL

Dacia heeft zich in de afgelopen achttien jaar geconcentreerd op de essentie en aangetoond dat meer niet altijd beter is. Daarbij is Dacia natuurlijk wel met de tijd meegegaan. Zo was achttien jaar geleden airconditioning niet bepaald essentieel, nu is dat wel het geval. Of als we het andersom bekijken: wat is het nut van twee of drie schermen in een auto als er een snelle en slimme manier is om een smartphone aan de auto te koppelen?

Essentieel betekent niet rustiek of sober. Dacia is slim, creatief en aantrekkelijk. Dat komt bijvoorbeeld tot uiting in praktische aspecten, zoals het Media Control multimediasysteem en de slimme, modulaire dakdragers. Hetzelfde geldt voor het design: de look is cool – zonder meerprijs!

Morgen gaat Dacia nog een stap verder op het gebied van creativiteit met een nieuwe functie voor de smartphone-app die suggesties biedt voor momenten en plaatsen om te pauzeren. Deze functie wordt ontwikkeld door de teams van Dacia in samenwerking met het Software République, een partnerschap waar Renault Group deel van uitmaakt.

ROBUUST EN GEMAAKT VOOR BUITEN

Betrouwbaarheid en robuustheid zijn essentiële elementen in het succes van Dacia, met klantenloyaliteit als beste voorbeeld: in Frankrijk houden kopers hun Dacia gemiddeld acht jaar, terwijl 60% van de klanten bij het merk blijven door hun Dacia in te ruilen voor een nieuwe. Daarnaast biedt Dacia een ‘best value for money-garantie’, aangezien de restwaarde van een Dacia procentueel hoger is dan het gemiddelde bij andere merken. De robuustheid en betrouwbaarheid maken de modellen van Dacia ideaal voor de buitenactiviteiten waar steeds meer klanten van genieten in hun vrije tijd, maar ook voor professionele doeleinden.

Morgen gaat Dacia nog een stap verder met het voortzetten van modellen die specifiek zijn ontworpen voor terreinrijden. Dacia zal vierwielaandrijving blijven aanbieden. Dat geldt ook voor uitrustingen voor buitenactiviteiten, waaronder een kit die in 2023 beschikbaar is om in slechts enkele minuten een tweepersoonsbed op te zetten in de Dacia Jogger, zónder de kofferbak te hoeven gebruiken. Een gezin van vier kan zelfs een tent aan de auto koppelen om de leefruimte te vergroten.

ECO-SMART: ECONOMISCH EN ECOLOGISCH

Dacia wil individuele en collectieve belangen bij elkaar brengen door gebruik te maken van beproefde technologie in plaats van nieuwe te ontwikkelen, zodat klanten geld kunnen besparen. Een voorbeeld hiervan is het bestaande, modulaire CMF-B platform. Het weglaten van overbodige technologie of louter cosmetische kenmerken maakt auto’s bovendien lichter en efficiënter, wat goed is voor de portemonnee van de eigenaar en voor de planeet. De Jogger is bijvoorbeeld 300 kg lichter dan zijn belangrijkste concurrenten met zeven zitplaatsen.

Een andere prioriteit van Dacia is het gebruik van gerecyclede materialen. Zo is 12% van het in de Duster gebruikte plastic gerecycled, fors meer dan het gemiddelde voor nieuwe auto’s op de Europese markt. Ook hier combineren we de belangen van de klant met die van onze planeet.

Morgen gaat Dacia nog een stap verder door meer gerecycled plastic te gebruiken in de modellen. Het doel is om het aandeel gerecyclede plastic in de nieuwe Duster te verhogen tot 20%. Om dit te bereiken, wordt gerecycled plastic gebruikt voor onderdelen die uit het zicht zijn – wat tegenwoordig vaak het geval is – maar ook voor zichtbare externe delen – wat tegenwoordig juist minder het geval is. Dacia is hier al mee begonnen met de skidplate onder de voorbumper van de Dacia Sandero Stepway en tilt het niveau verder omhoog dankzij de toepassing van het nieuwe materiaal Starkle®: een gerecyclede kunststofsamenstelling die zowel milieuvriendelijk als robuust en elegant is.

EEN OPTIMALE KLANTERVARING

Het nieuwe hoofdstuk in de geschiedenis van Dacia omvat ook een ingrijpende verandering in de interactie van het merk met de klanten om een nog aangenamere en completere merkbeleving te bieden.

Deze volledige vernieuwing is dit voorjaar in gang gezet met de transformatie van het dealernetwerk van Dacia. De nieuwe showrooms zijn doelgericht, ultraflexibel, milieuvriendelijk en afgestemd op een redelijke prijshantering. Dacia combineert deze fysieke omgeving met virtuele ervaringen, met name door gebruik te maken van augmented reality op smartphones.

Denis Le Vot, CEO van Dacia: “Iedere jaar trekt Dacia nieuwe klanten aan die op zoek zijn naar wat vandaag de dag misschien wel het meest waardevol is in de wereld: het essentiële. Deze nieuwe klanten streven naar een verstandige, verantwoordelijke maatschappij en een nieuwe kijk op auto’s. Auto’s waartoe je je aangetrokken voelt, omdat ze de inhoud, het comfort en de uitstraling hebben en verreweg het meest betaalbaar zijn. Dat is Dacia! De essentie zonder te beknibbelen, het design zonder de extra kosten.”

over Dacia