Renault Group white logo Alpine logo white Renault cars logo white Dacia logo white Alliance cars logo white

Drive The Future 2017-2022 #DriveTheFuture

Nieuw strategisch plan gericht op records in resultaten, groei in duurzaamheid en winst

Persbericht

Groupe Renault heeft vandaag Drive The Future gepresenteerd. Dit is een nieuw zesjarenplan waarmee aan het eind van de planperiode een jaarlijkse omzet van meer dan 70 miljard euro, een operationele marge van meer dan 7%, met een ondergrens van 5%, en elk jaar een positieve free cash flow bereikt wordt. Het Drive The Future plan vertaalt de visie Group Renault: duurzame mobiliteit voor iedereen, nu en in de toekomst.

In de looptijd van het Drive The Future plan verwacht Groupe Renault dat het verkoopvolume meer dan 40% zal stijgen naar boven de 5 miljoen auto’s, ten opzichte van een volume van 3,47 miljoen2 in 2016. De groei is mogelijk door uitbreiding van het productaanbod, met onder meer lichte bedrijfswagens (LCV) en nieuwe emissievrije elektrische voertuigen. De groei is verder gebaseerd op het succes van de global access range ‘wereldwijde modelrange’. Het strategisch plan gaat uit van versterking van R&D-activiteiten en van meer schaalvoordeel van de combinatie Renault-Nissan-Mitsubishi, de grootste automotive alliantie ter wereld. Terwijl tegelijk financiële discipline en kostenefficiency worden behouden.

Drive The Future bouwt voort op het sterke fundament van Groupe Renault laatste plan Drive the Change. Dat resulteerde in records in groei en operationele winst, zorgde voor meer synergie door de alliantie met Nissan, versterkte regio’s, betekende uitbreiding van de productmix en zorgde voor marktleiderschap met 100% elektrische auto’s in Europa.

Renault Chairman en CEO Carlos Ghosn: “Groupe Renault is nu een gezonde, winstgevende en wereldwijd opererende onderneming, die met vertrouwen naar de toekomst kijkt. Drive the Future is gericht op sterke, duurzame groei dankzij investeringen in belangrijke regio’s en producten. Het plan gaat uit van vergroting van middelen en technologieën van de Alliantie en van een nog sterkere, concurrerende positie. Dit nieuwe plan, gedragen door de vrouwen en mannen van Renault, benut volledig ons potentieel om te innoveren en te groeien in een snel veranderende industrie.”

Kernpunten van het plan:

Wereldwijde, winstgevende groei:

  • 21 nieuwe modellen inclusief 3 additionele
  • Versterking van aanwezigheid in Rusland dankzij Renault en door investeringen in AVTOVAZ (Lada)
  • Versterking van activiteiten in China, nieuwe strategische joint ventures in EV en LCV
  • Stijging marktkansen in Brazilië, India en Iran

Alliantie schaal- en technologievoordelen die groei ondersteunen:

  • 4,2 miljard euro Monozukuri besparingen gedurende de planperiode
  • Gemeenschappelijke platforms – 80% van Group Renault modellen
  • R&D investering – 18 miljard euro over zes jaar, met een vermenigvuldigend effect dankzij de Alliantie
  • Connected – 100% connected voertuigen in belangrijkste markten
  • Autonoom rijden – 15 modellen
  • Nieuwe mobiliteitsdiensten – Ride-hailing, robo-taxi services aan het einde van de planperiode

Groupe Renault speerpunten:

  • Globalisering van lichte bedrijfswagenrange (LCV); top global player
  • Uitbreiding van de reeds succesvolle Global Access range van de Group
  • EV marktleiderschap – 8 100% elektrische modellen, 12 geëlektrificeerde modellen
  • RCI Bank en Services – ondersteuning van klantloyaliteit en uitbreiding van connected- en mobiliteitsdiensten

Drive the Future omvat tevens investeringen in digitalisering in het hele concern, in werving van nieuw talent en in ontwikkeling van competenties. Het plan zal het concurrerend vermogen versterken, de CO2-voetafdruk verminderen en duurzaamheid bevorderen.

Drive The Future – de presentatie is beschikbaar per 6 oktober 2017 op www.groupe.renault.com. Of kijk voor meer informatie op drivethefuture.groupe.renault.com.

1 Met FX van bank consensus september 2017.
2 Inclusief Avtovaz geconsolideerd op 31 december, 2016.

Over Renault Group