Nieuwe aandrijflijn voor Dacia Duster en Bigster: hybride met LPG, 4×4 en automatische transmissie.
Dacia breidt het aanbod van aandrijflijnen voor de Duster en Bigster uit met de hybrid-G 150 4x4. Deze bi-fuel 4x4 LPG-hybride is efficiënt, veelzijdig en zuinig. De aandrijflijn combineert een 1,2-liter benzinemotor op de voorwielen met een vermogen van 103 kW (140 pk) met een elektromotor op de achterwielen die tot 23 kW (31 pk) levert. Samen zorgen ze voor een maximaal systeemvermogen van 113 kW (154 pk), met een koppel van 230 Nm voor de verbrandingsmotor en tot 87 Nm voor de elektromotor.
- Volledig nieuwe hybrid-G 150 4×4 aandrijflijn:
- Tot aan 60% van stadsritten volledig elektrisch af te leggen;
- Benzine / LPG met twee tanks van elk 50 liter voor een gecombineerd rijbereik tot aan 1.500 km (WLTP) en tot 30% lagere gebruikskosten
- Vierwielaandrijving met een elektromotor op de achteras, gekoppeld aan 2-traps overbrenging en mogelijkheid tot ontkoppeling van de achterwielaandrijving
- 6-traps automaat met dubbele koppeling voor de benzinemotor
- De hybrid-G 150 4×4 aandrijflijn eind dit jaar te bestellen op Duster en Bigster
- Duster binnenkort te bestellen als hybrid 155 en mild hybrid 140; Eco-G 120 begin volgend jaar beschikbaar
De verbrandingsmotor is gekoppeld aan een 6-traps automatische transmissie met dubbele koppeling en schakelflippers aan het stuur, terwijl de elektromotor is verbonden met een 2-traps overbrenging die ontkoppelbaar is van de achteras.
Deze 2-traps transmissie die is verbonden met de elektromotor is een primeur in dit segment. In de eerste versnelling levert deze een hoog koppel aan de achterwielen bij lage snelheden. Bij hogere snelheden zorgt de tweede trap van de transmissie voor een lager toerental van de elektromotor, zodat de sterke tractie op de achteras behouden blijft tot een snelheid van 140 km/u. De neutrale stand (koppeling ontkoppeld) elimineert wrijvingsverlies tijdens het rijden, wat zorgt voor een lager brandstofverbruik in de 2WD-modus.
De versnellingen van de 6-traps transmissie met dubbele koppeling kunnen worden bediend via schakelflippers, een primeur voor Dacia. Deze functie is bijzonder handig bij offroad-rijden, trekken van een aanhanger en bij rijden in bergachtig terrein.
Dankzij de elektromotor die is verbonden met de achterwielen en de 48V 0,84 kWh Li-ion-accu die zichzelf oplaadt tijdens het afremmen en regeneratief remmen, kan de aandrijflijn vaak volledig elektrisch functioneren. Tijdens stadsritten kunnen de Duster en Bigster hybrid-G 150 4×4 tot wel 60% van de tijd volledig elektrisch rijden.
Uniek op de markt: deze 4×4 bi-fuel hybride profiteert optimaal van de historisch lage LPG-prijs en dat zorgt voor aanzienlijke besparingen. Deze technologie verlaagt de gebruikskosten met tot wel 30% en de CO2-uitstoot met 20g in vergelijking met de huidige 4×4-variant met alleen een verbrandingsmotor.
Met twee brandstoftanks van elk 50 liter – één voor benzine en één voor LPG – biedt de Duster een actieradius tot 1.500 km (WLTP-cyclus) zonder te hoeven tanken.
Met de achterin geplaatste elektromotor biedt de vierwielaandrijving diverse voordelen:
- Twee overbrengingsverhoudingen om de rijomstandigheden in 4×4-modus van 0 tot 140 km/u te optimaliseren.
- Een ontkoppelbare aandrijving op de achterwielen om wrijving te verminderen en daarmee het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot te verlagen.
- Direct beschikbaar koppel zodra gripverlies aan de voorzijde wordt gedetecteerd.
- Verbeterde rijeigenschappen op én buiten de verharde weg.
Met deze aandrijflijn beschikken de Duster en Bigster over zes rijmodi voor elke situatie:
- Auto: schakelt automatisch tussen 2wd en 4wd.
- Eco: voor maximale brandstofefficiëntie dankzij wegrijden in volledig elektrische modus, schakelt naar 4×4 bij gripverlies.
- Snow: voor veiliger rijden in 4×4-modus op gladde wegen.
- Mud / Sand: continu geoptimaliseerde 4×4-modus voor losse ondergronden.
- Lock: voor offroad rijden op ruig terrein bij lage snelheden.
- Hill Descent Control: voor gecontroleerd afdalen met snelheidsstabilisatie tussen 4 en 30 km/u.
De hybrid-G 150 4×4 zorgt voor goede offroad-capaciteiten van de Duster en Bigster, terwijl het rijcomfort wordt verhoogd dankzij de automatische transmissie en de achterin geplaatste elektromotor. De nieuwe aandrijflijn is tegen het einde van het jaar te bestellen op de Duster en Bigster.
Deze 48V mild-hybrid aandrijflijn optimaliseert het brandstofverbruik en verbruikt gemiddeld slechts 7,1* – 7,2** l/100 km (LPG) en 5,5* – 5,6** l/100 km (benzine). De CO2-uitstoot bedraagt respectievelijk 116* – 118** g/km (LPG) en 124* – 126* g/km (benzine).
* Duster (certificering in behandeling)
**Bigster (certificering in behandeling)
NIEUWE AANDRIJFLIJNEN VOOR DACIA DUSTER
Dacia komt daarnaast in de loop van dit jaar met een reeks nieuwe en krachtiger aandrijflijnen voor de Duster:
- De hybrid 155 vervangt de hybrid 140
- De mild hybrid 140 vervangt de mild hybrid 130
- De Eco-G 120 vervangt de Eco-G 100
De Duster is daarmee nu leverbaar met een keuze uit vier aandrijflijnen, waaronder de hybrid-G 150 4×4, en voldoet volledig aan de EU6e-bis-norm.
Duster hybrid 155
Na de Bigster is nu ook de Duster leverbaar met de nieuwe hybrid 155-aandrijflijn. Deze combineert een viercilinder benzinemotor met 80 kW (109 pk), twee elektromotoren (een van 37 kW (50 pk) en een hoogspanningsstarter/generator), een 1,4 kWh-batterij (230V) en een automatische elektrische versnellingsbak. Deze heeft vier versnellingen voor de verbrandingsmotor en twee voor de elektromotoren. Deze technologie is mogelijk door het ontbreken van een koppeling.
De regeneratieve remfunctie, met een hoge energieterugwinningscapaciteit, werkt samen met de efficiënte automatische transmissie. Door het snelle opladen kan de Duster tot 80% van de tijd in de stad volledig elektrisch rijden. Bovendien start de auto altijd in volledig elektrische modus.
Met de hybrid 155 bereikt de Duster een gecombineerd brandstofverbruik van slechts 4,6 l/100 km, 8% lager dan de hybrid 140, met een CO2-uitstoot van slechts 105 g/km (-7 g/km ten opzichte van de hybrid 140).
Duster mild hybrid 140
Dit eerste niveau van elektrificatie combineert een nieuwe generatie 1,2-liter 3-cilinder turbobenzinemotor op basis van de Miller-cyclus (geoptimaliseerde efficiëntie en verminderd pompoverlies) met een 48V mild-hybridesysteem en een handgeschakelde zesversnellingsbak.
Het hybridesysteem ondersteunt de verbrandingsmotor tijdens het starten en accelereren, wat het rijplezier optimaliseert en het gemiddelde brandstofverbruik (5,4 l/100 km) en de CO2-uitstoot (122 g/km) met circa 10% verlaagt in vergelijking met een conventionele benzinemotor met vergelijkbaar vermogen. De regeneratieve remfunctie laadt de 0,8 kWh-batterij op via een proces dat volledig transparant is voor de bestuurder.
Duster Eco-G 120
De Duster is ook leverbaar als krachtige Eco-G 120-versie (+20 pk) die op benzine en LPG kan rijden. Dacia is de enige fabrikant die benzine/LPG-aandrijflijnen aanbiedt op al zijn modellen met verbrandingsmotor. Bij gebruik van LPG stoot de Duster Eco-G 120 gemiddeld 10% minder CO2 uit dan met een gelijkwaardige benzinemotor. De actieradius bedraagt tot 1.380 km, dankzij twee brandstoftanks met een gezamenlijke capaciteit van 100 liter: 50 liter benzine en 50 liter LPG. De tanks zijn geplaatst onder de bagageruimte, zodat de laadruimte behouden blijft. Met een schakelaar op het dashboard kan de bestuurder snel en naadloos overschakelen van de ene brandstofsoort naar de andere.
VERNIEUWD INTERIEUR DACIA DUSTER
Gelijktijdig met de introductie van deze nieuwe aandrijflijnen krijgt de Duster een vernieuwd interieur met exclusieve bekleding en bijpassende afwerking in de journey-uitvoering. De bestuurdersstoel is nu voorzien van lendensteunverstelling. Voor de extreme-uitvoering zijn er nieuwe zwarte lichtmetalen velgen. Met de hybride-aandrijflijnen zijn beide uitvoeringen nu leverbaar met adaptieve cruise control, standaard bij journey en optioneel bij extreme.