Nieuwe Clio wint Gouden Stuurwiel 2012
Internationale erkenning De nieuwe Clio heeft een internationale onderscheiding gekregen: het Goldenes Lenkrad 2012. Deze trofee werd gisteravond in Berlijn overhandigd aan de heer Stefan Mueller, Directeur Regio Europa van Renault.
De prijs is een initiatief van een aantal bladen van de Axel Springer groep: weekblad BILD am SONNTAG, het meest gelezen zondagsblad in Duitsland, en AutoBILD, het wereldwijd meest gelezen autoblad. AutoBILD verschijnt behalve in West-Europese versies ook in een aantal lokale edities in Oost-Europa en Azië. In totaal bereiken deze publicaties 73 miljoen lezers, die allemaal gevraagd zijn om te stemmen op hun favoriete model.
Voor de 37e uitreiking van het Gouden Stuurwiel waren er 44 genomineerden in zes categorieën. In de categorieën MPV’s en coupés/cabriolets zijn de winnaars direct door de lezers bepaald. In de overige vier categorieën werden de vijf finalisten eerst onderworpen aan uitgebreide tests, die werden uitgevoerd door een jury van prominenten op het testcircuit van Balocco in Italië.
Onder de opmerkelijke testcoureurs bevonden zich bekenden uit de autosport, zoals Mattias Ekström, Hans-Joachim Stuck, Walter Röhrl, Christina Surer en Vanina Ickx, alsmede de (hoofd)redacteuren van de Europese autotijdschriften van de AutoBILD Groep. Ze werden bijgestaan door beroemdheden uit de showbizz en de sportwereld, zoals Franz Beckenbauer en Boris Becker.
Renault heeft 10 Gouden Stuurwielen in de wacht gesleept
Het Gouden Stuurwiel wordt sinds 1976 elk jaar uitgereikt. Renault won inmiddels tien maal het Gouden Stuurwiel en is daarmee één van de meest bekroonde deelnemers. Renault viel in de prijzen met de Fuego coupé (1980), de Renault 9 (1981) in het segment van de compacte auto’s, de luxe hatchback Renault 25 (1984), de Clio (1990), de tweede generatie van de Espace (1991), de compacte Renault 19 (1992), de derde en vierde generatie van de Espace (1997 en 2002), de compacte MPV Scénic (2009) en nu dus ook met de nieuwe Clio (2012).
De nieuwe Clio en de redenen van het succes
De stemmen van autoliefhebbers en van een jury met deskundigen zijn een uitstekende graadmeter voor de geweldige ontvangst van de nieuwe stijl van Renault bij het publiek. De nieuwe Clio is het eerste model met het nieuwe Renault design, ontworpen door Nederlander Laurens van den Acker. De nieuwe merkidentiteit van Renault wordt benadrukt door het opvallend geplaatste logo. Het doorvoeren van alle nieuwe ideeën heeft geleid tot een bijzonder sensuele auto door de verleidelijke welvingen en de verfijning die blijkt uit carrosserielijnen.
De Clio wordt nog aantrekkelijker doordat hij leverbaar is met een aantal nieuwe motoren met een kleinere cilinderinhoud, waardoor het brandstofverbruik tot 20% lager is in vergelijking met dat van hun voorgangers. In de versie met de laagste CO2-uitstoot verbruikt de nieuwe driecilinder turbo-benzinemotor ENERGY TCe 90 slechts 4,3 l/100 km. De CO2-uitstoot is 99 gram per kilometer.
Met de ENERGY dCi 90 eco2 dieselmotor vestigt de nieuwe Clio een nieuw zuinigheidsrecord in zijn categorie met slechts 3,2 l/100 km, oftewel een uitstoot van 83 gram CO2 per kilometer. Deze resultaten zijn vergelijkbaar met die van aanzienlijk duurdere hybride auto’s.
Dankzij de constructie en het onderstel, waarvan de wielbasis en spoorbreedten zijn vergroot, blijft het chassis van de nieuwe Clio toonaangevend in het segment.
Met 5 sterren bij de EuroNCAP-crashtest is hij ook een referentie voor passieve veiligheid met de beste score van het segment van de kleine stadsauto’s voor 3 van de 4 criteria.
Een andere grote troef van de Clio is het ingebouwde multimediasysteem, waarmee een nieuwe norm wordt bepaald voor dit segment. Het ingebouwde MEDIA NAV multimediasysteem met 7 inch (18 cm) touch screen is standaard op 80% van de versies. Het beschikt over een 4 x 20-Watt audiosysteem met Bass-Reflex en een volledig pakket aansluitmogelijkheden: Bluetooth® interface, USB- en jackaansluiting om muziek op externe apparaten te luisteren.