Nieuwe Renault Clio: de compacte hatchback met superkrachten
In zijn 35-jarige bestaan heeft de Clio telkens de norm bepaald binnen zijn segment in Europa en is hij het bestverkochte model van Renault gebleven, over alle vijf voorgaande generaties heen. Het eerste model, dat in 1990 werd gelanceerd, zorgde voor opschudding in de markt door een kwaliteitsniveau te bieden dat vergelijkbaar was met dat van hogere segmenten. Ook bood hij functies die nooit eerder in een stadsauto waren gezien. De Clio markeerde een bewuste stap naar meer kwaliteit en betekende een complete revolutie in zijn segment. Dit werd benadrukt door de keuze voor een echte naam – in plaats van een nummer – als opvolger van het Super 5-tijdperk.
Met elke nieuwe generatie heeft de Clio de standaarden binnen zijn segment opnieuw gedefinieerd, telkens met als doel beter in te spelen op de veranderende behoeften van klanten. Daarbij werd voortdurend gestreefd naar vooruitgang op het gebied van design, comfort, binnenruimte, kwaliteit, veiligheid, rijplezier en multimediafuncties, terwijl tegelijkertijd de uitstoot van schadelijke stoffen werd verlaagd. Deze continue inspanningen werden tweemaal beloond met de prestigieuze titel European Car of the Year, in 1991 en 2006.
Door de jaren heen zijn er talrijke iconische versies van de Clio verschenen – van de luxueuze Baccara (bekend van de beroemde reclameslogan “Niet duur genoeg, mijn zoon”) en Initiale Paris, tot de sportieve 16V en Williams. Ook de buitengewone Clio V6 met middenmotor en de geavanceerde full hybrid E-Tech-versie van de vijfde generatie, mogen daarbij niet onvermeld blijven. In totaal zijn wereldwijd bijna 17 miljoen exemplaren van de Clio verkocht, verspreid over 120 landen. Daarmee is het de bestverkochte Franse auto aller tijden. Niet alleen in Frankrijk wordt de Clio gewaardeerd, maar ook in onder meer het Verenigd Koninkrijk en Turkije. Ook dit jaar staat de Clio weer bovenaan de verkooplijsten: in de eerste helft van 2025 was hij de bestverkochte auto van Europa.
Deze veelzijdige stadsauto – die altijd ‘alles van een grote auto’ heeft gehad en trouw bleef aan zijn hatchbackvorm – is uitgegroeid tot een cultureel icoon. Dat weerspiegelt de inzet van de teams bij Renault om steeds hogere eisen te stellen aan kwaliteit, uitrusting en technologie. Mede daardoor is de Clio in staat gebleven om telkens opnieuw de normen in zijn klasse te herdefiniëren.
De vijfde generatie van de Renault Clio introduceerde de full hybrid E-Tech-aandrijflijn met 107 kW (145 pk), die bijzonder populair bleek bij consumenten. Deze versie was goed voor 30% van de verkopen in Europa. Ook werd een topversie met esprit Alpine-uitrusting gelanceerd, die door 20% van de Europese klanten werd gekozen.
Een nieuwe generatie met superkrachten
Deze volledig nieuwe, zesde generatie van de Renault Clio is vooral energiek van karakter en heeft een geheel nieuwe, uitgesproken stijl die de moderne ontwerp- en technologievisie van het merk weerspiegelt. Voor deze uiterst technische hatchback zijn alle registers opengetrokken. Het model onderscheidt zich met een opvallend expressieve, sensuele carrosserie en een krachtige uitstraling.
De nieuwe Renault Clio is op alle fronten naar een hoger plan getild, ook als het gaat om de aandrijflijnen. Meer dan ooit positioneert hij zich als het meest efficiënte model binnen het hybride-aanbod van Renault, dat een perfecte aanvulling vormt op het elektrische gamma. De Clio heeft een nieuwe full hybrid E-Tech-aandrijflijn met 118 kW (160 pk), die niet alleen krachtiger is, maar ook uiterst efficiënt. De nieuwe Clio stoot slechts 89 g CO₂/km uit en heeft een gecombineerd brandstofverbruik van slechts 3,9 l/100 km. Daarmee levert hij een brandstofbesparing tot 40% op ten opzichte van een traditionele benzinemotor. Bovendien kan hij in stadsverkeer tot 80% van de tijd volledig elektrisch rijden. De nieuwe Clio biedt daarnaast een vernieuwde aandrijflijn (benzine met 85 kW (115 pk)), met verbeterde prestaties én efficiëntie.
In het interieur is veel aandacht besteed aan de afwerking en materiaalkeuze. Er zijn gerecyclede materialen toegepast en het model beschikt over een dubbel V-vormig scherm met het OpenR Link-multimediasysteem inclusief Google built-in vanaf de techno-uitvoering. Daarmee is de Clio de eerste auto in zijn klasse die dit biedt. Samen met een breed scala aan technologische functies en tot 29 geavanceerde rijhulpsystemen (ADAS) groeit de Clio door naar het niveau van een hoger segment.
De nieuwe Renault Clio heeft alles in huis om in te spelen op de wensen van uiteenlopende klantgroepen: van particuliere kopers tot zakelijke rijders en van trouwe Clio-eigenaren van vorige generaties tot nieuwe klanten die op zoek zijn naar een compacte, veelzijdige en dynamische hatchback. De nieuwe Renault Clio is vóór het einde van het jaar te bestellen.
Fabrice Cambolive, CEO Renault: “De Clio is altijd al een cultureel ijkpunt geweest en vormt een belangrijk onderdeel van de identiteit van Renault. Wie aan de Clio denkt, denkt aan Renault – en omgekeerd! Met bijna 17 miljoen verkochte exemplaren is de Clio ons bestverkochte model. Elke nieuwe generatie verlegt opnieuw de grenzen binnen zijn segment. Datzelfde principe hebben we toegepast op deze zesde generatie, met een vernieuwd design, een geüpdatet aanbod van aandrijflijnen én nieuwe functionaliteiten, waaronder de integratie van Google aan boord. De nieuwe Clio is een toonbeeld van de kwaliteit van ons hybride-aanbod, naast onze volledig elektrische modellen.”
De Renault Clio in tien belangrijke cijfers
- 1990: het jaar waarin de Renault Clio voor het eerst werd gelanceerd en het compacte segment op zijn kop zette.
- 17 miljoen: het aantal exemplaren van de Clio dat wereldwijd is verkocht, over de eerste vijf generaties.
- 120: het aantal landen waarin de Clio sinds de eerste generatie op de markt is gebracht.
- 1: de positie waarop de Renault Clio staat in de verkoopranglijst in Europa (eerste helft van 2025).
- 6: het aantal generaties van de Renault Clio sinds de lancering in 1990.
- 35: het aantal jaren dat de Renault Clio op de markt is én in het hart van zijn rijders leeft.
- 29: het aantal ADAS-systemen waarmee de nieuwe Renault Clio kan worden uitgerust.
- 89: het aantal gram CO₂ per kilometer dat wordt uitgestoten door de nieuwe Renault Clio full hybrid E-Tech met 118 kW (160 pk).
- Meer dan 1.000: het aantal Renault Clio dat dagelijks wordt geproduceerd in de fabriek in Bursa.
- 68.000: het aantal kilometers dat zou worden bereikt als 17 miljoen Clio’s achter elkaar worden opgesteld – gelijk aan 1,7 keer rond de aarde.