Nieuwe Renault Master E-Tech electric zet nieuwe standaard met 460 kilometer actieradius
De nieuwe Renault Master is ontwikkeld om nog grotere afstanden te kunnen afleggen, grotere ladingen te transporteren en kosten te besparen. En met een actieradius tot 460 kilometer (WLTP) zet de volledig elektrische Master E-Tech electric de nieuwe standaard in zijn klasse.
Renault levert de Master E-Tech electric met keuze uit twee batterijvarianten. De toonaangevende actieradius tot 460 kilometer (WLTP) geldt voor de versie met de 87 kWh-batterij en een elektromotor van 105 kW (143 pk) en 300 Nm. Daarnaast is er een versie met een 40 kWh-batterij, een actieradius tot circa 200 kilometer (in afwachting van certificering) en een elektromotor van 96 kW (130 pk) en 300 Nm.
Deze uitgekiende batterijopties zijn gebaseerd op de klantkennis van Renault en de eisen van gebruikers die opereren in de steden en buitenwijken. De gekozen batterijvariant heeft verder geen invloed op het laadvermogen, een essentieel criterium in dit segment.
EFFICIENTE ‘AEROVAN’
Voor het optimaliseren van het rijbereik van de nieuwe Master heeft Renault zich vooral geconcentreerd op twee zaken: de aerodynamische eigenschappen van het gestroomlijnde ‘Aerovan’-design en het multi-energieplatform dat verschillende aandrijflijnen kan huisvesten, evenals het innovatieve dynamisch remsysteem en batterijwarmtebeheersysteem.
Mede dankzij het Aerovan-ontwerp biedt de Renault Master de hoogste efficiency in zijn segment, ongeacht de krachtbron. De luchtweerstandscoëfficiënt(SCx) van de bedrijfswagen is ruim 20% verlaagd, eveneens een toonaangevende waarde in deze klasse. De nieuwe Renault Master E-Tech electric is volledig ontworpen in de windtunnel. Daar is zijn silhouet tot in de perfectie verfijnd. Opgeteld brachten de prototypes tijdens de ontwikkeling duizenden uren door in een windtunnel waarin normaliter vliegtuigen worden getest, vanwege de grootte van de bedrijfswagen.
INNOVATIES
Voor optimale prestaties onder alle omstandigheden en een langere levensduur is de batterij van de Renault Master E-Tech electric standaard voorzien van een warmtebeheersysteem. Het controleren van de temperatuur in de cabine wordt verzorgt door de airconditioning. Het systeem houdt daarbij ook rekening met de actieradius, zowel in de zomer als in de winter. Het innovatieve, dynamische remsysteem van de nieuwe Renault Master werkt onder alle omstandigheden met dezelfde vertragingskracht en hetzelfde pedaalgevoel, ongeacht het gewicht van de lading. Tevens wordt het automatische noodremsysteem eerder geactiveerd (de reactietijd is gehalveerd) en is regeneratie van energie mogelijk om de actieradius van de elektrisch aangedreven varianten te optimaliseren.
Alle innovaties en verbeteringen resulteren in een 27% lager energieverbruik vergeleken met de uitgaande Renault Master, evenals het riante rijbereik tot 460 kilometer (WLTP) voor de Master E-Tech electric, terwijl het laadvermogen aanmerkelijk is toegenomen.
ONGEKENDE SPECIFICATIES
De elektrische Renault Master E-Tech electric biedt over een laadvermogen tot 1.625 kg, een ongekend trekgewicht van 2.500 kg en een maximum toegestaan totaalgewicht tot 4 ton. Het model mag bestuurd worden met een B-rijbewijs. Mede dankzij het warmtebeheersysteem van de batterij blijft het energieverbruik beperkt tot 21 kWh/100 km (WLTP) voor de versie met de 87 kWh-batterij.
Tevens is de 87 kWh-versie van de Master E-Tech electric geschikt voor snelladen (DC) met vermogens tot 130 kW, waarmee in circa 30 minuten 252 kilometer aan rijbereik is bij te laden. Laden bij een publiek AC-laadpunt kan met een vermogen van 22 kW, waarmee de batterij in minder dan 4 uur van 10 tot 100% is op te laden.
V2L EN V2G-FUNCTIES
De elektrisch aangedreven versies van de nieuwe Renault Master worden beschikbaar met functies voor Vehicle-to-Load (V2L) en Vehicle-to-Grid (V2G). Via stopcontacten in de cabine en laadruimte kunnen adapters voor elektrisch gereedschap, computers en andere apparaten worden aangesloten. Tevens kunnen op maat gemaakte voorzieningen (zoals een koelinstallatie, automatische achterdeuren, extra verwarming of airco) direct van stroom worden voorzien door de aandrijfbatterij. Daarnaast kan ook energie uit de batterij worden terug geleverd aan het elektriciteitsnet via een bidirectionele lader, bijvoorbeeld om het elektriciteitsnet te helpen stabiliseren tijdens piekuren. Deze technologie heet Vehicle-to-Grid (V2G).
VOORUITSTREVENDE CONNECTIVITEIT
De nieuwe Renault Master E-Tech electric wordt geleverd met verschillende, exclusieve functies die een gebruikerservaring bieden die sterk lijkt op die van een smartphone. Zo berekent Google Maps aan de hand van je voorkeuren de optimale route. Tevens kan met behulp van de electric Route Planner, op basis van de gewenste betaalmethode, laadsnelheid of gewenste laadlocatie, de route naar een laadstation worden berekend.
Via de My Renault-app, waarvan de verschillende remote-services specifiek zijn ontwikkeld voor elektrische voertuigen, blijft de nieuwe Renault Master E-Tech electric verbonden met het digitale ecosysteem van de gebruiker. Het leven van de gebruiker wordt ook vereenvoudigd met de diensten van Mobilize door extra functionaliteiten op het gebied van connectiviteit.
De Renault Master is de enige bedrijfswagen in deze categorie die in Frankrijk wordt geproduceerd: alle aandrijf- en carrosserievarianten zijn afkomstig van dezelfde productielijn in Batilly (in het oosten van Frankrijk). De levering van de nieuwe Renault Master E-Tech electric start voor de zomer.
Lees hier het volledige persdossier van de nieuwe Renault Master.