Renault Group white logo Alpine logo white Renault cars logo white Dacia logo white Alliance cars logo white

Pieter Schothorst gaat voor de titel in de Renault Sport Trophy

Autosport

Nadat hij vorig jaar al twee keer als gastrijder aan de 550 pk sterke Renault R.S. 01 mocht proeven, rijdt Pieter Schothorst nu een volledig seizoen in de Renault Sport Trophy. Tijdens de zes evenementen die voor het seizoen 2016 op het programma staan, komt Pieter Schothorst in actie met een auto die wordt ingezet door Equipe Verschuur uit Nijmegen. “Dankzij de steun van McGregor en Gofield & Only kon de deelname aan de Renault Sport Trophy voor dit seizoen worden gerealiseerd. Bij Equipe Verschuur rijd ik bij het beste team in deze klasse, dus het doel is duidelijk: ik ga voor de titel”, zo laat Schothorst geen twijfel bestaan over zijn ambities.

De Renault Sport Trophy, waarin gereden wordt met de spectaculaire Renault R.S. 01, een speciaal voor de autosport gebouwde silhouet-auto met 3,8-liter Nismo-V6-motor, werd vorig jaar in het leven geroepen. Renault beschouwt de Renault Sport Trophy als de stap tussen de Clio Cup en professionele kampioenschappen als FIA WEC, DTM en de Japanse Super GT. Per auto vormen een beroepscoureur en een ‘gentleman driver’ samen één team. Voor elk van deze rijders is er tijdens ieder raceweekeinde één individuele sprintrace. Samen rijden de beide coureurs bovendien de endurance-race, waarin telkens één van de rijders punten kan scoren: het ene weekeinde zijn dit de beroepsrijders, het andere weekeinde zijn dit de ‘gentlemen drivers’. “Dat systeem werkte vorig jaar al goed en blijft voor het komende seizoen gehandhaafd, waarbij er wat meer restricties zijn voor de ‘gentlemen drivers’, waar vorig jaar wel een paar heel snelle jongens tussen zaten”, vertelt Pieter Schothorst. Hij zal samen rijden met zijn vader Jeroen. “In dezelfde constellatie als vorig jaar mijn broer Steijn”, legt hij uit. “Die stapt dit jaar over naar de GP3-serie, dus nu neem ik zijn plaats in. En Steijn streed vorig jaar tot het eind van het seizoen om de titel in de ‘Elite’-klasse voor beroepsrijders, dus ik weet wat me te doen staat…”

Sneller dan GT3
Vorig jaar kwam Pieter Schothorst uit in de GT3-klasse in de Blancpain Endurance Series. “Dit jaar richt ik me volledig op de Renault Sport Trophy, maar als er een interessante aanbieding voorbij komt, dan zal ik die natuurlijk niet laten lopen”, verklaart hij. Schothorst heeft zowel met de Renault R.S. 01 als met GT3-auto’s ervaring en is dan ook als weinig anderen in staat om de vergelijking tussen beide auto’s te trekken. “Ik heb op Silverstone zowel met een GT3-auto als met de Renault geracet en daar lagen de rondetijden van de Renault zo’n zeven tot acht seconden lager. Die winst behaal je vooral voor en in de bochten: dankzij de carbon remmen kun je met de Renault voor sommige bochten 40 tot 60 meter later remmen, en door de grotere neerwaartse druk liggen ook de bochtsnelheden aanmerkelijk hoger. Daarnaast is de Renault, anders dan GT3-auto’s, natuurlijk niet ‘geknepen’ door allerlei maatregelen in het kader van de ‘balance of performance’, dus je kunt er gewoon uithalen wat erin zit, temeer omdat iedereen in principe gelijkwaardig materiaal heeft. Dat maakt deze klasse zo mooi!”

Eind deze maand vinden op zowel het Motorland Aragon-circuit in Spanje als in het Portugese Estoril telkens twee officiële testdagen plaats. Medio april start het seizoen dan op Motorland Aragon, waar de Renault Sport Trophy de hoofdact vormt. De overige evenementen, op de circuits van Imola in Italië, de Red Bull Ring in het Oostenrijkse Spielberg, het Zuid-Franse Paul Ricard, Spa-Francorchamps in de Belgische Ardennen en wederom Estoril, worden gedeeld met de sportwagens en GT’s uit de European Le Mans Series. “Behalve Imola ken ik al deze circuits. Ik verheug me zeer op het komende seizoen en kan nauwelijks wachten totdat ik weer in de auto zit”, zegt Pieter Schothorst. “Ik heb er zin in om er met Equipe Verschuur een prachtig jaar van te maken!”

Kalender Renault Sport Trophy 2016

22-23 maart Testdagen Motorland Aragon (E)
30-31 maart Testdagen Estoril (P)
15-17 april Rd. 1: Motorland Aragon (E)
13-15 mei Rd. 2: Imola (I – met ELMS)
15-17 juli Rd. 3: Red Bull Ring, Spielberg (A – met ELMS)
26-28 augustus Rd. 4: Paul Ricard, Le Castellet (F – met ELMS)
23-25 september Rd. 5: Spa-Francorchamps (B – met ELMS)
21-23 oktober Rd. 6: Estoril (P – met ELMS)

Over Renault Group