Renault Group white logo Alpine logo white Renault cars logo white Dacia logo white Alliance cars logo white

Recordverkoop in 2011 voor de Renault Groep

Persbericht

Highlights 2011 - De sterke groei is voornamelijk te zien buiten Europa, waar vooral Renault als merk een grote sprong maakte met een verkoopstijging van 6,8%. - In Europa blijft Renault het op een na best verkochte merk (mix personenauto’s en bedrijfswagens) met een marktaandeel van 8,6%. Voor het 14e opeenvolgende jaar is de Renault Groep leider op de bedrijfswagenmarkt met een marktaandeel van 15,6%. - Renault heeft eind 2011 een gamma Zero Emission auto’s gelanceerd en investeert daarmee duidelijk in de toekomst: de Fluence Z.E. en de Kangoo Z.E. De elektrische bestelauto is gekozen tot ‘International Van of the Year 2012’ en al door 19 grote Franse bedrijven besteld (offerteronde die leidde tot 15.600 bestellingen). - De Renault groep heeft in 2011 in Nederland 52.338 auto’s verkocht, wat een marktaandeel van 9,17 % opleverde. Het merk Renault eindigde hiermee derde op zowel de personenautomarkt als de bedrijfswagenmarkt. De Renault Twingo heeft een grote bijdrage geleverd aan dit resultaat, want er werden in 2011 maar liefst 21.439 auto’s geregistreerd van dit model. Hiermee was de Twingo het best verkochte model in zijn segment en het op één na best verkochte model in 2011.

“De Renault Groep breekt zijn eigen record met een verkoop van 2,7 miljoen auto’s en versterkt zijn internationale groei (43 % van de verkoop vindt plaats buiten Europa). Ondanks sterk variërende resultaten in Europa behoudt Renault zijn tweede positie op de markt en is het merk voor het 14e opeenvolgende jaar leider op de bedrijfswagenmarkt. Bovendien stond 2011 ook in het teken van de lancering van het ‘elektrisch vervoer voor iedereen’ met de introductie van de Renault Fluence Z.E en de Renault Kangoo Z.E.” verklaarde Jérôme Stoll, Verkoopdirecteur Renault wereldwijd.

In 2011 werd er 5,3% meer verkocht op de wereldmarkten. De groei was vooral sterk in het buitenland en dan vooral in: Rusland (+ 40%), Turkije (+ 13%), Zuid-Amerika (+ 10%). In Europa bleef de markt nagenoeg gelijk (- 0,5%), maar varieerden de resultaten:
– Stijgende verkopen: Nederland (+ 16%), Duitsland (+ 9%), Oostenrijk (+ 9%), België/Luxemburg (+ 5%)
– Dalende verkopen: Portugal (- 30%), Spanje (- 17%), Italië (- 10%), VK (- 2%), Frankrijk (- 1,3%)

In deze context slaagde de Groep erin zijn verkooprecord van 2010 te breken, met een verkoop van maar liefst 2. 722.062 auto’s (+ 3,6%, ofwel 94.697 auto’s), ondanks de problemen met de bevoorrading en de overige problemen ten gevolge van de tsunami in Japan die tot eind augustus van invloed waren op de verkoopactiviteiten. De Groep heeft hiermee een aandeel van 3,6% op de wereldmarkt.

In Europa behaalt de Groep een marktaandeel van 10,1% en een verkoopvolume van 1.549.376 auto’s, oftewel een daling van 5,7%.

Buiten Europa gaat de internationale groei van de Groep door met een stijging van 6,2% op de dynamische markten. De verkoop van de Groep is gestegen met 19,2% ofwel 1.172.686 verkochte auto’s, een verkoopvolume van 43% (t.o.v. 37% in 2010) buiten Europa.

Verkoop per merk: Renault belangrijkste factor in de groei van de Groep
– De verkoop van Renault stijgt met 6,8% ten opzichte van 2010. Met 2.260.694 verkochte auto’s vertegenwoordigt Renault 83% van de verkoop van de Groep.
– Dacia laat een daling van 1,8% zien en dat is hoofdzakelijk te wijten aan problemen met de bevoorrading naar aanleiding van de tsunami. De maximale productiecapaciteit die vanaf september werd benut heeft de productievertraging van het eerste semester niet kunnen compenseren.
– De verkopen van Renault Samsung Motors daalden met 27% naar 118.135 stuks.

over Renault Group