Renault Group white logo Alpine logo white Renault cars logo white Dacia logo white Alliance cars logo white

Renault Emblème toont Ampere-technologie voor CO2-reductie

De automobielindustrie staat voor grote veranderingen als reactie op klimaatverandering en het behoud van grondstoffen. Renault Group profileert zich als een belangrijke speler in koolstofarme mobiliteit, in lijn met de bedrijfsdoelstellingen en het strategische plan 'Renaulution'. Het doel is om in Europa tegen 2040 koolstofneutraal te zijn en wereldwijd tegen 2050. Ampere, de nieuwe entiteit en specialist in intelligente elektrische voertuigen, leidt deze transitie met een streefdatum van 2035 voor volledige decarbonisatie.

Ampere is het antwoord van Renault Group op de transformatie van de automobielindustrie. Het succes hiervan vereist een samenwerking tussen de onderneming, haar dochterondernemingen, entiteiten en partners, en daarom wordt er een ecosysteemaanpak gehanteerd. Innovatie in technologie is de sleutel tot een duurzame toekomst, aldus Ampere.

Decarbonisatie kan niet geïsoleerd worden aangepakt. Voor een voertuig betekent dit dat het gehele levenscyclusproces – van ontwerp tot einde levensduur – moet worden bekeken in vijf gebieden: eco-design, grondstofkeuze, productie, gebruik en einde levensduur.

De Renault Emblème is het resultaat van deze aanpak. Deze op het Mondial de l’Auto 2024 onthulde conceptcar vertegenwoordigt een visie op een gezinsauto die volledig is gedecarboniseerd. Over de gehele levenscyclus produceert de Emblème 90% minder broeikasgassen (CO2-equivalent) dan een vergelijkbaar voertuig dat vandaag wordt geproduceerd (zie hoofdstuk methodologie).

Met de Emblème zetten Ampere en Renault hun verkenningen voort, die in 2022 begonnen met het Scénic Vision-concept. Het doel is om een werkend prototype van een ruime, comfortabele en hightech gezinsauto te creëren, waarbij nieuwe niveaus van decarbonisatie worden bereikt. Elke technische, technologische en stilistische keuze werd gemaakt om decarbonisatie naar een hoger niveau te tillen.

De Emblème toont de capaciteit van Ampere en zijn partners om te innoveren en de decarbonisatie van auto’s te maximaliseren. Het voertuig is gebouwd volgens specificaties die de principes van eco-design volgen. Dankzij nauwe samenwerking tussen ingenieurs en ontwerpers heeft de Emblème een indrukwekkend aerodynamisch en efficiënt ontwerp als resultaat: een elegante shooting brake van 4,80 meter lang, met evenveel aandacht voor stijl als interieurruimte.

De Renault Emblème nodigt uit om op reis te gaan, met een eigentijds, poëtisch ontworpen interieur en innovatieve technologieën zoals een nieuw breed openR-panorama scherm over de volledige breedte van het dashboard. De dubbele elektrische en waterstof-aandrijflijn achterin biedt de optimale combinatie voor een lage CO2-uitstoot, zowel op korte als lange afstanden.

“De Emblème belichaamt onze ecosysteemaanpak en ons ambitieniveau voor het opbouwen van een duurzame toekomst door technologische innovatie. Het bewijst dat de automobielindustrie nog steeds vooruitgang boekt, waarbij emotie centraal blijft staan! Het belichaamt de toekomstige designtaal van het merk Renault, wat wij ‘La Nouvelle Vague’ noemen. Een gemiddelde auto met brandstofmotor heeft een CO2-voetafdruk van 50 ton; voor de Emblème is dat 5 ton, van begin tot einde levenscyclus. Het is een meesterwerk.”

Luca de Meo, CEO Renault Group, CEO Ampere

Lees hier het volledige bericht.

Lees hier het persbericht van de Renault Emblème op de Autosalon van Parijs.

Meer beeld op de internationale mediasite

over Renault Group