Renault Group white logo Alpine logo white Renault cars logo white Dacia logo white Alliance cars logo white

Renault Group aanwezig op 100ste Autosalon van Brussel

Persbericht

Renault Group is met de merken Renault, Dacia en Alpine aanwezig tijdens de Autosalon van Brussel, die van 14 tot en met 22 januari 2023 in Brussels Expo wordt gehouden. Elk merk wordt vertegenwoordigd op een eigen, volwaardige stand in Paleis 5, waar de nieuwste modellen in de kijker worden gezet en naar de toekomst wordt gekeken met enkele spectaculaire conceptmodellen.

HEDEN EN TOEKOMST OP ELKE STAND

Nieuwe Renault Austral en drie conceptmodellen

De nieuwe Renault Austral is een van de publiekstrekkers op de stand van Renault. De Austral is het nieuwste model van Renault in het C-SUV-segment en zit boordevol technologie, onder andere op het gebied van connectiviteit en verantwoord rijplezier. De Austral maakt deel uit van het offensief van Renault in het C-segment, dat werd ingeluid door Renault Arkana en Megane E-Tech electric en de traditie van ‘auto’s om in te leven’ een moderne dimensie geeft. Dit offensief – ‘la Nouvelle Vague’ – heeft als doel het merk naar de top te brengen in termen van technologie, schone energie en diensten. Daarnaast geeft Renault een voorproefje van de toekomstplannen met de presentatie van drie conceptmodellen.

Zo demonstreert de Renault 5 Prototype hoe Renault de elektrische auto in Europa wil democratiseren met een moderne benadering van zijn populaire, tijdloze voorganger. De Renault 5 Prototype is een charmante, compacte auto die een van de sterren uit de geschiedenis van Renault resoluut naar de toekomst katapulteert dankzij de moderne benadering en volledig elektrische aandrijving. Daarbij behoudt hij zijn speelse karakter, mede dankzij de gele carrosseriekleur met een hoog ‘pop-gehalte’.

Met Renault Scenic Vision opent Renault een nieuw hoofdstuk met een innovatieve conceptauto die zowel baanbrekend als visionair is. Qua design betreft het een voorbode van een toekomstige 100% elektrische gezinsauto. Binnenin en op technologisch vlak nodigt hij uit om naar een andere tijd te reizen, naar een toekomst waarin technologieën en innovaties leiden tot een duurzamere en milieuvriendelijkere wereld.

De Scenic Vision stippelt een nieuw traject uit: dat van duurzamere, veiligere en meer inclusieve mobiliteit. Als visionair en verkennend model toont hij de meest geavanceerde technologische vondsten voor vermindering van CO2-uitstoot en belichaamt hij de drie pijlers van de strategie voor duurzame ontwikkeling van Renault Group: CO2-neutraliteit, veiligheid en inclusie.

Behalve de Renault 5 Prototype presenteert het merk ook de 4EVER Trophy showcar, het tweede elektrische model van Renault dat geïnspireerd is op een icoon uit het verleden, als onderdeel van het strategisch plan Renaulution.

De 4EVER Trophy showcar roept herinneringen op. Onder het gespierde exterieur is de verwantschap met de 4L direct duidelijk. De belangrijkste karaktertrekken die van het origineel zijn overgenomen, zijn:

  • Het silhouet met de prominente motorkap, bumper en kenmerkende schuine achterzijde
  • De achterste, trapeziumvormige zijruiten met afgeronde hoeken
  • De onaangetaste voorste flanken, zonder optische of stilistische attributen
  • De spatborden de wielkasten volledig tot op de bumper omsluiten

De 4EVER Trophy blikt vooruit op een toekomstige 100% elektrische B-segment SUV van Renault die in 2025 op de markt komt.

Dacia: een nieuwe visuele identiteit!

Dacia begon onlangs aan een nieuw hoofdstuk met de introductie van een compleet nieuwe merkidentiteit. Tot op heden omvatte dit een nieuw logo – gelijktijdig geïntroduceerd op alle modellen (Spring, Sandero, Logan, Duster en Jogger) – maar ook een nieuwe corporate identity, nieuw design en nieuwe kleuren. De Autosalon van Brussel is een ideaal podium om de nieuwe merkidentiteit van Dacia aan het grote publiek te tonen. Dacia presenteert zijn complete line-up waarbij elke auto voorzien is van het nieuwe Dacia logo (Dacia Link), waarin de gestroomlijnde lijnen van een ‘D’ en ‘C’ samenkomen als de schakels van een ketting: een symbool voor robuustheid en eenvoud. Met het nieuwe logo onderstreept Dacia zijn merkwaarden: een essentieel merk dat cool, robuust, outdoor en eco-smart (economisch en ecologisch) is.

Die waarden vinden we ook terug in het conceptmodel MANIFESTO. Hoewel het geen voorbode is van een toekomstig productiemodel, is het wel een blauwdruk van de visie van Dacia op essentiële, coole, robuuste, betaalbare en milieuvriendelijke voertuigen. Het studiemodel is een proeftuin voor de nieuwste innovatieve functies, waarvan sommige hun weg vinden naar productiemodellen. De Dacia MANIFESTO is een zeer compacte, lichtgewicht auto die is ontworpen voor de wildernis en het buitenleven. De nadruk ligt op wendbaarheid, niet op snelheid. Het studiemodel is een tastbare weergave van de merkwaarden van Dacia.

Alpine: de R van ‘radicaal’

Alpine vult het A110-gamma aan met een langverwachte nieuwe versie: de A110 R. Deze radicale versie – die nóg lichter is en aerodynamisch geoptimaliseerd – is nadrukkelijker geïnspireerd op de autosport en komt aan de top van het A110-gamma. Met zijn bijzonder lage gewicht en hoogstaande prestaties is Alpine A110 R bij uitstek geschikt voor circuitgebruik, terwijl hij ook gehomologeerd is voor gebruik op de openbare weg.

De Alpine A110 R onderscheidt zich vooral door zijn lage gewicht: hij weegt nauwelijks 1.082 kg, ofwel 34 kg minder dan Alpine A110 S. Ook is de aerodynamica van de A110 R geoptimaliseerd om de neerwaartse druk te verbeteren en tegelijkertijd de luchtweerstand te verminderen. Dit is bereikt door specifieke aanpassingen aan bepaalde carrosseriedelen, zoals de bagageklep aan de voorzijde, de achterruit, de motorkap (de motor is in het midden gemonteerd) en de diffuser aan de achterzijde. Het exclusief voor de A110 R afgestelde onderstel, de 221 kW (300 pk) sterke 1,8-liter turbomotor en het interieur dragen ook bij aan het radicale karakter en de intense rijervaring. Met een acceleratie van 0 naar 100 km/u in slechts 3,9 seconden verlegt de Alpine A110 R de grenzen van sportiviteit.

Met de Alpenglow wordt duidelijk dat de alchemie tussen Alpine en de inzet voor een schonere toekomst onmiskenbaar is. De Alpenglow staat voor een toekomst waarin zowel raceauto’s als nieuwe straatmodellen alleen nog schone emissie hebben. ‘Groene waterstof’ is een van de oplossingen die het merk inzet voor duurzame mobiliteit. Een waterstofaandrijflijn stoot vrijwel niets anders uit dan stoom. In andere woorden: water staat centraal bij het design van de Alpenglow. Het benadrukt de puurheid en zijn kracht.

Ook de kleuren en materialen verwijzen naar toekomstige modellen van Alpine: emotie en technologie zorgen samen voor een unieke en oprechte beleving voor de bestuurder. Natuurlijke elementen als vuur, water, ijs, wind en stoom vormen de inspiratie voor de indrukwekkende vormen, de vloeiende en gestroomlijnde carrosserie en het algehele gevoel van puurheid. Het concept is ontworpen als een dynamische en elegante auto, die op de weg net zo comfortabel is als op het circuit.

De autosport is onlosmakelijk verbonden met de historie van Alpine en stond dan ook centraal bij de ontwikkeling van de Alpenglow. De carrosserie is geïnspireerd op een wingsuit en legt zo een link met een van de meest extreme bergsporten. Twee driehoeken maken samen één vorm die uitzonderlijke sensaties oproept.

over Renault Group