Renault Group resultaten eerste kwartaal 2022
- Wereldwijd 552.000 voertuigen verkocht in Q1 2022
- Europese orderportefeuille op hoogste niveau in vijftien jaar
- E-TECH-modellen goed voor 36% personenautoverkoop in Q1 2022
Renault Group bestendigt het commerciële beleid dat in het derde kwartaal van 2020 werd ingezet en waarin de nadruk ligt op waarde:
- Positief prijseffect van 5,6% voor het kwartaal: de dynamiek zet zich door.
- Stijging van de verkopen via de meest rendabele kanalen: in de vijf belangrijkste Europese markten was de verkoop aan particulieren goed voor 69% van de totale verkoop (tegenover 54% in het eerste kwartaal van 2021).
Dit commerciële beleid wordt nog versterkt door het succes van de nieuwe producten, die Renault Group in staat stellen zijn leiderschap op het gebied van hybride en elektrische voertuigen te versterken:
- Renault registreerde in het eerste kwartaal meer dan 9.000 orders per maand voor de Arkana, waarvan 60% voor de E-TECH-versie en 60% van de verkopen komt van particulieren.
- Renault Mégane E-TECH Electric kent een veelbelovende start met al meer dan 10.000 orders in twee maanden tijd, waarvan 70% de rijker uitgeruste versies betreft.
- Dacia Sandero blijft de meest verkochte personenauto bij particuliere kopers in Europa.
- Met meer dan 9.000 verkochte exemplaren in Europa en 20.500 geregistreerde orders in het eerste kwartaal is de zuiver elektrische Dacia Spring het op een na meest verkochte elektrische model in Frankrijk.
- Nieuwe Jogger wordt ongetwijfeld een nieuw succes voor Dacia want er werden in vier maanden tijd al 36.500 orders genoteerd, waarvan 70% voor rijkere versies in Europa.
- Het E-TECH-gamma (puur elektrische voertuigen, oplaadbare hybrides en hybrides) vertegenwoordigde het afgelopen kwartaal 36% van de Europese personenwagenverkoop van het merk Renault, een stijging met 13 procentpunten ten opzichte van het eerste kwartaal van 2021.
Renault Group versterkt zijn concurrentievermogen met programma’s om de kosten te verminderen. Zo bevestigt Renault Group zijn financiële vooruitzichten zoals aangekondigd op 23 maart 2022. Tijdens een Capital Market Day in de herfst van 2022 zal Renault Group een update van zijn financiële doelstellingen en strategie voorstellen om zich als een competitieve, technologische en verantwoordelijke producent te positioneren.
“Waardecreatie staat centraal in de strategie van Renault Group en dat uit zich ook in de activiteit van het eerste kwartaal van 2022. Onze verkopen via de meest rendabele kanalen blijven groeien en het proactieve commerciële beleid van Renault Group, dat midden 2020 werd geïmplementeerd, werpt zijn vruchten af. Bovendien blijft het succes van het E-TECH-gamma aanhouden. De portefeuille van bestellingen staat op een recordniveau en groeit nog aan. Ons veelbelovende en competitieve nieuwe modelgamma werpt zijn vruchten af. In een marktomgeving die sterk is verstoord door het conflict in Oekraïne, de halfgeleidercrisis en de inflatie zet Renault Group zijn herstel voort en versnelt het de uitrol van zijn strategie,” verklaarde Thierry Piéton, Financieel Directeur van Renault Group
COMMERCIËLE RESULTATEN: MARKANTE FEITEN VAN HET EERSTE KWARTAAL
Hoewel de markt werd verstoord door de halfgeleidercrisis en het conflict in Oekraïne, verkocht Renault Group in het eerste kwartaal van dit jaar 552.000 voertuigen, een daling met 17,1% ten opzichte van het eerste kwartaal van 2021. Renault Group houdt vast aan zijn commerciële beleid waarin de nadruk op waardecreatie ligt. Daardoor stijgt het aandeel van zijn verkoop via de meest rendabele kanalen. In de vijf belangrijkste Europese markten (Frankrijk, Duitsland, Spanje, Italië, Verenigd Koninkrijk) vertegenwoordigt de verkoop aan particulieren nu al 69% van de totale verkoop, tegenover 54% in het eerste kwartaal van 2021.
Het merk Renault versterkt zijn dominante positie op de geëlektrificeerde markt in Europa met het E-TECH-gamma, dat 36% van zijn personenwagenverkoop vertegenwoordigt, hetgeen 13% meer is dan in het eerste kwartaal van 2021, op een geëlektrificeerde markt van 29% (+8% tegenover 2021). Het hybridegamma (HEV en PHEV), bestaande uit Renault Clio, Renault Captur, Renault Arkana en Renault Mégane, groeide met 40% ten opzichte van het eerste kwartaal van 2021. Zo bevestigt Renault zijn positionering als toonaangevende speler op het gebied van elektrische en hybride mobiliteit.
De vernieuwing van het Dacia-gamma is een succes, met name dankzij de nieuwe Sandero, die de meest verkochte personenauto bij de particuliere klanten in Europa blijft, en de Duster, waarvan sinds de lancering 2 miljoen exemplaren zijn verkocht. De volledig elektrische Dacia Spring wist in het eerste kwartaal meer dan 9.000 Europese klanten te overtuigen en is het op een na meest verkochte elektrische voertuig in Frankrijk.
De activiteiten van Alpine werden begin dit jaar gedragen door de introductie van nieuwe versies van de iconische A110 en laten dit kwartaal een verkoopgroei van 67% optekenen.
De Europese orderportefeuille van Renault Group, die eind 2021 al op een recordniveau stond, blijft groeien en bedroeg op 31 maart 2021 maar liefst 3,9 maanden verkoop. Dacia registreerde in het eerste kwartaal 20.500 orders voor de nieuwe Spring en de nieuwe Jogger belooft een nieuw succes te worden voor het merk, getuige het hoge aantal orders (36.500 in vier maanden tijd, met een mix van 70% voor hogere versies in Europa). Voor de Mégane E-TECH Electric werden in twee maanden tijd al meer dan 10.000 orders geregistreerd, waarvan 70% voor de rijker uitgeruste versies. De eerste leveringen van de nieuwe Mégane E-TECH Electric zijn gepland in mei voor Frankrijk en in juni voor de belangrijkste Europese markten.
KWARTAALOMZET
In het eerste kwartaal van 2022 boekte Renault Group een omzet van 9,7 miljard euro, een daling met 2,7% ten opzichte van vorig jaar. Bij constante wisselkoersen en perimeter bedraagt de daling 0,7%.
De omzet van AVTOVAZ en Renault Rusland bedraagt 0,9 miljard euro, een daling met 15,7% over de periode, aangezien de activiteiten vanaf 24 februari sterk werd getroffen door het conflict in Oekraïne. De bijdrage van AVTOVAZ bedraagt 527 miljoen euro, een daling met 23,1%. De omzet van Renault Rusland bedraagt 367 miljoen euro, een daling met slechts 2,1% dankzij voorraadverminderingen en prijsstijgingen. Exclusief de activiteiten van AVTOVAZ en Renault Rusland bedraagt de omzet van Renault Group 8,9 miljard euro, een daling met 1,1%. De omzet van de afdeling Auto bedraagt 8,1 miljard euro, een daling met 1,0%. Dat verschil is voornamelijk te wijten aan de volgende elementen:
- De negatieve wisselkoerseffecten van -0,9%, die voornamelijk zijn toe te schrijven aan de devaluatie van de Turkse lira en in mindere mate van de Argentijnse peso.
- Het volume-effect van -8,9% is voornamelijk te verklaren door de verkoopdaling op de automarkt in Europa als gevolg van het tekort aan halfgeleiders, die vooral de verkoop van het merk Renault treft. Aangezien Dacia minder blootgesteld is aan de effecten van het tekort.
- Het positieve prijseffect van 5,6% weerspiegelt de voortzetting van ons beleid dat waarde boven verkoopvolume stelt, alsook prijsstijgingen om de kosteninflatie en de devaluatie van bepaalde munten te compenseren (Turkse lira en Argentijnse peso).
- Het effect van de productmix (+2,2%) weerspiegelt de introductie van de Jogger in de loop van dit kwartaal en het succes van de Arkana, die in het tweede kwartaal van 2021 werd gelanceerd.
- De impact van de verkopen aan de partners is negatief met -2,8%. Dit is voornamelijk te wijten aan de daling van de productie van dieselmotoren en voertuigen voor onze partners, met name door het einde van het Master-contract met Opel en het Trafic-contract met Fiat, die eind 2021 afliepen.
- Het effect ‘andere’ vertoont een positieve bijdrage van 3,4%, die onder meer te danken is aan de herverwerking van verkopen met overnameverbintenis, die afnamen in vergelijking met het eerste kwartaal van 2021, en wordt ondersteund door de onderdelen- en accessoire-activiteiten en de activiteiten van Renault Retail Group.
De Mobiliteitsdiensten droegen 8 miljoen euro bij aan de omzet van het eerste kwartaal van 2022.
De afdeling Verkoopfinanciering (RCI Bank & Services) realiseerde een omzet van 737 miljoen euro in het eerste kwartaal, een daling met 2,9% ten opzichte van het eerste kwartaal van 2021, in lijn met de gemiddelde productieve activa (43,7 miljard euro) die 4,7% lager lagen dan in dezelfde periode in 2021. Deze daling is te wijten aan de impact van de strategie van Renault Group om de netwerkvoorraden te optimaliseren. De klantenactiviteit noteert een stijging met nieuwe financieringen met 5,4%. Het gemiddelde bedrag dat werd gefinancierd voor nieuwe contracten stijgt eveneens en compenseert de daling met 9,7% van het aantal nieuwe contracten als gevolg van de daling van het aantal inschrijvingen van Renault Group.
Op 31 maart 2022 vertegenwoordigden de totale voorraden (inclusief het onafhankelijke netwerk) 336.000 voertuigen (of 63 verkoopdagen), tegenover 487.000 voertuigen eind maart 2021. Ze zijn stabiel ten opzichte van 31 december 2021.
Vooruitzichten & strategie
Op 23 maart 2022 kondigde Renault Group het volgende aan:
- de stopzetting van de activiteiten van de Renault-fabriek in Moskou en de evaluatie van de mogelijke opties met betrekking tot zijn aandeel in AVTOVAZ, met respect voor zijn 45.000 werknemers in Rusland.
- de bijstelling van de financiële vooruitzichten voor 2022 als gevolg van deze beslissingen met:
- een bedrijfsmarge voor Renault Group van ongeveer 3%
- een positieve operationele free cash flow voor de afdeling Auto
De markt blijft onder druk door de halfgeleidercrisis. Renault Group verwacht een totaal productieverlies voor 2022 van naar schatting 300.000 voertuigen, voornamelijk in het eerste halfjaar.
In een context van sterke kosteninflatie zet Renault Group haar commerciële beleid met de nadruk op waardecreatie voort en versterkt ze haar concurrentievermogen met programma’s om bijkomende kosten te verminderen. Zoals aangegeven bij de presentatie van de jaarresultaten op 18 februari 2022, focust Renault Group op de middellangetermijndoelstellingen van Renaulution en wordt de uitvoering van het strategische plan versneld.
Tijdens een Capital Market Day in de herfst van 2022 zal Renault Group een update van zijn financiële doelstellingen en strategie voorstellen om zich als een competitieve, technologische en verantwoordelijke speler te positioneren.
Geconsolideerde omzet van Renault Group
De 15 grootste markten voor Renault Group eind maart 2022
(1) Verkoopcijfers zonder Twizy
Totale personenauto en bedrijfswagenverkoop van Renault Group per merk
1e kwartaal
1 Om de schommelingen in de geconsolideerde omzet bij constante wisselkoersen en perimeter te kunnen analyseren, herberekent Renault Group de omzet van het lopende boekjaar door de gemiddelde wisselkoersen van de voorgaande periode toe te passen en geen rekening te houden met belangrijke perimeterschommelingen die zich in de loop van de periode hebben voorgedaan.
2 Frankrijk, Duitsland, Spanje, Italië, Verenigd Koninkrijk
3 Om de schommelingen in de geconsolideerde omzet bij constante wisselkoers en perimeter te kunnen analyseren, herberekent Renault Group de omzet van het lopende boekjaar door de gemiddelde wisselkoersen van de voorgaande periode toe te passen en geen rekening te houden met belangrijke perimeterschommelingen die zich in de loop van de periode hebben voorgedaan.