Renault Group white logo Alpine logo white Renault cars logo white Dacia logo white Alliance cars logo white

Renault Group continueert verkoopgroei dankzij complementaire merken

Corporate   Persbericht
  • Dankzij een doelgerichte strategie in Europa1 (+6,7%) zet Renault Group de groei in verkopen in de 1e helft van 2024 (+1,9%) voort met een totaal aantal van 1.154.700 verkochte voertuigen
  • In Europa behoudt de Group daarmee zijn derde positie vast met de verkoop van 847.623 voertuigen, een toename van 6,7% in een markt die in totaliteit met 5,5% groeide
    • Het merk Renault noteert een resultaat van 535.238 verkochte voertuigen, een stijging van 8,2% in een markt die met 5,5% groeide, en is daarmee het derde bestverkopende merk in Europa en de nummer één in Frankrijk (PC+LCV). De groei bij personenauto’s is gebaseerd op de sterke resultaten met full hybrid E-Tech aandrijflijnen (+45% in vergelijking met H1 2023). In de markt van lichte bedrijfswagens is Renault andermaal leider1 met 171.202 verkopen (+19,2% in vergelijking met H1 2023).
    • Het merk Dacia verkocht 309.816 voertuigen, een stijging van 4,0% ten opzichte van H1 2023. Dat betekent een continuering van zijn positie in de top tien van bestverkopende merken in Europa. De Sandero is het bestverkochte model in Europa over alle kanalen.
    • Het merk Alpine rapporteert 2.569 registraties in de eerste helft van 2024, een toename van 47,7% ten opzichte van H1 2023. Dat is toe te schrijven aan het succes van het met de A110 R Turini uitgebreide modelaanbod.
  • Een bewezen commerciële policy: bij markt aansluitende modelmix en verkoopkanalen
    • Retail-verkopen zijn goed voor bijna 62% van het aantal verkochte voertuigen in de voor de Group vijf belangrijkste Europese landen2, dat is meer dan 20 procentpunt boven het marktgemiddelde. De Group heeft vier3 voertuigen in de top tien van retail-verkopen in Europa.
    • In het C-segment en hoger, in het bijzonder C-SUV en D-SUV (+10%), boekt Renault winst door met name de Austral en Espace E-Tech full hybrid, waarbij vooral de rijker uitgeruste versies worden gewaardeerd door klanten.
  • Geëlektrificeerde voertuigen zijn goed voor 29,6% van verkopen van Renault Group in Europa (+4,3% in vergelijking met 2023). Dit resultaat is vooral te danken aan het succes van de hybride-modellen, waarvan de verkopen sterk zijn toegenomen (+59,6% in vergelijking met de eerste helft van 2023)
    • Bijna één van elke twee verkochte personenauto’s van Renault heeft een geëlektrificeerde aandrijflijn, en dat zijn vooral hybride-motoren. Renault staat in Europa op de tweede plaats met de verkoop van hybride-modellen, met de Clio, Austral en Captur in de top tien.
    • Volledig elektrische voertuigen zijn goed voor bijna 12% van de verkopen bij Renault. De verkoop daarvan zal naar verwachting verder toenemen in de tweede helft van 2024 dankzij de komst van de Scenic E-Tech electric en R5 E-Tech electric.
    • Bijna 10% van de verkopen van Dacia betreft eveneens geëlektrificeerde modellen, met name dankzij het succes van de Jogger Hybrid 140.
    • Alpine start een elektrisch offensief met de onthulling van de A290, de eerste volledig elektrische hot hatch, op 13 juni 2024. De orderboeken openen deze zomer.
  • Het orderboek van de Group in Europa vermeldde eind juni een verkoopprognose voor 2,6 maanden
  • Met tien nieuwe marktintroducties5 in 2024 zet Renault Group zijn elektrificatie nadrukkelijk voort, evenals zijn expansie in internationale markten

Schiphol-Rijk, 18 juli 2024 – Renault Group zet de groei in verkopen in de eerste helft van 2024 krachtig voort. De merken Renault, Dacia en Alpine leveren daaraan een grote bijdrage. De vijf grootste markten – Frankrijk, Italië, Duitsland, Spanje en het Verenigd Koninkrijk – zijn goed voor 62% van de totale verkopen van de Group. Opvallend is ook dat geëlektrificeerde voertuigen goed zijn voor 29,6% van de verkopen. Dat komt vooral door de 59,6% verkoopstijging bij hybride-modellen in vergelijking met het eerste halfjaar van 2023.

Merk Renault

Renault, het bestverkopende Franse automerk ter wereld, rapporteert een stijging van 2,0% in de totale verkopen, wat neerkomt op 787.223 voertuigen in de eerste helft van 2024 in vergelijking met dezelfde periode in 2023. Deze groei komt vooral door het succes in Europa, waar de verkoop met 8,2% steeg tot 535.238 voertuigen. Renault presteert daarmee beter dan de totale Europese markt, die met 5,5% is gegroeid, en verstevigt zijn top 3-positie op de markt van personenauto’s en lichte bedrijfswagens (PC+LCV) in Europa. Aanzienlijke verkoopstijgingen zijn geboekt in Spanje (+12,7%), Italië (+18,4%) en het Verenigd Koninkrijk (+32,7%).

In Frankrijk behoudt Renault zijn marktleiderschap met 214.881 verkochte voertuigen, wat een stijging van 8% betekent in de PC+LCV-markt. Bijna één op de vijf verkochte voertuigen in Frankrijk is een Renault. Het merk boekte ook een aanzienlijke verkoopstijging in Turkije (10,8%), Brazilië (5,3%) en Marokko (1,5%). Renault lanceerde in de eerste maanden van 2024 zijn International Game Plan 2027. Renault keert terug in Zuid-Korea met de introductie van de Grand Koleos. Het model Kardian kende een sterke start in Brazilië met meer dan 5.200 registraties en werd ook goed ontvangen in Mexico. De introductie van dit model staat gepland in Marokko in de tweede helft van dit jaar. Daarnaast introduceerde Renault de Renault Duster in Turkije, die later dit jaar op internationale markten buiten Europa zal worden gelanceerd.

Een resultaatgericht verkoopbeleid: één op de twee verkopen aan particuliere klanten in Europa, gecombineerd met een verkoopgroei in het C-segment en hoger

In de vijf belangrijkste Europese landen zijn particuliere klanten bij Renault goed voor één op de twee verkopen. Deze markt creëert veel waarde. De Clio en Captur staan in de top tien in de ranglijst van particuliere verkopen.

Renault zet ook extra in op het heroveren van het C-segment en hoger in Europa. Dat betreft vooral het C-SUV- en D-SUV-segment (+10%) met de modellen Austral, Espace E-Tech full hybrid en Rafale, en dan met name met hogere uitrustingsniveaus, die het grootste deel van de verkoop uitmaken. 55% van de Austral-verkopen en 72% van de Espace E-Tech full hybrid-verkopen betreffen de iconic- of esprit Alpine-versies.

Europa’s nummer 1 LCV-merk

Renault verstevigt zijn marktleiderschap in de markt van lichte bedrijfswagens (LCV)6 met 171.202 verkochte voertuigen, een stijging van 19,2% ten opzichte van H1 2023, in een totale markt die met 12,9% groeide. Dit succes is vooral toe te schrijven aan de Kangoo en Express (+30,7% in vergelijking met H1 2023), evenals de Master (+16,0% in vergelijking met H1 2023). Alle drie zijn ze leiders in hun segmenten. Tegelijkertijd staat de Trafic (+22,5% in vergelijking met 2023) nu op de derde plaats in zijn segment.

Relevante technologische keuzes en een tweesporen-elektrificatiestrategie

Bijna één op de twee voertuigen die Renault verkoopt, is geëlektrificeerd. Het merk zet zijn elektrificatie-offensief voort met een tweesporenstrategie die een compleet aanbod van elektrische voertuigen combineert met een volledig hybride-aanbod.

Renault is het op één na grootste merk met hybride-modellen in Europa, en goed voor meer dan één op de drie verkopen met een indrukwekkende verkoopstijging (bijna +45% vergeleken met H1 2023). In de lijst van bestverkochte hybride-auto’s staan de hybride-versies van de Clio, Austral en Captur in de top tien.

Volledig elektrische voertuigen zijn goed voor bijna 12% van de verkopen van Renault. Dat aandeel zal blijven groeien met de Scenic E-Tech electric en R5 E-Tech electric. De Megane E-Tech electric, gelanceerd medio 2022, staat in de top 3 in zijn klasse in Europa.

2024: talrijke marktintroducties van Renault

Met zeven nieuwe voertuigen is 2024 een jaar vol marktintroducties voor Renault. Het merk kent een veelbelovende eerste helft van het jaar terwijl introducties van de Symbioz, Master en R5 E-Tech electric in Europa nog dit jaar volgen. Buiten Europa gaat Renault door met de uitvoering van zijn International Game Plan 2027 met de marktintroducties van de Renault Duster en Grand Koleos, terwijl de Kardian op nieuwe markten zal worden gelanceerd.

Merk Dacia

Voortdurende vooruitgang

De verkopen van Dacia stegen met 3,8% in de eerste helft van het jaar naar 358.497 registraties. In Europa verkocht Dacia 309.816 voertuigen, een stijging van 4,0%. Het merk staat nog steeds op de negende plaats in de markt van personenauto’s en blijft in de Europese top tien met de verkopen van personenauto’s en lichte bedrijfswagens.

Resultaten aangejaagd door een sterke nieuwe merkidentiteit

Door een sterke nieuwe merkidentiteit verstevigt Dacia zijn positie in Europa op de particuliere markt, die het speerpunt vormt voor het merk. Daarin staan modellen centraal plus lead- en loyaliteitspercentages op het hoogste niveau in de markt.

De wereldwijde verkoop van de Dacia Sandero bedroeg in de eerste helft van 2024 164.789 eenheden, een stijging van 18,5% ten opzichte van de eerste helft van 2023. De Sandero is sinds 2017 de bestverkochte auto op de particuliere markt en ook het bestverkochte model in Europa over alle kanalen in de eerste helft van 2024.

Met 113.783 verkochte eenheden steeg de verkoop van de Dacia Duster (inclusief de tweede generatie en de onlangs gelanceerde derde generatie) met 1,7% vergeleken met de eerste helft van 2023. Dit model behoudt zijn sterke positie op het podium van SUV-particuliere verkopen in Europa.

Van de Dacia Jogger zijn er 50.841 verkocht, een stijging van 0,7% ten opzichte van de eerste helft van 2023. Het is Europa’s bestverkochte C-segmenter op de particuliere markt.

De verkoop van de Dacia Spring daalt als gevolg van veranderingen in overheidssteun en de productcyclus van het voertuig. Desondanks stond de Spring in de eerste helft van 2024 op de vijfde plaats in de particuliere verkoop van compacte elektrische voertuigen (A- en B-segmenten) in Europa.

Vernieuwing van het gamma

De nieuwe Dacia Duster, die sinds half maart 2024 te bestellen is, staat sinds juni 2024 in de showrooms. Dit model is zeer goed ontvangen en heeft al meerdere keren prijzen gewonnen in verschillende markten.

De volledig elektrische nieuwe Spring is sinds april 2024 te bestellen voor klanten in continentaal Europa en sinds juni 2024 voor klanten in het Verenigd Koninkrijk. Dit model zal in de herfst van 2024 in de showrooms arriveren.

In de tweede helft van 2024 zal Dacia de Bigster presenteren, een toekomstige SUV in het C-segment, die gepland staat om in de eerste helft van 2025 in de showrooms te arriveren.

Merk Alpine

Succes story

Alpine rapporteert over de eerste helft van 2024 2.720 registraties – een nieuw record – en een stijging van 47,2% ten opzichte van de eerste helft van 2023. Dat is te danken aan resultaten in met name Frankrijk (+58,9%), Duitsland (+45,9%), het Verenigd Koninkrijk (+27,2%) en België (+29,5%).

Begin van het elektrische offensief:

In juni begon Alpine zijn elektrische offensief met de presentatie van de A290, de sportieve elektrische vijfzits hot hatch tijdens de 24 Uur van Le Mans. De orderboeken openen nog deze zomer.

Een sneller tempo van internationale uitrol:

Internationaal buiten Europa startte Alpine in de eerste helft van 2024 met de uitrol in Turkije en de opening in Barcelona van het eerste Atelier Alpine. Dit is een experimentele winkel waarvan er binnenkort ook vestigingen in Londen en Parijs worden geopend. Tegen het einde van 2024 moeten er nog nieuwe Alpine-stores komen in Nederland, Hongarije en Zweden, evenals in Frankrijk (inclusief Guadeloupe).


1 Bron : ACEA Europa
2 Exclusief pick-ups
3 Frankrijk, Italië, Duitsland, Spanje, Verenigd Koninkrijk
4 Sandero, Duster, Clio, Captur
5 Tien nieuwe modelintroducties in 2024, behalve Renault Duster (buiten Europa) en Captur facelift
6 Behalve pick-up

downloads

over Renault Group