Renault Group lanceert eerste industriële metaverse

Corporate   Persbericht

Renault Group versnelt zijn digitalisering met de eerste industriële metaverse. Momenteel zijn alle productielijnen connected (8.500 installaties), wordt 90% van de toeleveringsstromen continu gemonitord en wordt 100% van de Supply Chain-gegevens gehost in de metaverse van Renault Group, een replica van de fysieke wereld die in real‑time wordt gecontroleerd.

De digitalisering die sinds 2016 betrokken is bij Industry 4.0 heeft al een besparing van € 780 miljoen opgeleverd. Tegen 2025 zal het € 320 miljoen aan verschillende besparingen opleveren, plus € 260 miljoen aan besparingen op voorraden, 60% reductie van de levertijden nieuwe voertuigen, 50% reductie van de CO2-voetafdruk van de autoproductie, evenals een aanzienlijke vermindering van innovatiecycli en een bijdrage aan de 60% verlaging van de garantiekosten die Renault Group nastreeft.

“Elke dag worden een miljard gegevens verzameld binnen de industriële vestigingen van Renault Group. De metaverse biedt real-time toezicht dat de flexibiliteit en het aanpassingsvermogen van de industriële activiteiten verhoogt en tegelijkertijd de productiekwaliteit en toeleveringsketen verbetert. Renault Group wordt een pionier in de sector.” – Jose Vicente de los Mozos, EVP, Industry Group and Head of country Iberia, Renault Group

De industriële metaverse: vier dimensies

  • Alles begint met data. Om de gegevens van alle industriële locaties te verzamelen, ontwikkelde Renault Group een unieke oplossing voor het verzamelen en standaardiseren van data, een platform voor het massaal verzamelen van gegevens om de industriële metaverse te voeden en zo in real-time de hefbomen te bieden voor de prestaties van het productieproces. Deze oplossing wordt nu gecommercialiseerd in samenwerking met ATOS bij andere industriële spelers, onder de projectnaam ID@Scale.
  • Vervolgens heeft Renault Group zijn fysieke activa gemodelleerd tot digitale tweelingen. Elke fabriek heeft zijn replica in de virtuele wereld. Net als de fabrieken heeft de Supply Chain zijn eigen gedigitaliseerde universum. Het is een integraal onderdeel van de industriële metaverse en wordt eveneens in real-time bestuurd door de controlekamer.
  • Integratie in een uitgebreid ecosysteem. Het gebruik van digitale tweelingen is verrijkt met leveranciersgegevens, verkoopprognoses, kwaliteitsinformatie, maar ook externe informatie zoals het weer en wegverkeer, terwijl kunstmatige intelligentie de ontwikkeling van voorspellende scenario’s mogelijk maakt.
  • De versnelling van deze digitale transformatie wordt mogelijk gemaakt door de convergentie van geavanceerde technologieën (cloud, real-time, 3D, big data…). Renault Group heeft een uniek platform ontwikkeld voor de samenkomst van technologieën die nodig zijn om de digitale tweeling en hun ecosystemen op een veerkrachtige manier te laten werken. Samen vormen deze vier dimensies een complete, aanhoudend en real-time industriële metaverse.

Leitmotiv: metaverse ten dienste van de mens

De supervisie die de metaverse biedt door betere zichtbaarheid van de werkomgeving, kunnen beslissingen flexibeler en zelfstandiger worden genomen. Technologie uit de gamewereld maken de gebruikerservaringen nog intenser. Dat is het geval voor de opleiding spuittechnieken in virtual reality. De algoritmen van kunstmatige intelligentie maken het gemakkelijker voor medewerkers om te anticiperen, zoals de functies voor optimalisatie en sturing van de stromen voor de experts van de Supply Chain.

“De technologische volwassenheid van Renault Group stelt het bedrijf in staat een belangrijke stap te zetten in zijn digitalisering en transformatie: de controle over onze gegevens, de keuze voor geavanceerde technologie en de expertise van onze teams zijn allemaal hefbomen om de overgang naar een Tech Company te versnellen.” – Frédéric Vincent, EVP, Information Systems and Digital, Renault Group

Om de industriële metaverse concreet te illustreren, presenteerde Renault Group tijdens de Tech Industry Days 32 praktijkvoorbeelden, waaronder:

  • Het Industrial Data Management Platform 4.0 (IDM4.0), ontwikkeld door Renault Group, verzamelt alle industriële data van Renault Group. Deze gegevens worden opgeslagen in de cloud (Google Cloud-platform) en gebruikt om het productieproces in real-time te corrigeren of te verbeteren. Sinds 2019 zijn 300 waarschuwingen gedetecteerd en 300 productieonderbrekingen vermeden.
  • De Control Tower van de uitgebreide Supply Chain is het convergentiepunt van de beroepen van de Supply Chain in een speciale ruimte: de Control Room. Deze wereldwijde controletool die informatiestromen concentreert, in real-time waarschuwt voor risico’s of onregelmatigheden in alle transportactiviteiten en biedt via artificiële intelligentie geoptimaliseerde scenario’s voor crisisbeheer.
  • De decarbonisatie van de industrie als hefboom voor onafhankelijkheid op energiegebied. Zo wil Renault Group vanaf 2025 CO2-neutraal zijn voor de ElectriCity-divisie en de fabriek in Cléon, tegen 2030 voor de productievestigingen in Europa en tegen 2050 voor alle industriële faciliteiten wereldwijd. Real-time monitoring van de CO2-voetafdruk van apparatuur en transportcapaciteit zal een belangrijke hefboom zijn om het traject en een mix van 50% hernieuwbare energie in Frankrijk tegen 2026 en 100% tegen 2030 te bereiken.

“De industriële metaverse is uniek en stelt ons in staat om voorheen onzichtbare efficiëntie- en prestatiehefbomen te activeren, ten dienste van mens en milieu. Het beheer van gegevens op groepsniveau stelt ons in staat om bijvoorbeeld het energieverbruik van al onze industriële en niet-industriële locaties in detail te monitoren, en vooral om ze in real-time te optimaliseren als een fabriek wordt stilgelegd.” – Patrice Haettel, VP, Industrial Strategy and Engineering, Renault Group