Veelzijdige hot hatch leverbaar voor 25.990 euro
Renault maakt prijs nieuwe Clio R.S. bekend
Deze lente verschijnt Renaults nieuwste hot hatch, de nieuwe Clio R.S. 200 EDC, op de Nederlandse wegen. De topversie van de Clio staat vanaf eind april 2013 bij de Renault-dealer in de showroom en is leverbaar voor een prijs vanaf 25.990 euro. Vanaf 1 april 2013 is de auto te bestellen. De nieuwe Clio R.S. combineert het comfort en de kwaliteit van Renault met de ultieme sportiviteit en F1-expertise van Renault Sport Technologies.
De nieuwe Renault Clio R.S. zet al jaren de toon in zijn segment. Ook de nieuwe R.S. 200 EDC, ontwikkeld door Renault Sport in het Franse Dieppe, doet zijn reputatie van ultieme hot hatch eer aan. De engineers van Renault Sport hebben het onderstel, de motor en de transmissie doorontwikkeld met als doel: topprestaties, meer rijcomfort en een beheerst brandstofverbruik. En dat voor een prijs vanaf 25.990 euro.
Sportieve prestaties, laag verbruik
De nieuwe Clio R.S. biedt het gemak van een vijfdeursauto met de looks van een sportieve coupé. Maar van alleen uiterlijk vertoon is bij deze topversie geen sprake; standaard is een nieuwe, ‘gedownsizede’ 1,6-liter turbomotor met een vermogen van 200 pk (147 kW) en een koppel van 240 Nm, dat al beschikbaar is vanaf 1.750 t.p.m. De turbomotor wordt geleverd in combinatie met de automatische EDC-versnellingsbak met dubbele koppeling, zes versnellingen en schakelflippers achter het stuur.
Met een verbruik van 6,3 l/100 km (gecombineerd gebruik) en een CO2-uitstoot van slechts 144 g/km vormt de Clio R.S. 200 EDC blijft het verbruik beperkt.
Launch control en R.S. Drive
De nieuwe Clio R.S. 200 EDC past zich volledig aan aan de behoeften en het temperament van zijn bestuurder. De Renault is daarom uitgerust met Launch Control, een unicum bij auto’s met een prijs van onder de 100.000 euro. De bestuurder kan hiermee de schakeltijden, de gasrespons en het
ESC-/ASR-veiligheidssysteem instellen voor een optimaal acceleratievermogen.
Ook standaard is R.S. Drive, een systeem waarmee de bestuurder de auto in drie standen kan zetten. Voor ‘normaal’ gebruik biedt de Clio R.S. alle kwaliteiten die je verwacht van een Clio: hij is stil en comfortabel en heeft een beperkt brandstofverbruik. Voor sportief gebruik zijn de standen ‘Sport’ en ‘Race’, en daarmee wordt de nieuwe Clio R.S. een potente sportauto. De Renault Clio R.S. 200 EDC verenigt zo twee auto’s in één.
Sportieve standaarduitrusting
De Renault Clio R.S. 200 EDC is voorzien van een rijke standaarduitrusting. Afgezien van bovengenoemde zaken is hij ook uitgerust met onder meer een sportonderstel, lichtmetalen 17-inchwielen, een dubbele uitlaat en een specifieke R.S.-voorbumper, een achterbumper met diffuser, een achterspoiler en sideskirts.
Het interieur ademt ook sportiviteit met een sportstuur, sportstoelen en aluminium pedalen. Verder is de Clio R.S. standaard uitgerust met elektronische airconditioning, elektrisch bedienbare ramen vóór en achter, licht- en regensensor, elektrisch bedienbare, verwarmbare en inklapbare buitenspiegels en het multimedia- en navigatiesysteem MediaNav.
Opties voor nog meer dynamiek
Optioneel zijn bovendien de volgende zaken leverbaar op de Renault Clio R.S. 200 EDC:
- lichtmetalen 18-inchwielen (495 euro);
- extra sportief CUP-sportonderstel voor de ultieme sport-/race-ervaring (995 euro);
- lederen interieurbekleding (995 euro);
- multimedia- en navigatiesysteem R-LINK, met TomTom LIVE-navigatie, internet en diverse apps (595 euro);
- Renault Sport Monitor (295 euro);
- parkeersensoren (295 euro).