Renault Group white logo Alpine logo white Renault cars logo white Dacia logo white Alliance cars logo white

Renault Master met minder uitstoot

In 2010 ging de lancering van de nieuwe Master samen met de introductie van de M9T motor, een motor die speciaal voor deze grote bestelwagen werd ontwikkeld en geassembleerd wordt in de fabriek van Cléon (Frankrijk). Deze 2.3 dCi motor - verkrijgbaar in drie vermogensniveaus (100, 125 en 150 pk) - is nu doorontwikkeld waardoor hij vanaf dit jaar maximaal 0,6 l/100 km minder zal verbruiken en 16 g/km minder CO2 zal uitstoten. Resultaat: een verbruik van 7,5 l/100 km en een uitstoot van 197 g CO2/km (FWD L1H1 met 125 pk euro 5).

Om dit te bereiken hebben de ingenieurs van Renault een aantal belangrijke ontwikkelingen doorgevoerd, hieronder de belangrijkste: – Verbetering van de koelvloeistofcirculatie zorgt ervoor dat de motor sneller start
– De olie- en stuurbekrachtigingspompen zijn vervangen door nieuwe
– Er worden ‘laag verbruik banden’ gemonteerd
– Er wordt voortaan een ander soort versnellingsbakolie gebruikt

Het toepassen van deze ontwikkelingen leidt onder andere tot een verlaging van de BPM van meer dan € 5.000 bij een Master Combi L1H1 dCi 100 FAP Eco. Daarnaast wordt er een brandstofbesparing gerealiseerd van ruim € 1.300 over 5 jaar bij een gemiddeld gebruik van 30.000 km per jaar bij de huidige dieselprijzen (€ 1,46 per liter) voor zowel de grijs kenteken als geel kenteken varianten.

Bovendien is er een nieuw aanbod aan radio’s; ergonomischer en met meer mogelijkheden. Vanaf het Générique uitrustingsniveau wordt optioneel een radio met MP3 en USB-aansluiting geleverd. Op de reguliere Master modellen kan worden gekozen voor een radio CD MP3 speler met Bluetooth en USB-aansluiting. Deze radio is bovendien voorzien van een separaat display.

Luchtvering leverbaar op de Master FWD
De optie ‘luchtvering achter’ is voortaan leverbaar op de meeste voorwielaangedreven modellen (bestelwagen, platform-cabine, chassis met enkele en dubbele cabine) en alle motoren.
Dankzij de luchtbalgen: • blijft de voertuighoogte constant, ongeacht het gewicht van de lading, en worden de verschillen in belasting links/rechts gecorrigeerd
• wordt de bodemvrijheid tijdelijk verhoogd of verlaagd, wat bijvoorbeeld erg handig is met laden en lossen
• kan de achtertrein zakken, waardoor er een gunstigere hellingshoek ontstaat voor het laden en lossen
• kan de laadhoogte achter handmatig worden aangepast +70 mm / -60 mm

Overige verbeteringen in het kort
• een trekhaak voor 3,5 ton aanhangergewicht wordt binnenkort leverbaar voor een achterwielaangedreven chassis met dubbellucht. Hiermee heeft de Master een treingewicht van 7 ton, wat 500 kg meer is dan met het vorige aanbod voor de Master mogelijk was
• de dCi 100 is leverbaar voor een chassis enkele of dubbele cabine (ook i.c.m de kiepbak) en voor de platform-cabine versie
• de Master is in een nieuwe kleur leverbaar: Noir Nacrée, een zwarte metaallak.
• een nieuw accessoire: de Dock – Smartphone. Dit oplaadstation is voor het eerst leverbaar voor de Master en vormt een nieuwe ontwikkeling in het ‘mobiele kantoor’-concept.

Cijfers
De van meet af aan succesvolle Renault Master had in april 2012 een marktaandeel van 15% in het segment van de grote bestelwagens in Europa. In februari werd zelfs het historisch record van 16,8 % marktaandeel gehaald en daarmee was Renault met de Master leider in het segment. De grote bestelwagen wordt sinds het eerste model in 1980 in de fabriek van SOVAB in Batilly geassembleerd door de 2.356 medewerkers. – See more at: http://pers.renault.nl/persberichten/persbericht/renault-master-met-minder-uitstoot/722/#sthash.lnzNEhyz.dpuf

over Renault Group