4 miljard kilometer, 58% marktaandeel in elektrische automarkt
Renault-Nissan Alliantie verkoopt 200.000ste elektrische auto
SCHIPHOL-RIJK – De Renault-Nissan Alliantie heeft zijn 200.000ste volledig elektrische auto verkocht. Met een marktaandeel van 58 % is de Alliantie Renault-Nissan marktleider wat betreft de wereldwijde verkoop van zero emissie auto’s.
Totaal hebben de elektrische auto’s van Renault en Nissan zo’n 4 miljard emissieloze kilometers gereden. Dat is genoeg om 100.000 keer om de aarde te rijden. Het staat bovendien gelijk aan een brandstofbesparing van 200 miljoen liter wanneer dezelfde afstand met traditioneel aangedreven voertuigen zou worden afgelegd. Daarmee kunnen zo’n 80 zwembaden met olympische afmetingen worden gevuld. Alle verkochte elektrische auto’s van Renault-Nissan Alliantie hebben daarbij voorkomen dat er 450 miljoen kilogram CO2 werd uitgestoten.
De 200.000ste elektrische auto werd begin november verkocht, ongeveer 4 jaar na de introductie van de Nissan LEAF, ’s werelds eerste elektrische volumemodel. De Nissan LEAF is de meest verkochte elektrische auto ter wereld.
Tot begin november van dit jaar verkocht de Alliantie Renault-Nissan circa 66.500 elektrische auto’s. Dat is een groei van 20 % in vergelijking tot dezelfde periode van vorig jaar. Ongeveer 2 van de 3 elektrische auto’s die wereldwijd verkocht worden, zijn van de Alliantie Renault-Nissan. Dat is inclusief de Twizy, de tweezits stadsauto van Renault, en de bedrijfswagen Nissan e-NV200 die zowel in Europa als in Japan verkocht wordt.
“De volledig elektrische voertuigen van Renault en Nissan zijn leiders in hun segment en, nog belangrijker, realiseren hoge klanttevredenheidscijfers over de hele wereld”, vertelt Carlos Ghosn, CEO van de Alliantie Renault-Nissan. “Gezien de uiterst positieve feedback van eigenaren wereldwijd en de toenemende vraag naar voertuigen die rijden op duurzame energie, is het niet vreemd dat de verkopen van volledig elektrische auto’s een boost vertonen, vooral op plekken waar de relevante infrastructuur op orde is.”
Het enthousiasme van de eigenaren en gebruikers van de eerste 200.000 verkochte elektrische voertuigen van de Alliantie Renault-Nissan worden belicht in een serie video’s. Onder de titel I made the switch vertellen ze waarom zij hun elektrische auto hebben aangeschaft en hoe hun emissievrije auto hun leven heeft veranderd.
De eerste video gaat over ICT ’er Chris Beers uit Holliston, Massachusetts. Hij is een van de vele Amerikanen die de batterij van zijn Nissan LEAF met zonne-energie oplaadt. Zijn video is te zien op www.multivu.com/players/English/7381531-renault-nissan-electric-vehicle-sales/