Renault op stoom met geëlektrificeerde range en waardevolle business
- Renault verkoopt wereldwijd tot wel 1.466.729 voertuigen (exclusief verkoopresultaten Rusland), waarvan 832.605 geproduceerd in Europa en 634.124 in internationale markten.
- Renault eindigt op derde plaats in 100% EV-ranglijsten en is tweede merk op full-hybrid markt in Europa.
- Betere modelmix resulteert in sterke groei in C-segment in Europa (+21%) dankzij succes van Arkana en Megane E-Tech Electric
- Renault realiseert verbeterde verkoopkanalen in Europa, meer dan 1 op de 2 verkochte auto’s naar particulieren, koppositie in Frankrijk.
- 43% van verkoop vindt buiten Europa plaats dankzij sterke prestaties in Latijns-Amerika (+8%), Turkije (+23%) en Marokko (+11%).
In een markt dat gekenmerkt wordt door beperkte beschikbaarheid van componenten, heeft Renault in 2022 wereldwijd 1.466.729 voertuigen verkocht, een daling van 9,4% ten opzichte van 2021. In Europa verkocht het merk 832.605 voertuigen, goed voor een marktaandeel van 6,4% (-0,7 procentpunten t.o.v. 2021). Net als in 2021 boekte Renault in 2022 aanzienlijke vooruitgang in hoogwaardige gebieden – de groeiende geëlektrificeerde** markt, het C-segment, de retailmarkt en het LCV-segment.
Geëlektrificeerde markt
Renault eindigde in 2022 op de derde plaats met betrekking tot de verkoop van geëlektrificeerde voertuigen in de personenautomarkt. Het merk verkocht 228.000 geëlektrificeerde modellen (+12% t.o.v. 2021). Daarmee was Renault vorig jaar het derde grootste Europese EV-merk.
Geheel in lijn met de ambitie van Renault om rond 2025 de groenste modelmix op de Europese markt te realiseren – met meer dan 65% geëlektrificeerde voertuigen in de verkoopmix – verhoogt het merk zijn mix van geëlektrificeerde verkopen met +9 punten ten opzichte van 2021. Het aanbod van E-Tech-modellen (BEV en hybride) vertegenwoordigde in 2022 liefst 39% van de personenautoverkoop van Renault, terwijl het marktgemiddelde uitkwam op 31%.
De nieuwe Megane E-Tech electric completeerde in de tweede helft van 2022 het BEV-aanbod van Renault in Europa en werd meteen een van de populairste 100% elektrische auto’s op de retailmarkt met een afzet van 33.000 stuks. De meeste kopers kiezen voor een hoger uitrustingsniveau met 450 kilometer actieradius en het OpenR Link-multimediasysteem met technologie van Google®. In 2023 komt de Megane E-Tech electric ook buiten Europa op de markt.
De full-hybrid technologie (HEV) van Renault is zeer in trek met 117.000 verkochte hybridemodellen, een toename van 64% ten opzichte van 2021. De technologie is vooral gewild bij particuliere klanten. In 2022 waren de hybridemodellen verantwoordelijk voor 30% van de Clio-verkoop, 31% bij de Captur en een stevige 65% bij de Arkana. Bovendien is de full-hybrid versie nu al de belangrijkste in het aanbod van de nieuwe Austral. In 2022 behaalde Renault de tweede plaats in de HEV-verkoopranglijst in Europa.
Waardevolle business
Renault behaalde zijn retaildoelstelling om meer dan 1 op de 2 verkochte auto’s aan particuliere klanten te verkopen. De retailmix steeg met +8 punten ten opzichte van 2021 tot 51%, wat +7 punten is ten opzichte van het marktgemiddelde. Het retailmarktaandeel van Renault verbeterde met +0,3 punten ten opzichte van 2021 tot 6,1% in Europa.
De groei in het C-segment zet door: de afzet van Renault groeide met 21% met meer dan 200.000 registraties. Ook het succes van de Renault Arkana zet door, met al meer dan 80.000 verkochte modellen in 2022 (verdubbeling t.o.v. 2021 met 41.800 verkopen).
** Inclusief batterij-elektrisch BEV, hybride (HEV) en plug-in hybride (PHEV), exclusief mild-hybride (MHEV).
LCV
Op de Europese LCV-markt (lichte bedrijfswagens) bereikte Renault de tweede positie met een stabiel marktaandeel van 14,4%. In 2022 heeft Renault zijn LCV-gamma aangevuld met de nieuwe, elektrische Kangoo en Master E-Tech electric om aan de verwachtingen van bedrijfswagenklanten te voldoen. Ook passen deze modellen uitstekend in de elektrificatieambities van Renault. Het merk veroverde de eerste plaats in het segment van de kleine bestelwagens en een tweede plaats in het segment van de middelgrote/grote bestelwagens.
Verkoopresultaten buiten Europa
Buiten Europa realiseerde Renault groei op de belangrijkste markten. De verkoopvolumes kwamen uit op 634.124 voertuigen en zijn stabiel ten opzichte van 2021. De afzet buiten Europa neemt 43,2% van de totale verkoop van Renault voor zijn rekening.
In Turkije werden 99.639 voertuigen verkocht (+22,6% ten opzichte van 2021), terwijl het marktaandeel met +1,7 procentpunt steeg tot 12,7%. Turkije is de vierde grootste markt voor Renault, waar het productassortiment perfect aansluit op de behoeften van de markt.
In Marokko nam de verkoop met 11,4% toe tot 26.385 voertuigen en groeide het marktaandeel naar 16,3% (+2,9 punten) – een record in de afgelopen tien jaar.
In India daalde de omzet met 9% en het marktaandeel met -0,7 punten. Renault is wel onveranderd de leidende Europese OEM op de Indiase markt.
In Latijns-Amerika presteerde Renault 8% beter ten opzichte van 2021, met 283.116 verkochte voertuigen. De afzet steeg met 26% in Argentinië en met 30% in Mexico dankzij het succes van Kwid: de vierde bestverkochte personenauto in Latijns-Amerika.
Fabrice Cambolive, Renault brand Chief Operating Officer: “Het team heeft onze belangrijkste prioriteiten waargemaakt: groei realiseren op de geëlektrificeerde markt, het C-segment en de retailmarkt. Ons E-Tech-assortiment voldoet perfect aan de verwachtingen van klanten en plaatst ons op de derde plaats in Europa op met geëlektrificeerde modellen. In 2023 zal de groei van Renault worden verzekerd door ons unieke E-Tech-assortiment op de markt, een volledig verkoopjaar van de Megane E-Tech electric en de Austral E-Tech, evenals vier belangrijke lanceringen met voertuigen van hoge kwaliteit waar we trots op zijn.”
TOTALE VERKOOP PERSONENAUTO’S (PC) EN LICHTE BEDRIJFSWAGENS (LCV)
* Perimeter = zonder Rusland
15 BELANGRIJKSTE MARKTEN – VOLLEDIG VERKOOPJAAR 2022*
* Perimeter = Renault + RKM en PC+LCV