Renault opent flagship store op Champs-Élysées: le défilé renault ® the carwalk
- Le défilé renault ® the carwalk opent zijn deuren na drie jaar renovatie
- Showroom, boetiek, restaurant en programma van speciale evenementen in een unieke culturele ontmoetingsplek aan de Champs‑Élysées 53 in Parijs
- Gebouw biedt immersieve zintuiglijke ervaring en is ontworpen door architect Franklin Azzi
- Renault bevestigt met le défilé renault ® the carwalk zijn rol als industrieel en cultureel speler op de Champs‑Élysées in Parijs
- Le défilé renault ® the carwalk opent met MAISON4, een pop‑upstore rond de Renault 4 E‑Tech electric
Renault keert terug aan de Champs‑Élysées met le défilé renault ® the carwalk, zijn vernieuwde flagship store die mobiliteit en popcultuur samenbrengt. Het gebouw is ontworpen door de gerenommeerde Franse architect Franklin Azzi. Le défilé renault ® the carwalk fungeert als showroom, culturele hotspot en gastronomische bestemming, en vormt de volgende stap in de transformatie van het merk Renault.
De opening van le défilé renault ® the carwalk markeert een nieuwe fase van de aanwezigheid van Renault op ‘de mooiste laan ter wereld’. In tegenstelling tot andere fabrikanten blijft Renault trouw aan deze locatie midden in het hart van Parijs. Het gebouw is een plek die innovatie, cultuur en mobiliteit combineert en de vernieuwing van Renault weerspiegelt. Hier komen verleden, heden en toekomst bij elkaar. De opvallende spiraalvormige carwalk in het pand staat symbool voor de visie van Renault op mobiliteit, design en beleving.
Het pand op nummer 53 is historisch: al in 1910 opende Louis Renault hier als eerste autofabrikant een showroom. De locatie is sindsdien meermaals vernieuwd, denk aan Renault Pub in de jaren zestig en Atelier Renault begin deze eeuw. Na drie jaar van verbouwingen voegt le défilé renault ® the carwalk zich in deze traditie als een moderne ontmoetingsplek waarin emotie, technologie en design samenkomen.
Fabrice Cambolive, CEO van Renault en Chief Growth Officer van Renault Group: “Le défilé renault ® the carwalk belichaamt de transformatie van Renault. Gelegen op een van de prachtigste locaties ter wereld is het een innovatieve, multifunctionele ruimte waar iedereen welkom is. Hier komt de wereld rond ons merk tot leven – van ons volledig vernieuwde gamma tot ons rijke erfgoed. Door de beleving centraal te stellen, willen we Renault opnieuw een plek geven in het hart van het publiek. Le défilé renault ® the carwalk is zowel een showroom als een echte leefruimte. Met een café-restaurant, een boetiek en een cultureel en evenementenprogramma plaatst le défilé renault ® the carwalk ontdekking en plezier centraal in de beleving van de klant.”
Eigentijdse ONTMOETINGSPLEK voor autogerelateerde popcultuur
Met een oppervlakte van ruim 2.260 m² is le défilé renault ® the carwalk veel meer dan een showroom. Het is een experimentele ruimte voor toekomstige mobiliteitsoplossingen, met vloeiende lijnen die bezoekers uitnodigen tot het ontdekken van alle ruimtes van het gebouw. De carwalk – een spiraalvormige hellingbaan van 170 meter – vormt het middelpunt van het gebouw en verwijst op poëtische wijze naar de weg als speelveld van Renault. Rondom de carwalk – de naam is een knipoog naar de catwalk in de wereld van de haute couture – bevinden zich onder meer The Originals Renault Store, een café-restaurant met terras, de Place des Libertés VIP-zone én ruimtes voor evenementen. De baan heeft een hellingshoek van minder dan 4% en is volledig toegankelijk, ook voor mindervaliden.
In het pand – hangend aan de bovenste verdieping, die uitkijkt over de Champs-Élysées – bewegen twee grote stalen ‘diamanten’ door de ruimte. Elk uur komen ze samen en vormen ze het Renault logo in een visueel spektakel. Ook het wanddesign met geometrische diamantvormen sluit visueel aan bij het Renault logo.
Arnaud Belloni, Global Chief Marketing Officer: “Onze ambitie is om echte, gedeelde emotie te inspireren. Renault is altijd een lifestylemerk geweest en heeft een plaats in ons collectieve geheugen. Met le défilé renault ® the carwalk creëren we een verbindende ervaring, trouw aan onze geschiedenis en gericht op de toekomst.”
Architectonisch meesterwerk van Franklin Azzi
Het ontwerp van architect Franklin Azzi voor le défilé renault ® the carwalk combineert een minimalistische glazen façade van 185 m² zonder visuele barrières met een spectaculair interieur rond de carwalk.
Geïnspireerd door musea en andere kunstcentra creëerde Azzi een interieur met vloeiende, open volumes, waar materialen als gips, licht eikenhout en staal samen een zintuiglijke beleving bieden. Elk detail – van de steunconstructies die met gips afgewerkt zijn tot eiken wandbekleding – is ontworpen met oog voor vakmanschap en detail. Daardoor is le défilé renault ® the carwalk een elegant en subtiel architectonisch meesterwerk dat bezoekers niet zal overweldigen.
Franklin Azzi, Franklin Azzi architectural agency: “Ik wilde van nummer 53 een rationeel en pragmatisch bouwwerk maken, dat tegelijkertijd een emotionele en meeslepende ervaring biedt. Een essentiële en onvergetelijke klantreis, een bestemming, een iconisch adres.”
Luxe afwerking met een duurzaam karakter
De toegepaste materialen in le défilé renault ® the carwalk stralen Franse verfijning uit: licht eikenhout, gepolijst beton, gips en staal komen samen in een warme, moderne, minimalistische sfeer. Het meubilair is op maat gemaakt en sluit aan bij de gekozen materialen: gepoedercoat metaal, zwart getint glas, eikenhout, geëmailleerd lava en zwart leer. Behalve esthetiek speelt ook duurzaamheid een sleutelrol: zo is de subtiele verlichting energiezuinig. Akoestiek, zichtlijnen en bewegingsvrijheid zijn optimaal, waardoor functionaliteit en elegantie in evenwicht zijn. Al deze factoren maken le défilé renault ® the carwalk onderdeel van de kenmerkende Franse lifestyle die ook essentieel is in de identiteit van Renault.
Een veelzijdige ruimte voor iedereen
Le défilé renault ® the carwalk is bedoeld als levendige plek waar auto’s in een bredere culturele context zijn geplaatst. De ruimte kan worden omgevormd van autoshowroom tot expositieruimte, podium of debatcentrum etc., met ruimte voor een groot publiek – ondanks dat er ook altijd historische modellen en conceptauto’s te zien zijn.
Ook de buitenruimte draagt bij aan de herwaardering van de Champs-Élysées voor voetgangers en fietsers. Renault wil de locatie aantrekkelijk maken voor zowel Parijzenaars als toeristen, met een cultureel programma vol muziek, film, kunst en literatuur.
Creativiteit centraal bij feestelijke opening
Bij de opening van le défilé renault ® the carwalk speelt de Renault 4 E-Tech electric – de moderne interpretatie van het iconische model uit 1961 – de hoofdrol. Rondom deze auto start MAISON4, een pop-up store en creatieve ruimte waarin Renaults erfgoed en toekomst samenkomen.
Het culturele programma is samengesteld in samenwerking met onder meer uitgeverij Gallimard, bioscoop Dulac en platenwinkel Dizonord. Bezoekers kunnen op donderdagen dansen op dj-sets, op vrijdagen films kijken en op zondagen deelnemen aan literaire bijeenkomsten.
Vanaf 7 oktober is le défilé renault ® the carwalk ook te zien in een exclusieve documentairereeks op CANAL+, waarin in vier afleveringen de geschiedenis van de Champs-Élysées en Renaults aanwezigheid sinds 1910 wordt belicht.