Sterke link Renault F1 en Renault-personenauto’s
Renault presenteert nieuwe ENERGY F1-2014 Power Unit
Als eerste fabrikant in de Formule 1 introduceert Renault vandaag tijdens de Paris Air Show zijn nieuwe Power Unit voor volgend raceseizoen: de ENERGY F1-2014. Deze compactere en efficiëntere krachtbron refereert aan de Energy-motoren in de personenauto’s van Renault. Bovendien speelt elektrische aandrijving – net als bij Renaults personenauto’s – een belangrijkere rol dan ooit.
Dat de naam van de Formule 1 Power Unit gelinkt is aan de Energy-motoren in Renaults personenauto’s, is uiteraard geen toeval. Beide vertonen veel overeenkomsten: een kleine turbomotor die niet alleen krachtig is en veel rijplezier biedt, maar bovendien zorgt voor een forse CO2-reductie en een hogere fuel efficiency.
Dat de ENERGY F1-2014 volgens hetzelfde principe als de Energy-motoren is gebouwd, heeft te maken met nieuwe Formule 1-regelgeving. Deze schrijft namelijk voor dat de auto’s vanaf volgend raceseizoen van kleinere Power Units moeten zijn voorzien.
1,6-liter V6 turbomotor
In het Formule 1-seizoen 2014 wordt geen gebruik meer gemaakt van 2,4-liter V8-motoren en doet turbocompressie zijn herintrede. Ook is de krachtbron kleiner – met een cilinderinhoud van 1,6 liter – en heeft zes in plaats van acht cilinders.
Verder is directe inspuiting gebruikt en mag tijdens de race slechts 100 kg brandstof – nu is dat zo’n 170 kg – verbruikt worden. Deze maatregelen zorgen, samen met de compactere bouw, voor een 35 procent lager brandstofverbruik dan de huidige Formule 1 V8-motoren.
Energy Recovery System
Doordat de V6-motor een kleinere cilinderinhoud en twee cilinders minder heeft, is het vermogen gedaald van 551 naar 441 kW. Dit vermogensverlies wordt zo goed als volledig gecompenseerd door het Energy Recovery System (ERS). Dit levert maximaal 120 kW elektrisch vermogen – wat wordt gehaald uit rem- en uitlaatgasenergie. Deze 120 kW is tweemaal het vermogen van het huidige energieregeneratiesysteem in Formule 1-auto’s. Door het indrukken van een knop op het stuur krijgt de Formule 1-coureur deze 120 kW voor een duur van 33 seconden (per ronde) tot zijn beschikking – nu is dat slechts 6,7 seconden.