Renault Group white logo Alpine logo white Renault cars logo white Dacia logo white Alliance cars logo white

Renaulution nu Revolution

Persbericht

Uitgroeien tot Next Gen automotive bedrijf:

  • Renault Group loopt aanzienlijk voor op zijn oorspronkelijke doelstellingen en opent derde hoofdstuk van Renaulution-plan: Revolution.
  • Renault Group vindt zichzelf opnieuw uit door middelen te concentreren op de waardeketens die voortkomen uit de transformatie van de auto- en mobiliteitsindustrie: elektrische voertuigen (EV), software, nieuwe mobiliteitsdiensten, circulaire economie, als aanvulling op ICE & hybride voertuigen.
  • Renault Group heeft ambitie om Next Gen automotive bedrijf te worden, met 5 sterke pilaren gericht op alle nieuwe waardeketens:
    • Ampere: de eerste pure EV & Software-speler ontstaan uit een OEM-ontwrichting.
    • Alpine: een high-end zero-emission internationaal merk met een rijke autosporthistorie. Een uniek asset-light-businessmodel gecombineerd met gepatenteerde technologieën.
    • Mobilize: gebouwd rond een toonaangevend bedrijf in financiële dienstverlening om de markt van nieuwe mobiliteits-, energie- en datagebaseerde diensten te betreden
    • The Future in NEUTRAL: het eerste 360° bedrijf in de auto-industrie gericht op circulaire-economie, van een gesloten kringloop in materialen tot batterijrecycling.
    • Power: de traditionele core business van Renault Group wordt voortgezet met de ontwikkeling van innovatieve ICE- en hybride voertuigen met lage emissies onder de merken Renault, Dacia en Renault LCV, elk met hun toegewijde organisatie en bestuur. Om dit deel van het bedrijf te versterken en naar de toekomst te projecteren, kondigt Renault Group de oprichting aan van een toonaangevende wereldwijde Tier 1-leverancier van ICE- en hybride aandrijflijntechnologieën (Horse-project).

Renaulution nu Revolution

Het bouwen van een ecosysteem voor open partnerschappen om toekomstige groei mogelijk te maken:

  • Door het oprichten van zo’n toonaangevend technologiebedrijf voor aandrijflijnen, combineren Renault Group en Geely hun technologische, productie- en R&D-activa. Renault Group bezit vanaf de eerste dag 50% van dit bedrijf, goed voor een omzet van € 15 miljard wereldwijd.
  • Ampere: beursgang (IPO, initial public offering) op Euronext Parijs op zijn vroegst voorzien in H2 2023 (afhankelijk van de marktomstandigheden) waarbij Renault Group een sterke meerderheid behoudt alsook de steun van potentiële strategische hoeksteeninvesteerders (inclusief Qualcomm Technologies, Inc.).
  • Renault Group heeft diepgaande partnerschappen opgebouwd met 2 grote technische spelers, Google en Qualcomm Technologies, om baanbrekende technologieën te creëren die de ontwikkeling van Software-Defined Vehicles (SDV) mogelijk maken, inclusief Centralized Electronic Architecture en Car OS.
  • Alpine is van plan om wereldwijd uit te breiden met de helft van zijn toekomstige groei buiten Europa door gebruik te maken van commerciële partnerschappen en steun van investeerders. Alpine staat open om te profiteren van de financiële waardering van zijn F1-teamactiva.
  • Light Commercial Vehicles (LCV) lanceert, in samenwerking met een OEM, een baanbrekende EV- en software-gedefinieerde familie van bestelwagens: FlexEVan. Het maakt realtime, end-to-end monitoring van operaties en datagestuurd wagenparkbeheer mogelijk. Het innovatieve concept en de technologie van FlexEVan zorgen voor een reductie van 30% van de totale gebruikskosten voor mobiliteitsoperators.

 

  • Financiële vooruitzichten 2025-2030:
    • Operationele marge: meer dan 8% in 2025 en meer dan 10% in 2030
    • Vrije kasstroom: gemiddeld meer dan € 2 miljard per jaar over 2023-2025 en gemiddeld meer dan € 3 miljard per jaar over 2026-2030
  • Dividendbeleid: Renault Group is van plan om de dividendbetaling vanaf 2023 te herstellen (voor 2022 FY – in afwachting van goedkeuring door de Algemene Vergadering van de aandeelhouders). Dit dividendbeleid, een primeur voor de Renault Groep, zal geleidelijk en op gedisciplineerde wijze groeien tot een uitbetalingsratio van 35% van het geconsolideerde nettoresultaat van de Groep – parent share, op middellange termijn. Om dit te doen, moet de Groep haar eerste prioriteit bereiken: de terugkeer naar een investment grade rating.
  • Ambitie om aandelenbezit van medewerkers te laten groeien tot 10% in 2030

“De aankondigingen van vandaag zijn een nieuw teken van de vastberadenheid van het team van Renault Group om het bedrijf voor te bereiden op de toekomstige uitdagingen en kansen die worden gegenereerd door de transformatie van onze sector. Nadat we een van de snelste en onverwachte herstelplannen hebben uitgevoerd en nadat we het bedrijf hebben voorbereid op groei door de ontwikkeling van het beste productassortiment in decennia veilig te stellen, zijn we van plan ons sneller en sterker te positioneren dan de concurrentie op de nieuwe waardeketens voor de automobielindustrie: EV, software, nieuwe mobiliteit en circulaire economie.

We zetten volwaardige teams op elk van de waardeketens voor auto’s en mobiliteit. We ontwerpen een flexibele en innovatieve organisatie om de volatiliteit en snelle technologische evolutie van onze tijd te beheren. Snelheid, verantwoordelijkheid, transparantie en specialisatie voor uitmuntendheid zijn de sleutelwoorden. Renault Group is één team van teams dat profiteert van vereenvoudigde governance en digitale beheerplatforms die de samenwerking stimuleren en silo’s doorbreken die typisch zijn voor traditionele organisaties. Het toewijzen van maximaal 10% van het kapitaal aan onze medewerkers zal bijdragen aan het bevorderen van een nieuwe gemeenschappelijke cultuur gericht op waardecreatie. We geloven ook in samenwerking als het gaat om investeren, creëren en opschalen van nieuwe bedrijven en technologieën. Dit is de kern van onze horizontale aanpak. Het netwerk van toonaangevende partners die deelnemen aan onze verschillende projecten, is het bewijs van de kwaliteit van onze initiatieven. Dit alles is een van de meest vooruitstrevende re-engineeringprojecten van de afgelopen jaren in onze sector, een revolutie in zijn soort”, aldus Luca de Meo, Chief Executive Officer van Renault Group.

“Wat Renault Groep heeft bereikt op het gebied van financiële ommekeer in slechts 2 jaar is uitstekend en we zullen hier niet stoppen. We brengen onze niet-onderhandelbare fundamenten – waarde boven volume, concurrentievermogen en kapitaalefficiëntie – naar een hoger niveau. Bedrijfsarchitectuur zal ons in staat stellen onze financiële prestaties te verbeteren, gericht op benchmark-winstgevendheid, vrije kasstroomgeneratie en rendement op geïnvesteerd kapitaal. Door structureel meer winstgevende waardeketens aan te pakken, zal het onze bedrijfsmix transformeren en waarde creëren. Gedreven door de focus op groei en kasstroomgenererende bedrijven, is ons plan ambitieus maar ook realistisch in het licht van de huidige macro-economische context. Het fundament van Renaulution financiert zichzelf, maar zal worden versneld door externe financiering en partnerschappen die toegang tot belangrijke waardeketens mogelijk maken, groei en innovatie stimuleren terwijl de kapitaalvereisten worden verminderd. Revolution is ook financieel en gericht op het creëren van waarde voor al onze aandeelhouders, zoals blijkt uit ons dividendbeleid en onze doelstelling om het werknemersaandeelhouderschap te versterken”, aldus Thierry Piéton, Chief Financial Officer van Renault Group.

Boulogne-Billancourt, November 8, 2022 Na goedkeuring door de Raad van Bestuur van 7 november 2022 onder voorzitterschap van Jean-Dominique Senard, presenteren Luca de Meo, CEO van Renault Group en Thierry Piéton, CFO van Renault Group, vandaag, tijdens de Capital Market Day, het derde hoofdstuk van de Renaulution-strategie.

Tot nu toe evolueerden autofabrikanten in een omgeving van volwassen ICE-technologie en stabiele klantverwachtingen. De voortdurende transformaties, die de auto-industrie volledig omvormen, zorgen voor de opkomst van extra waardeketens: elektrische voertuigen (EV), software, nieuwe mobiliteitsdiensten en circulaire economie.

Op 8 november – na Resurrection and Renovation, de eerste twee fasen van het in januari 2021 gepresenteerde strategische plan Renaulution – presenteert Renault Group het derde hoofdstuk. Het lanceert het plan Revolution met de ambitie om een Next Gen automotive-bedrijf te worden.

Dankzij deze nieuwe opzet kan Renault Group waarde creëren in alle nieuwe winstfacetten (geschat door externe instellingen op ongeveer 220 miljard euro in 2030 versus 110 miljard vandaag). Om kansen in deze markten te grijpen en zich aan te passen aan de huidige omgeving, creëert Renault Group volwaardige en gefocuste organisaties. Renault Group transformeert zijn bedrijfsmix door structureel meer winstgevende waardeketens te benutten. Renault Group maakt gebruik van een horizontale en ecosystematische benadering om samen met toonaangevende partners strategische initiatieven te co-creëren, mede te financieren en op te schalen.

Nu, Revolution

De leidende principes van deze waardegedreven en ecosystematische benadering zijn:

  • Strategische focus
  • Effectiviteit
  • Slimme kapitaalallocatie
  • Beste partners selectie
  • Asset-light door ontwerp

Renault Group exploiteert zijn eigen revolutie door 5 gefocuste bedrijven te creëren met gespecialiseerde teams, elk gebouwd op een homogene reeks technologieën, met hun eigen bestuur en P&L. Deze 5 bedrijven zijn:

  • Ampere: de eerste pure EV & Software-speler ontstaan uit een OEM-ontwrichting.
  • Alpine: een high-end zero-emission internationaal merk met een rijke autosporthistorie. Een uniek asset-light-businessmodel gecombineerd met gepatenteerde technologieën.
  • Mobilize: gebouwd rond een toonaangevend bedrijf in financiële dienstverlening om de markt van nieuwe mobiliteits-, energie- en datagebaseerde diensten te betreden.
  • The Future in NEUTRAL: het eerste 360° bedrijf in de auto-industrie gericht op circulaire-economie, van een gesloten kringloop in materialen tot batterijrecycling.
  • Power: de traditionele core business van Renault Group wordt voortgezet met de ontwikkeling van innovatieve ICE- en hybride voertuigen met lage emissies onder de merken Renault, Dacia en Renault LCV, elk met hun toegewijde organisatie en bestuur. Om dit deel van het bedrijf te versterken en naar de toekomst te projecteren, kondigt Renault Group de oprichting aan van een toonaangevende wereldwijde Tier 1-leverancier van ICE- en hybride aandrijflijntechnologieën (Horse-project).

Power: innovatieve ICE & hybride voertuigen met lage emissies

Voertuigen met een conventionele verbrandingsmotor (ICE) en hybride voertuigen vertegenwoordigen zelfs in 2040 nog steeds tot 50% van de wereldwijde verkoop van personenauto’s. Het ontwikkelen van efficiënte technologieën op dat gebied blijft van cruciaal belang voor de toekomst van elke wereldwijde OEM. Daarom zorgt Renault Group voor de verdere ontwikkeling van zijn core business, met de lancering van een totaal nieuw gamma van Renault ICE & Hybrid (personenwagens), Dacia en LCV – en met de oprichting van een wereldwijde leverancier, leider in ICE & hybride aandrijftechnologieën.

Renault Group combineert ICE & hybride aandrijflijntechnologieën (Horse-project) samen met Geely om een wereldwijd toonaangevende leverancier te creëren

Renault Group en Geely combineren hun ICE-activiteiten in een 50-50 entiteit. Dit toegewijde bedrijf ontwerpt, ontwikkelt, produceert en verkoopt alle componenten en systemen voor ICE- en hybride aandrijflijnen met geavanceerde technologieën. Vanaf de eerste dag zal de entiteit een omzet hebben van meer dan € 15 miljard en een volume van 5 miljoen eenheden per jaar, waarmee nu al 8 klanten worden bediend. Die profiteren van verhoogde synergieën en productiviteit.

Deze volwaardige entiteit wordt een internationale speler, met:

  • 17 fabrieken die aan 130 landen leveren
  • 5 R&D-centra in Europa (Spanje, Roemenië en Zweden), China en Zuid-Amerika voor in totaal 3.000 ingenieurs
  • In totaal 19.000 medewerkers, verspreid over 3 continenten

De entiteit biedt een compleet portfolio van technologieën voor alle componenten: motor, versnellingsbak, xHEV-systemen en batterijen van de best mogelijke kwaliteit. Dankzij dit project verdubbelt Renault Group zowel zijn schaal als marktdekking van 40% naar 80% wereldwijd. Deze groei wordt gevoed door geografische expansie, met toegang tot Noord-Amerika en China, en door complementariteit van producten om te komen tot complete lage-emissiesystemen en oplossingen voor OEM’s. Daartoe zal het zijn technologieportfolio op het gebied van alternatieve brandstoffen ontwikkelen en daarbij samenwerking zoeken met een potentiële partner uit de energie-industrie.

Renault: ICE & Hybrid, wereldwijd relevant

Zelfs met de sterke stijging van het EV-aanbod, blijft de vraag naar voertuigen met een verbrandingsmotor groeien, vooral buiten Europa. Automerk Renault blijft om die reden aanwezig op de ICE- en hybride markten, vooral in Latijns-Amerika, India, Zuid-Korea en Noord-Afrika. De verkoop van Renault ICE & Hybrid personenauto’s blijft in de periode 2022-2030 gemiddeld met 2% per jaar groeien.
Om het merk in alle regio’s een boost te geven, zet Renault zijn offensief in het C-segment voort. Ook zal het merk zijn netto-inkomsten met 20% laten groeien, terwijl de contributiemarge tussen 2022 en 2030 met 30% wordt vergroot.

Dacia: van >10% operationele marge naar 15% in 2030

Het businessmodel van Dacia is uniek, met drie hoofdcomponenten als sterke basis:

  • Technische focus op design-to-cost levert al een solide kostenvoordeel met dubbele cijfers op
  • Een unieke industriële en sourcing voetafdruk met een benchmark kostenconcurrentievermogen
  • Een asset-light-distributiemodel zorgt voor kosten die vergelijkbaar zijn met het agency model
  • 85% retail kanaalmix

Als gevolg hiervan genereert Dacia nu al een operationele marge van meer dan 10%. Tegen 2023 streeft Dacia een operationele marge van 15% te bereiken.

Om deze ambitie waar te maken zal Dacia – momenteel de nummer 1 in het B-segment – moedig het C-segment betreden. Na de marktintroductie van de Jogger in 2022 zal de Dacia Bigster deze beweging belichamen. Er volgen nog twee voertuigen, waardoor Dacia zijn winst kan verdubbelen. Tegelijkertijd blijft Dacia ook de kosten verlagen en profiteren van de verdubbeling van het volume van het wereldwijde CMF-B-platform voor alle merken, dat tegen 2030 2 miljoen eenheden zal bereiken.

Dacia draagt door de samenwerking met het Horse-project bij aan het opnieuw uitvinden van de ICE-waardeketen door baanbrekende aanpassing van aandrijflijnen voor alternatieve en synthetische brandstoffen te ontwikkelen. Dacia stapt soepel over op EV-technologie in Europa door te pionieren met betaalbare EV-oplossingen.

LCV: veelbelovende toekomst door twee game changers

De LCV-activiteiten van de Renault Group vertrouwen op solide fundamenten met meer dan 5 miljoen voertuigen in het Europese wagenpark, een ecosysteem van meer dan 600 toegewijde Pro+-dealers, 4 fabrieken en de meest up-to-date line-up tegen 2026.

Renault LCV ontwikkelt twee baanbrekende projecten om in te spelen op een dynamische en veranderende markt:

Hyvia: de joint venture van Renault Groep met Plug voor koolstofvrije waterstofmobiliteit biedt een compleet ecosysteem, van brandstofcelvoertuigen tot elektrolyzers en het tanken van waterstof. Het combineert de H2-expertise van Plug met de industriële en technische troeven van de Renault Group. Hyvia streeft naar 30% aandeel van de waterstofmarkt van LCV’s in 2030 in Europa en een gecumuleerde orderintake van € 1 miljard in 2026.

FlexEVan: een baanbrekende EV & software-gedefinieerde familie van bestelwagens die vanaf 2026 op de markt komt. De FlexEVan zal compact zijn voor stedelijk gebruik dankzij een speciaal ontworpen EV-platform. De FlexEVan zal profiteren van de SDV (Software-Defined Vehicle) die binnen Ampere is ontwikkeld. Het voertuig wordt zo een volledig verbonden uitbreiding van het magazijn, geïntegreerd in het digitale ecosysteem van de klant.

Het is het eerste voertuig dat profiteert van de toepassing van software-gedefinieerde voertuigtechnologie bij Renault Group, met name voor realtime, end-to-end monitoring van de activiteiten en data-gestuurd wagenparkbeheer. FlexEVan zal de totale gebruikskosten gedurende de levenscyclus voor de klanten met ten minste 30% verminderen, dat wil zeggen meer dan de prijs van de bestelwagen. Om de ontwikkeling van FlexEVan te ondersteunen, creëert Renault Group Flexis, een partnerschap met een relevante partner met ervaring in de sector en een complementaire activiteit. Dankzij deze samenwerking worden ontwikkelingen gedeeld, verlagen de kosten aanzienlijk en maximaliseert het klantenbereik.

Ampere: de eerste pure EV & Software-speler ontstaan uit een OEM-ontwrichting

Met Ampere creëert Renault Group een op zichzelf staand bedrijf dat de eerste pure speler op het gebied van EV en software zal zijn, ontstaan uit een OEM-ontwrichting. Ampere zal onder het merk Renault volledige elektrische personenauto’s ontwikkelen, produceren en verkopen, met geavanceerde software-gedefinieerde voertuigtechnologie (SDV).

Ampere combineert het beste van twee werelden: knowhow en troeven van Renault Group met de focus en wendbaarheid van een pure EV-speler. Ampere, gevestigd in Frankrijk, wordt een volwaardige OEM met ongeveer 10.000 medewerkers. Als technologiebedrijf zal Ampere innovatie stimuleren met ongeveer 3.500 ingenieurs, van wie de helft gespecialiseerd is in software.

Vóór 2030 zal de line-up van Ampere van 6 elektrische auto’s ideaal gepositioneerd zijn in de snelst groeiende segmenten in Europa die 80% van de EV-markt bedekken: het B-segment met de nieuwe Renault 5 Electric en Renault 4 Electric, en de C segment met Megane E-tech Electric, Scénic Electric en 2 andere voertuigen die worden onthuld. Een groot deel van de investeringen van de eerste 4 voertuigen is al besteed.

Ampere streeft ernaar om in 2031 ongeveer 1 miljoen EV’s voor het merk Renault te produceren. Ampere is een groeiverhaal, met meer dan 30% van de samengestelde jaarlijkse groei (CAGR) in de komende 10 jaar.

Ampere vertrouwt op 3 technische pilaren, waardoor het uniek is in het EV- en software-ecosysteem:

  • Een hightech en topconcurrerende productievoetafdruk: ElectriCity, nu al een van de belangrijkste en meest concurrerende EV-productielocaties in Europa: in 2025 kost de productie van een voertuig minder dan 10 uur. Productiecapaciteit van 400k eenheden vanaf de eerste dag, schaalbaar tot 1 miljoen exemplaren door gebruik te maken van andere faciliteiten van de Renault Group. ElectriCity biedt ook een uniek lokaal ecosysteem met 80% van de leveranciers binnen een straal van 300 kilometer.
  • Een Europese EV-waardeketen: Ampere werkt samen met de meest relevante spelers om toegang te krijgen tot knowhow, om een duurzame levering veilig te stellen en om zichtbaarheid en controle te krijgen over kosten en prestaties. Dankzij de in Europa gevestigde toeleveringsketen stelt Ampere tegen 2030 de levering veilig van meer dan 80 GWh die nodig is voor zijn auto’s. Van 10% dekking van de EV-waardeketen in 2020, is dat nu meer dan 30% en wordt tegen 2030 liefst 80% bereikt.
  • Baanbrekende Software-Defined Vehicle (SDV)-technologie: SDV is de toekomst van de auto-industrie, waardoor de auto gedurende zijn hele levenscyclus voortdurend kan worden geüpgraded, van zijn gebruikers kan leren en het voertuig van de wieg tot het graf aan de OEM kan worden gekoppeld. Om de eerste SDV in 2026 te lanceren, heeft Renault Group diepgaande partnerschappen opgebouwd met 2 grote tech-spelers:
    • Qualcomm Technologies gaat samen krachtige computerplatforms ontwikkelen op basis van Snapdragon Digital® Chassis™-oplossingen voor de gecentraliseerde elektronische architectuur. Dit omvat System on Chip en low-layer-software, naast functies, in-car services en applicaties. Qualcomm Technologies, of een van zijn dochterondernemingen, is van plan te investeren in Ampere, het toegewijde elektriciteits- en softwarebedrijf van de Renault Group.
    • Google, voor de samenwerking van een op Android-technologie gebaseerd platform voor Software-Defined Vehicle en cloudsoftware om een SDV digital twin mogelijk te maken.

De horizontale benadering van een SDV is uniek in de hele branche. Het reduceert de ontwikkeltijd en -kosten. Door samen te werken met Google om dit open platform op basis van Android te creëren, kan Ampere gebruikmaken van een van ’s werelds grootste wereldwijde ecosystemen van externe app-ontwikkelaars. Dit levert een verscheidenheid aan diensten op die de gebruikerservaring verrijken en tegelijkertijd de ontwikkeling van functies versnellen gedurende de levensduur van het voertuig.

Dankzij deze partnerschappen kan Renault Group de kosten verlagen, de efficiëntie, flexibiliteit en snelheid van voertuigontwikkelingen verbeteren en de waarde voor eindgebruikers vergroten dankzij voortdurende software-innovatie en updates.

Alpine: een high-end zero-emission internationaal merk met een rijke autosporthistorie

In de afgelopen twee jaar is Alpine opnieuw uitgevonden, gebruikmakend van zijn iconische A110-sportcoupé en zijn intrede in de Formule 1, waar het een kanshebber voor het kampioenschap wil worden. Tegenwoordig is Alpine een echt high-end merk, een volwaardige OEM, asset-light en technologie gericht. Het team van Alpine bestaat uit 2.000 mensen, waarvan 50% ingenieurs. Door deel uit te maken van Renault Groep, verzekert Alpine toegang tot de technologische middelen van Ampere EV en Software. In de toekomst maakt Alpine gebruik van commerciële partnerschappen en steun van investeerders om zijn groei en internationale expansie te versnellen.

Alpine ontwikkelt een gloednieuwe line-up die zijn groei en internationale ambities zal voeden. Vanaf 2026 is Alpine volledig elektrisch. Tegen die tijd onthult Alpine ook de volgende generatie A110 en 2 nieuwe modellen: een B-hatchback en een C+ crossover. Alpine is vervolgens van plan om twee geavanceerde auto’s gepositioneerd in het D- en E-segment te lanceren om zijn internationale expansie te ondersteunen. Als gevolg hiervan verwachten we dat de helft van Alpine’s groei zal komen van nieuwe markten buiten Europa, waaronder mogelijk Noord-Amerika en China.

Mobilize: gebouwd rond een toonaangevend bedrijf in financiële dienstverlening om de markt van nieuwe mobiliteits-, energie- en data-gebaseerde diensten te betreden

Mobilize is gebouwd rondom Mobilize Financial Services (MFS), een van de beste financiële dienstverleners op de markt met 4 miljoen klanten. MFS zal zijn traditionele activiteiten uitbreiden en nieuwe activiteiten ontwikkelen, zoals abonnementen, verzekeringen en operationele leasing.
Mobilize zal uitgroeien tot een toonaangevende en winstgevende Vehicle-as-a-Service (VaaS) toegewijde provider, die financiële, mobiliteits-, energie- en data-gebaseerde diensten combineert met speciaal ontworpen voertuigen.

Deze diensten, geaggregeerd in een one-stop-shop-oplossing, zullen voldoen aan de behoeften van retailklanten, wagenparken en mobiliteitsoperatoren en tegelijkertijd terugkerende inkomsten genereren. Wat Mobilize anders maakt dan elk ander automerk, is dat het van diensten naar een product werkt en niet andersom. Dankzij het VaaS-model zal Mobilize drie keer meer omzet genereren gedurende de hele levenscyclus van het voertuig, in vergelijking met het klassieke verkoopmodel.

The Future is NEUTRAL: het eerste 360° bedrijf in de auto-industrie gericht op circulaire-economie, van een gesloten kringloop in materialen tot batterijrecycling

Om de toewijzing aan een circulaire economie te onderstrepen en over te stappen op neutraliteit van hulpbronnen, kondigde Renault Group op 13 oktober 2022 de oprichting aan van een nieuw bedrijf: The Future Is NEUTRAL. Door alle bestaande expertise van Renault Groep en haar partners in deze activiteit samen te brengen, biedt deze nieuwe entiteit gesloten recyclageoplossingen in elke fase van het leven van een voertuig: van levering van onderdelen en grondstoffen, tot productie, gebruik en einde van de levensduur.

Momenteel is er sprake van 50% waardeketendekking, maar The Future Is NEUTRAL streeft in 2030 naar meer dan 90%. De entiteit is klaar om Europees leider op industriële schaal te worden in de circulaire economie met een gesloten circuit voor auto’s. Het zal zowel de Renault Group als de hele industrie bedienen. Om de ontwikkeling van het bedrijf te versnellen en het leiderschap te versterken, stelt The Future Is NEUTRAL een minderheid van haar kapitaal open voor externe investeerders met als doel tot 2030 investeringen van ongeveer € 500 miljoen mee te financieren.

ESG: een drijfveer voor Renault Group

De revolutie van Renault Groep zal zorgen voor een versnelling van het ESG-traject – Environment (milieu), Society (samenleving) en Governance. ESG vormt een belangrijke motor voor de operationele en financiële prestaties van Renault Groep. De bedrijfsre-engineering stelt het concern in staat om koploper te worden in de zoektocht naar koolstofneutraliteit en een inclusieve toekomst.

Op het gebied van klimaat streeft Renault Group naar CO2-neutraliteit in Europa in 2040 en wereldwijd tegen 2050. Daarbij hanteert het bedrijf een ‘cradle to grave’-benadering. De Groep heeft tussentijdse doelstellingen voor het verminderen van de CO2-voetafdruk vastgesteld om voor te lopen op de rest, met specifieke actieplannen voor elk van haar activiteiten.

Elk bedrijf heeft zijn eigen ESG-doelstellingen, die allemaal ten goede komen aan de ESG-doelstellingen van Renault Groep:


Met respect voor de traditie van sociale verantwoordelijkheid van Renault Group, zal het de overgang, bijscholing en omscholing van duizenden mensen begeleiden naar de nieuwe waardeketens van de automobielrevolutie. Met ReKnow University, die openstaat voor de hele industrie, worden bijvoorbeeld 15.000 werknemers van de Renault Group en 4.500 studenten en leveranciers tegen 2025 opgeleid in toekomstige vaardigheden in de auto-industrie op het gebied van elektrische mobiliteit, circulaire economie, software en cyberbeveiliging en data.

Cash Talks

De re-engineering van Renault Groep door middel van 5 bedrijven zal direct worden weerspiegeld in haar financiële rapportage ter verbetering van de eenvoud, verantwoordingsplicht en transparantie, zowel intern als extern.

De prestaties van deze 5 bedrijven bouwen voort op de financiële discipline die tijdens de Resurrection-fase werd ingevoerd. De kernwaarden van Renault Groep – waarde boven volume, concurrentievermogen en kapitaalefficiëntie – worden respectievelijk verder versneld door het nieuwe productenoffensief, een sterke focus op variabele kosten, duurzame ontwikkeling van leveranciersnetwerken en digitalisering. Bovendien zal een unieke ecosystematische samenwerkingsbenadering de dekking van belangrijke waardeketens met een lage kapitaalintensiteits bias uitbreiden.

Ampere: beperkte cash-burn & externe financiering

Renault Group wil de toekomstige ontwikkeling van Ampere versnellen en het merk Renault klaarstomen voor een elektrische toekomst stuwen zonder zwaar beslag te leggen op de financiële middelen van de Renault Groep. In deze context voorziet de Groep dat externe partners en investeerders de reis als volgt zullen beginnen:

  • Gevestigde EV-speler met beperkte cash burn. Vrije kasstroom boven 0 in 2025.
  • Open voor externe investeerders om R&D en ontwikkeling van ecosysteem te versnellen.
  • Alliantieschaal (Renault Group, Nissan, Mitsubishi Motors): onderzoek naar aandelenparticipatie.
  • Voorgenomen beursgang (IPO) op Euronext Parijs op zijn vroegst in H2 2023 (afhankelijk van marktomstandigheden) waarbij Renault Group een sterke meerderheid behoudt alsook de steun van potentiële strategische hoeksteeninvesteerders (inclusief Qualcomm Technologies, Inc.).

Horse-project: financieel optimaliseren van toekomst van ICE & hybride aandrijflijnen

Vanuit financieel oogpunt is het Horse-project gericht op productiviteitswinst, verlaging van de vaste kosten en een aanzienlijke verbetering van de balans van Renault Groep. Het concern behoudt 50% van de entiteit, een niveau dat vanaf H2 2023 tot de deconsolidatie van dit specifieke bedrijfsonderdeel van de Renault Group en zijn financiële statements zou moeten leiden.

De effecten van de afsplitsing worden als volgt geschat:

  • € 2,5 miljard reductie vaste activa.
  • € 1,2 miljard variabele vaste kosten, gemiddeld per jaar en € 2,4 miljard reductie in R&D en Capex van 2023 tot 2030.
  • Concurrentievermogen van aandrijflijnen: € 2,5 miljard van 2023-2030. Positieve impact al in 2024.
  • Een dividendstroom die overeenkomt met het eigendom van Renault Group.
  • Een potentiële toekomstige meerwaarde.

Financiële vooruitzichten per bedrijf: winst en cash essentieel

1 The Future is NEUTRAL vooruitzichten: totale omvang, som van de onderdelen – niet volledig binnen de consolidatiekring van Renault Groep
2 MBA: Mobilize Beyond Automotive; MFS: Mobilize Financial Services

Financiële vooruitzichten Renault Groep: op naar nieuw terrein

Renault Group streeft naar de volgende doelstellingen:

  • Operationele marge: meer dan 8% in 2025 en meer dan 10% in 2030
  • Vrije kasstroom: gemiddeld meer dan € 2 miljard per jaar over 2023-2025 en gemiddeld meer dan € 3 miljard per jaar over 2026-2030
  • De vrije kasstroom omvat het dividend van Mobilize Financial Services dat naar verwachting gemiddeld meer dan € 500 miljoen per jaar zal bedragen (onder voorbehoud van goedkeuring door regelgevende instanties en MFS-raad)
  • R&D en Capex: maximaal 8,0% van de omzet over 2022-2030
  • ROCE: boven 30% vanaf 2025

Bovendien bevestigt Renault Group zijn financiële vooruitzichten voor het boekjaar 2022 met:

  • Operationele marge van Renault Group boven 5%
  • Operationele vrije kasstroom in de automobielsector van meer dan € 1,5 miljard

Herstel van het dividend

Renault Group is van plan om de dividendbetaling vanaf 2023 te herstellen (voor 2022 FY – in afwachting van goedkeuring door de Algemene Vergadering van de aandeelhouders). Dit dividendbeleid symboliseert een nieuw tijdperk en zal geleidelijk en op gedisciplineerde wijze groeien tot een uitbetalingsratio van 35% van het geconsolideerde nettoresultaat van de Groep – parent share, op middellange termijn. Om dit te doen, moet de Groep haar eerste prioriteit bereiken: de terugkeer naar een investment grade rating.

Kapitaalallocatiebeleid: het implementeren van een evenwichtige kapitaalallocatie

Renault Groep streeft ernaar om ten minste 50% van de overtollige kasstroom te gebruiken om te herinvesteren in de Groep. Renault Groep is verder van plan om actiever te zijn in financiële investeringen, in lijn met zijn ecosystematische benadering, maar deze te beperken tot maximaal 15% tot 20% van zijn vrije kasstroom.

Voor de resterende cash-allocatie wil Renault Groep, afgezien van dividend, haar medewerkers betrekken bij haar prestaties om een gezond gevoel van verbondenheid met projecten te realiseren en een cultuur van waarde te koesteren. Via toegewijde aandelenprogramma’s voor werknemers streeft Renault Group ernaar om het aandeel van de werknemers tegen 2030 te laten groeien tot 10% van het groepskapitaal.

Bestaande obligaties blijven onder Renault SA, de emittent van de industriële activiteiten van de Groep. Elk bedrijf zou financieringsinstrumenten kunnen gebruiken, afhankelijk van zijn eigen behoeften en strategie.

Alliantie

Renault Group, Nissan en Mitsubishi Motors zijn momenteel in gesprek om samen de nieuwe uitdagingen en kansen aan te pakken die de toekomst van de auto-industrie bepalen, waaronder:

  • Een overeenkomst over een reeks gemeenschappelijke strategische initiatieven op verschillende markten, producten en technologieën
  • Nissan en Mitsubishi Motors overwegen om te investeren in Ampere. Dit zou de Renaulution-strategie van Renault Group ondersteunen en zal een van de strategische stappen zijn in de richting van Nissan Ambition 2030 en de Mitsubishi Motors-strategie
  • Structurele verbeteringen om te zorgen voor duurzame operaties en governance van het Bondgenootschap

Dit plan wordt conform de geldende regelgeving voorgelegd aan de medezeggenschapsorganen.

 

Lees hier het volledige Engelstalige bericht.

over Renault Group