Rijden met de nieuwe Renault Clio: de compacte hatchback met superkrachten
Bij elke nieuwe generatie definieerde de Renault Clio de normen in het B-segment opnieuw. Dit gebeurde steeds met als doel beter in te spelen op veranderende behoeften van klanten. De nieuwe Renault Clio – die vanaf november te bestellen is – zet die benadering actief voort.
De Clio is vanaf de eerste generatie – die van 1990 – een bestseller. Succes zit dan ook in het DNA van het model.
Toch bracht elke generatie van de Clio haar eigen revolutie teweeg en zette het model steeds de toon. De eerste generatie van de Clio was de eerste stadsauto die voldeed aan de normen van grotere auto’s uit hogere segmenten. In Frankrijk werd dit krachtig verwoord met de slogan “tout d’une grande” – vrij vertaald: “alle kwaliteiten van een grotere auto”. Die slogan bleek ook op te gaan voor latere generaties, ondanks hun verschillende karakters.
De Clio II bood een meer ‘coconachtige’ ervaring op het gebied van design en comfort. De Clio III bracht de beleving van kwaliteit op een ongekend niveau in het B-segment en introduceerde moderne voorzieningen, zoals het Carminat Tom-navigatiesysteem. De Clio IV zorgde voor een designdoorbraak met zijn warme, sensuele lijnen. Die benadering was nog verder uitgewerkt in de Clio V, met een baanbrekend interieurontwerp dat was opgebouwd rond een centraal display, gelijktijdig met de opkomst van multimedia. Nu luidt Clio VI opnieuw een revolutie in, zowel vanbinnen als vanbuiten.
Het succes van de Clio in de afgelopen 35 jaar is ook te danken aan de geavanceerde aandrijflijnen, die altijd aansloten op de eisen van hun tijd. De 1,5-liter dCi-dieselmotor, geïntroduceerd in Clio II, geldt nog steeds als maatstaf binnen zijn categorie. Op zijn beurt was de full hybrid E-Tech aandrijflijn van de vijfde generatie Clio bijzonder succesvol. Die was goed voor 30% van de verkopen in Europa.
In totaal zijn er wereldwijd bijna 17 miljoen exemplaren van de Clio verkocht, verspreid over 120 landen. Daarmee is het de bestverkochte Franse auto aller tijden.
Een nieuwe generatie met extra vermogen
De nieuwe Renault Clio laat met zijn expressieve design, meer premium proporties, geavanceerde aandrijflijnen en de nieuwste technologieën duidelijk zien wat de ambities zijn.
De zesde generatie Clio is een auto met extra vermogen. Het design is volledig vernieuwd en valt op door zijn gedurfde en onderscheidende uitstraling. De aangepaste proporties en grotere afmetingen positioneren de Clio nu nadrukkelijk aan de bovenkant van zijn segment.
De dynamische uitstraling wordt versterkt door een nieuwe reeks aandrijflijnen die tot de efficiëntste in hun klasse behoren. Topper is de nieuwe full hybrid E-Tech 160. Deze is zuiniger en efficiënter dan zijn voorganger. Hij verbruikt tot 40% minder brandstof ten opzichte van een benzinemotor en kan tot 80% van de rijtijd in de stad volledig elektrisch rijden. Daarmee vormt deze aandrijflijn een ideale aanvulling op het elektrische aanbod van Renault.
Het instapmodel is uitgerust met een nieuwe 115 pk sterke benzinemotor. De aandrijflijn vertegenwoordigt een grote stap vooruit in het instapsegment, zowel op het vlak van prestaties als efficiëntie. De 115 pk benzinemotor is leverbaar met handgeschakelde versnellingsbak en met EDC-automaat.
Binnen valt het dubbele V-vormige scherm op van het OpenR Link-multimediasysteem met Google built-in – een primeur in dit segment. Dit systeem wordt vergezeld door talloze geavanceerde technologieën en rijhulpsystemen die het uitrustingsniveau optillen richting het hogere segment. In totaal biedt de nieuwe Renault Clio tot 29 rijassistentiesystemen van de nieuwste generatie (ADAS).
Cijfers op het gebied van duurzame ontwikkeling
33,9% van het gewicht van de nieuwe Renault Clio bestaat uit materialen uit de circulaire economie*.
17,3% van het kunststofgewicht is afkomstig van gerecyclede materialen**.
100% van het kunststof in de absorber van de achterbumper is gemaakt van gerecyclede materialen.
92% van de bekledingsstof bestaat uit gerecyclede vezels, met de stoffen Unial & Twinda
op de esprit Alpine-uitvoering.
50% van de dashboardstructuur is vervaardigd uit gerecyclede polymeren.
50% van het aluminium van de wielen van de esprit Alpine-uitvoering is gerecycled aluminium***, wat neerkomt op een besparing van 350 kg CO₂ of het equivalent van 4.000 km rijden met de nieuwe Renault Clio.
* inclusief materialen gerecycled volgens de ISO 14021-norm, evenals productie-afval en restmateriaal dat opnieuw in het industriële productieproces is verwerkt
** gebaseerd op ISO 14021
*** op basis van de massabalansbenadering
De Renault Clio in tien belangrijke cijfers
1990: het jaar waarin de Renault Clio voor het eerst werd gelanceerd en het compacte segment op zijn kop zette.
17 miljoen: het aantal exemplaren van de Clio dat wereldwijd is verkocht, over de eerste vijf generaties.
120: het aantal landen waarin de Clio sinds de eerste generatie op de markt is gebracht.
1: de positie waarop de Renault Clio staat in de verkoopranglijst in Europa (eerste helft van 2025).
6: het aantal generaties van de Renault Clio sinds de lancering in 1990.
35: het aantal jaren dat de Renault Clio op de markt is én in het hart van zijn rijders leeft.
29: het aantal ADAS-systemen waarmee de nieuwe Renault Clio kan worden uitgerust.
89: het aantal gram CO₂ per kilometer dat wordt uitgestoten door de nieuwe Renault Clio full hybrid E-Tech met 118 kW (160 pk).
Meer dan 1.000: het aantal Renault Clio dat dagelijks wordt geproduceerd in de fabriek in Bursa.
68.000: het aantal kilometers dat zou worden bereikt als 17 miljoen Clio’s achter elkaar worden opgesteld – gelijk aan 1,7 keer rond de aarde.
Een energiek design
Bij het ontwerpen van de zesde generatie van de Clio begonnen de designteams van Renault aan een nieuw hoofdstuk. Ze zetten alles op alles om een nieuwe generatie uiterst technische, hoogwaardig afgewerkte modellen voor het merk te creëren. Geïnspireerd op de conceptcar Embleme ontwikkelden zij een uitgesproken, sensuele carrosserie en een krachtige led-signatuur. Het resultaat is een aantrekkelijk en expressief model, met een uitgesproken Latijns karakter.
Exterieurdesign: gespierd, sensueel en met meer Latijnse flair dan ooit
Eén blik op de Clio volstaat om het intensieve werk in de vroege ontwerpfase te herkennen. De proporties zijn grondig herzien: met een langere motorkap, een wielbasis die is vergroot tot 2,59 meter (een toename van 8 mm) en een opvallend dynamische daklijn, die doet denken aan die van een ultra-compacte coupé. Daarmee herschrijft de Clio de regels binnen zijn segment. De vormgeving wordt versterkt door een sharkfin-antenne en een geïntegreerde achterspoiler. De nieuwe Clio is gegroeid ten opzichte van de vorige generatie. De lengte nam toe van 4,05 tot 4,12 meter (+67 mm), met verlengde overhangen. De breedte groeide van 1,73 tot 1,77 meter (+39 mm). De hoogte bleef bescheiden en bedraagt nu 1,45 meter (+11 mm).
Vooraanzicht: maximale persoonlijkheid en een vastberaden uitstraling
Het nieuwe front oogt uiterst expressief, met karakterlijnen op de motorkap die samenkomen bij een prominente grille, afgewerkt met diamantvormige accenten. De nieuwe lichtsignatuur – met grote dagrijverlichting die verwijst naar de diamantvorm van het Renault logo – versterkt dit karakter. De projectorkoplampen, geplaatst in een zwarte behuizing als in een vitrine, zorgen voor een vastberaden blik. Het resultaat is spectaculair.
Wanneer lijnen dynamische spanning oproepen
Het gestroomlijnde silhouet komt tot leven door een afwisseling van holle en bolle vormen, gecombineerd met strakke spanningslijnen die het licht vangen. Hierdoor ontstaat een frisse, levendige uitstraling en een opvallende dynamische spanning. Zwarte wielkastranden – standaard op alle uitvoeringen, met een matte afwerking voor de instapversie en glanzend bij de hogere uitrustingsniveaus – versterken het sportieve karakter van de nieuwe Clio. In combinatie met 18-inch lichtmetalen wielen (afhankelijk van de uitvoering) en de toegenomen breedte ontstaat een krachtige visuele aanwezigheid op de weg.
Een atletischer Clio design
Bepaalde Clio kenmerken zijn behouden gebleven, zoals de elegant weggewerkte deurgrepen in de achterportieren. Tegelijkertijd is de lijn rond de achterste zijruiten verfijnd. Deze loopt schuin omhoog naar achteren toe, wat zorgt voor een versnellend profiel. Daarnaast is de Clio de enige auto in zijn segment zonder zichtbare raamrubbers. Dankzij de sterk aflopende achterruit en de krachtige lijn van de achterklep krijgt de nieuwe Clio een uitgesproken atletisch, bijna gespierd uiterlijk. Dat wordt versterkt door vier achterlichten die zijn geïnspireerd op sportauto’s.
Zeven carrosseriekleuren
De nieuwe Renault Clio is leverbaar in zeven carrosseriekleuren, waarvan twee nieuw zijn: rouge absolu (met gekleurde laklaag) en vert absolu. De overige kleuren zijn blanc glacier, gris rafale, gris schiste, noir étoilé en bleu iron.
“Deze zesde generatie markeert het begin van een gedurfd nieuw hoofdstuk – een Clio die aantrekkelijker, expressiever en dynamischer is dan ooit, maar toch trouw blijft aan zijn eigen identiteit. De gestroomlijnde rondingen en spanningslijnen vangen het licht en geven het silhouet een levendige, energieke uitstraling. De carrosserie oogt bijna vloeibaar en vormt een elegante omhulling van dit technisch geavanceerde geheel.”
Paula Fabregat-Andreu, Renault Brand Design Project Director
Interieurdesign: moderniteit en technologie aan boord
In het ruime interieur biedt de nieuwe Renault Clio een direct zichtbare upgrade ten opzichte van eerdere generaties. Dat begint al bij het dashboard, waarin nieuwe materialen en een compleet nieuwe oppervlaktestructuur zijn toegepast. Aan passagierszijde is het dashboard (afhankelijk van de uitvoering) bekleed met textiel, met geïntegreerde sfeerverlichting. Daarbij is er keuze uit 48 verschillende kleuren. Witte verlichting is bovendien subtiel verwerkt in de interieurpanelen van de portieren. In topuitvoering esprit Alpine is het textiel vervangen door Alcantara. Rond de ventilatieroosters is een innovatieve verftechniek toegepast, waarbij een gekleurd chromen verloop zorgt voor een technisch ogende, gebrande metaaltint.
Hoogstaande technologische beleving
Het dashboard is (afhankelijk van de uitvoering) uitgerust met een dubbel V-vormig scherm van 10,1 inch, waarbij het centrale display naar de bestuurder is gericht. Het compacte stuurwiel, afkomstig uit modellen uit een hogere klasse, biedt niet alleen een hoogwaardige uitstraling, maar ook functionele voordelen. Zo is het maximale aantal omwentelingen van het stuur teruggebracht van 3,3 naar 2,6, wat zorgt voor een wendbaarder rijgedrag. In het stuur is bovendien de MULTI-SENSE-knop geïntegreerd, waarmee gekozen kan worden tussen verschillende rijmodi. Elke modus is gekoppeld aan een specifieke sfeer van de interieurverlichting. De compleet nieuwe stoelen zijn ontworpen voor een dynamische zitpositie en maakt gebruik van gerecyclede materialen, met een herhalend patroon en contrasterende sierstiksels (afhankelijk van de uitvoering).
Interieur met slimme opbergruimtes
De nieuwe Renault Clio biedt nog steeds comfortabel plaats aan vijf inzittenden en is nu uitgerust met nieuwe opbergoplossingen. In de middenconsole bevindt zich een afsluitbaar opbergvak met een soepel scharnierend deksel, vergelijkbaar met een tablethoes (afhankelijk van de uitvoering). Voorin zijn twee USB-C-aansluitingen aanwezig, aangevuld met een inductielader (afhankelijk van de uitvoering). Achterin is een 12V-aansluiting geplaatst, bijvoorbeeld voor een USB-adapter of koelbox.
Een beter toegankelijke bagageruimte
De bagageruimte biedt een inhoud tot 391 liter (afhankelijk van de aandrijflijn) en heeft een laaddrempel die 40 mm lager is dan bij de vorige generatie. De knop om de bagageklep te openen is direct in de klep geïntegreerd.
Eco-design overal aanwezig
In de uitvoering esprit Alpine bestaat de nieuwe Renault Clio voor meer dan 33,7% uit materialen met een lage milieubelasting (waarvan 24% gerecycled materiaal, plus reststromen en snijafval). De full hybrid E-Tech esprit Alpine is bovendien voor meer dan 85% recyclebaar. Het dashboard bestaat voor minimaal 50% uit gerecycled polypropyleen (middenconsole 39%). De energieabsorber in de bumper is volledig vervaardigd van gerecycled kunststof. Daarnaast is minstens 50% van het aluminium in de 18-inch lichtmetalen wielen van de esprit Alpine afkomstig van gerecycled materiaal.
Accessoires voor nog meer uitstraling
Nieuw bij introductie zijn onder meer twee accessoires die zijn ontworpen door de designteams van Renault en die de aandacht voor detail en het karakter van de Clio onderstrepen. De achterspoiler, speciaal vormgegeven in lijn met de carrosserielijnen van de Clio, versterkt de dynamische uitstraling van het model. Standaard uitgevoerd in zwart en naadloos bevestigd met een sterk hechtende lijm, is deze spoiler bestand tegen reiniging met hoge druk. Langs de zijkant biedt een set beschermdelen voor de dorpels een subtiele combinatie van stijl en functionaliteit. Ze versterken het sportieve uiterlijk en beschermen tegelijkertijd de onderzijde van de carrosserie tegen opspattend vuil en lichte beschadigingen.
Efficiënte en krachtige aandrijflijnen
De ‘superkrachtige’ aandrijflijnen onder de motorkap van de nieuwe Renault Clio sluiten naadloos aan bij het ultradynamische design van deze zesde generatie. Het topmodel – de full hybrid E-Tech met 118 kW (160 pk) – vormt het vlaggenschip van het gamma. Deze unieke technologie biedt een onovertroffen balans tussen prestaties en efficiëntie binnen het segment.
Twee aandrijflijnen voor elke rijbehoefte
De nieuwe Renault Clio tilt prestaties naar een hoger niveau met twee levendige aandrijflijnen, variërend van 85 kW (115 pk) tot 118 kW (160 pk). Ze zijn ontwikkeld om het maximale uit het wendbare chassis en de grotere spoorbreedte te halen. De auto is gebaseerd op het CMF-B-platform en de ingenieurs van Renault hebben gezorgd voor een hoogstaand comfort, toonaangevende rijdynamiek – volledig in lijn met het design – en zorgvuldig uitgewerkte geluidsisolatie. De nieuwe Clio is veelzijdiger dan ooit en past zich moeiteloos aan uiteenlopende gebruikssituaties aan: van druk stadsverkeer tot lange ritten over de snelweg, geschikt voor zowel particuliere klanten als zakelijke wagenparkbeheerders.
De krachtige en efficiënte full hybrid E-Tech 160 pk aandrijflijn
De full hybrid E-Tech 160 pk-aandrijflijn is het topmodel van de zesde generatie Clio. Deze aandrijflijn, ontwikkeld door Horse Powertrain, levert uitzonderlijk rijplezier dankzij de unieke intelligente multimode transmissie. De prestaties staan aan de top van het gamma: de sprint van 0 naar 100 km/u verloopt in 8,3 seconden, één seconde sneller dan de vorige generatie. Efficiëntie blijft daarbij onverminderd belangrijk, terwijl de bestuurder de auto niet extern hoeft op te laden. De CO₂-uitstoot bedraagt slechts 89 g/km, met een gecombineerd verbruik van 3,9 l/100 km – lager dan dat van de full hybrid E-Tech 145 pk-aandrijflijn en tot 40% minder dan een conventionele benzinemotor. In en rond steden kan de nieuwe Clio full hybrid E-Tech 160 pk tot 80% van de tijd volledig elektrisch rijden en op snelwegen een rijbereik van 1.000 km halen.
De gepatenteerde Renault-technologie combineert een 1,8-liter viercilinder benzinemotor met directe injectie in Atkinson-cyclus, twee elektromotoren die worden gevoed door een 1,4 kWh-batterij met nieuw koelsysteem en een intelligente multimode transmissie zonder koppeling en met speciaal afgestemde overbrengingsverhoudingen.
Een intelligente transmissie die het hybridesysteem optimaal benut
De transmissie van de full hybrid E-Tech 160 pk-aandrijflijn is verrijkt met technologie uit de Formule 1 en combineert twee overbrengingsverhoudingen voor de elektromotor met vier voor de brandstofmotor. Dankzij de vijftien mogelijke combinaties die hieruit ontstaan, zijn rijplezier, brandstofverbruik en CO₂-uitstoot optimaal op elkaar afgestemd. Het systeem kiest automatisch de juiste modus van de full hybrid E-Tech-aandrijflijn:
- All-electric (de elektromotor drijft de wielen aan)
- Dynamic hybrid (brandstofmotor en elektromotor drijven samen de wielen aan)
- E-drive (de elektromotor drijft de wielen aan, de brandstofmotor laadt de batterij op)
- Combustion (de brandstofmotor drijft de wielen aan en/of laadt de batterij op)
- Energy recovery (de wielen drijven de elektromotor aan, die de batterij oplaadt)
De nieuwe Clio biedt daarnaast keuze uit vier rijmodi, die de afstemming van aandrijflijn en stuurondersteuning aanpassen.
“De nieuwe Clio biedt toonaangevende technologie met de full hybrid E-Tech 160 pk-aandrijflijn. De extra 15 pk en 22 Nm koppel zorgen voor meer prestaties en rijplezier, terwijl het brandstofverbruik daalt tot een record laag niveau van 3,9 l/100 km. Bovendien kan de Clio tot 80% van de tijd volledig elektrisch rijden op stedelijke en voorstedelijke wegen.”
Nicolas Laruaz, Clio Product Leader
Een complete aanbod aandrijflijnen voor elke behoefte
De instapversie van de nieuwe Renault Clio is uitgerust met een 1,2-liter driecilinder TCe-motor met 85 kW (115 pk) – een aanzienlijke vermogenswinst ten opzichte van de vorige generatie. Deze motor is leverbaar met een handgeschakelde versnellingsbak.
Superuitrusting
De nieuwe Renault Clio is hightech, hyperconnected en uitgerust met de beste voorzieningen uit de topmodellen van Renault. Het alles-in-één OpenR Link-infotainmentsysteem met Google built-in, dataverbindingen en uitgebreide connectiviteitsopties biedt een gebruikerservaring die vergelijkbaar is met die van de premium modellen van Renault. Daarnaast ondersteunt het systeem connected onderhoud en over-the-air software-updates. Het aanbod omvat bovendien 29 rijhulpsystemen (ADAS), aangevuld met Safety Score en Safety Coach, waarmee de Clio een uitzonderlijk compleet technologiepakket biedt.
Next-level technologie aan boord
Het OpenR Link-multimediasysteem met Google built-in is een primeur in dit segment. Het systeem bestaat uit twee 10-inch schermen, waarvan het centrale display naar de bestuurder is gericht. Het biedt een uitgebreid pakket aan connected infotainmentdiensten. Daaronder Google Maps, Google Assistant (waarmee ook bepaalde voertuigfuncties zijn te bedienen) en Google Play, dat toegang geeft tot meer dan 100 apps. Tot de exclusieve partner-apps behoren onder meer ’s werelds populairste radiozenders via Radioplayer for Renault, muziek-streaming-diensten zoals Spotify of Amazon Music, video-apps zoals Prime Video, premium abonnementsdiensten zoals HBO Max, het exclusieve muziekspel SongPop for Renault en de Vivaldi-internetbrowser.
Een nieuw datapakket
Klanten krijgen nu 2 GB gratis data per maand gedurende drie jaar (of tot het einde van hun leasecontract via Mobilize Financial Services) om gebruik te maken van apps die zij via Google Play downloaden. Dit is ruim voldoende voor dagelijks gebruik van de meest populaire in-car apps, bijvoorbeeld tot 40 uur muziek-streaming in standaardkwaliteit of drie uur video-streaming. Voor intensieve gebruikers is er een aanvullend dataplan beschikbaar.
Omdat de apps en data rechtstreeks in het infotainmentsysteem van de auto zijn geïntegreerd, hoeven bestuurders hun smartphone onderweg niet te gebruiken. Dat vergroot de veiligheid en voorkomt oververhitting van het apparaat.
Geavanceerde connectiviteit
Alle functies worden weergegeven op de twee 10-inch schermen, die voor alle uitvoeringen standaard zijn. Ze bieden draadloze smartphone-integratie via Android Auto en Apple CarPlay. Daarnaast is er, afhankelijk van de uitvoering, een draadloze oplader in de middenconsole geïntegreerd.
Met de My Renault smartphone-app blijft de eigenaar in verbinding met de nieuwe Renault Clio, ook wanneer hij niet in de auto zit. Zo kan de auto worden gelokaliseerd en is toegang mogelijk tot bepaalde voertuigdata. Het systeem ondersteunt bovendien over-the-air updates en connected onderhoud.
“Connectiviteit is zonder twijfel een van de grootste pluspunten van de nieuwe Clio. We hebben de beste boordtechnologieën uit de top van het Renault-gamma geïntegreerd en voor het eerst ook OpenR Link met Google built-in toegevoegd. Daarmee profiteer je van uiterst doeltreffende spraakbediening, een zeer efficiënt connected navigatiesysteem en een groot aanbod aan apps via Google Play. Dit alles zorgt voor een gepersonaliseerde ervaring die in dit segment niet eerder is vertoond.”
Delphine de Andria, B-Segment Product Director
Premium audio
Het optionele Harman Kardon-audiosysteem biedt vijf unieke geluidswerelden, ontwikkeld in samenwerking met Jean-Michel Jarre: Studio, Podcast, Concert, Immersion en Club. Het systeem beschikt over tien kanalen met een totaal vermogen van 410 watt.
Compleet pakket rijhulpsystemen
Naast de automatische parkeerrem, standaard voor alle versies, beschikt de nieuwe Renault Clio over meer ADAS-systemen dan ooit. Afhankelijk van de uitvoering zijn tot 29 functies beschikbaar, waaronder diverse primeurs voor de Clio. Bijvoorbeeld active driver assist met intelligente adaptieve cruise control (voor het eerst geïntroduceerd in de Renault 5), detectie vóór en achter met noodcorrectie van de rijbaan, automatische noodremfunctie bij achteruitrijden, een waarschuwing bij onveilige deuropening en emergency stop assist, dat de auto volledig tot stilstand brengt bij inactiviteit van de bestuurder. De adaptieve cruise control is in alle uitvoeringen af fabriek aanwezig.
De achteruitrijcamera en de 360°-camera leveren nu HD-beelden, waardoor inparkeren eenvoudiger wordt.
Zoals in de rest van het Renault-gamma is ook de My Safety Switch aanwezig: een schakelaar links van het stuur waarmee tot vijf ADAS-functies gelijktijdig kunnen worden in- of uitgeschakeld.
Een geavanceerd onderstel
De nieuwe Clio is gebouwd op het CMF-B-platform van zijn voorganger, maar heeft een iets langere wielbasis van 2,591 meter en een grotere spoorbreedte van 39 mm vóór – net als de Renault Captur – en 10 mm achter, voor een betere stabiliteit.
Tegelijkertijd is de maximale wieldiameter vergroot van 17 naar 18 inch, terwijl de hoogte van de wang van de band gelijk is gebleven om het comfort te behouden.
Ingenieurs hebben het onderstel verfijnd om hetzelfde comfortniveau en dynamische rijgedrag te bereiken als dat van de Clio V, die als maatstaf gold in zijn klasse. De resultaten zijn opmerkelijk, zeker gezien het iets toegenomen gewicht van de auto (4 tot 49 kg, met uitzondering van de Eco-G-versies) en het gebruik van banden met een lage rolweerstand.
Hiervoor zijn twee onderstelafstemmingen ontwikkeld, afgestemd op het voertuiggewicht dat – afhankelijk van de aandrijflijn – varieert van 1.155 kg tot 1.316 kg. De technische ontwikkeling richtte zich vooral op de stabilisatorstang vóór en de afstemming van de schokdempers vóór en achter. Voor de bestuurder is het eindresultaat volledig transparant, aangezien tijdens het rijden geen merkbare verschillen merkbaar zijn tussen beide onderstelafstemmingen.
Een veilig ontwerp
Renault lanceerde in 2023 het Human First-programma om de inzet voor de veiligheid van bestuurders, passagiers en andere weggebruikers wereldwijd verder te versterken, met een reeks technologische innovaties.
De nieuwe Renault Clio is voorbereid op de komende General Safety Regulation 2.3-norm en beschikt over een geavanceerd bestuurdersbewakingssysteem dat met een in-car camera vermoeidheid en afleiding detecteert.
Om bestuurders te ondersteunen en het risico op ongevallen te verkleinen, introduceert de nieuwe Renault Clio bovendien Safety Score en Safety Coach – die in 2024 in Frankrijk een prijs ontvingen voor innovatie in verkeersveiligheid. Safety Score analyseert snelheid, rijlijn en volgafstand om het rijgedrag te beoordelen. Voor het eerst is ook de bestuurdersbewaking geïntegreerd, waardoor de analyse nog completer is. Na elke rit genereert het systeem een score van 0 tot 100, waarna Safety Coach persoonlijk advies geeft om de veiligheid te verbeteren.
Daarnaast is er Safety Monitor, nu beschikbaar als widget in het dashboard, dat korte, goed leesbare berichten toont tijdens het rijden.
De nieuwe Clio is tevens uitgerust met QRescue, een QR-code die hulpdiensten cruciale voertuiggegevens verstrekt in geval van een noodsituatie.
Uitvoeringen en uitrustingen
Het overzichtelijke gamma van de nieuwe Renault Clio omvat drie uitrustingsniveaus, die elk een uitgebreid pakket aan voorzieningen bieden.
evolution
Adaptieve cruise control, automatische noodremfunctie, Lane Keep Assist, bestuurderswaarschuwing bij vermoeidheid of afleiding, automatische parkeerrem, 10-inch centraal display inclusief smartphone-integratie, dashboard met textielafwerking, in hoogte verstelbare bestuurdersstoel, airconditioning, parkeersensoren achter.
techno
OpenR Link-multimediasysteem met Google built-in (Google Maps, Google Assistant en Google Play), automatische airconditioning, donkergetinte achterste ruiten, elektrochromatische binnenspiegel, middenarmsteun vóór, led-sfeerverlichting, MULTI-SENSE-instellingen, handsfree keycard, automatisch inklapbare buitenspiegels, 16-inch lichtmetalen wielen, achteruitrijcamera, automatische grootlichtassistent, regensensor en zes luidsprekers.
esprit Alpine
Alcantara-accenten en exclusieve afwerkingen, aluminium pedalen, draadloze smartphone-lader, in hoogte verstelbare passagiersstoel, logoprojectie, 18-inch lichtmetalen wielen met blauwe accenten, Clio-logo’s en een Dark Chrome-monogram, specifieke details aan de voorzijde en bumpers, intelligente adaptieve cruise control, parkeerhulp vóór en opzij, dodehoekwaarschuwing, waarschuwing voor onveilig openen van de deuren, achteruitrijwaarschuwing bij kruisend verkeer en automatische noodremfunctie bij achteruitrijden.
Een grootschalige industriële en commerciële onderneming
De nieuwe Renault Clio wordt geproduceerd in Bursa, Turkije, in een fabriek waar tot nu toe al meer dan 5 miljoen exemplaren van de Clio van de band zijn gerold. Daarmee completeert hij het uitgebreide en eigentijdse gamma van Renault, dat inspeelt op alle behoeften van klanten in het B-segment.
De Clio fabriek in Bursa
De Oyak Renault fabriek in Bursa, geopend in 1971, behoort tot de grootste productielocaties van Renault Group wereldwijd. De fabriek staat bekend om zijn compromisloze kwaliteitsstandaarden en assembleert onder meer de Renault Clio – inmiddels meer dan 5 miljoen exemplaren – en de Duster. De nieuwe Clio vormt het volgende hoofdstuk voor deze productielocatie met sterke lokale wortels: meer dan 50% van de inkoop komt van 90 binnenlandse toeleveranciers. Het industriële complex herbergt ook een engineering-centrum, Renault Technology Türkiye, dat verantwoordelijk was voor het volledige ontwikkelingsproces van de nieuwe Clio. In juli 2023 werd op het terrein bovendien een Refactory geopend, waar gebruikte voertuigen worden gereviseerd.
Het industriële ecosysteem in Bursa is een perfect voorbeeld van de solide industriële voetafdruk van Renault Group. Het voorziet in de vraag op de lokale markt en speelt een sleutelrol bij de export naar Zuid-Europa en het Midden-Oosten.
Volledige dekking van het B-segment
Renault biedt het meest complete – en een van de jongste – B-segmentgamma op de markt, waarmee het de volledige breedte van de markt dekt. De vier modellen vullen elkaar perfect aan, met keuze uit verschillende afmetingen, aandrijflijnen en carrosserievormen:
- Lengtes variërend van 3,92 meter (Renault 5 E-Tech electric) tot 4,24 meter (Captur)
- Twee elektrische modellen (Renault 5 en Renault 4 E-Tech electric) en twee full hybrid E-Tech-modellen (Clio en Captur)
- Twee hatchbacks (Clio en Renault 5 E-Tech electric) en twee modellen met een verhoogde zitpositie (Captur en Renault 4 E-Tech electric)
Dit brede B-segmentaanbod is de afgelopen jaren stapsgewijs vernieuwd: de Captur kwam in het voorjaar van 2024, de Renault 5 E-Tech electric in het najaar van 2024, de Renault 4 E-Tech electric in het voorjaar van 2025 en de nieuwste toevoeging, de nieuwe Clio, volgt in het najaar van 2025.
“De nieuwe Renault Clio combineert de compacte bouw van een B-segmentauto met de prestaties en uitrusting van een model uit een hogere klasse. Hij is veelzijdig, efficiënt en rijk uitgerust – kortom: hij heeft alles van een grote auto. Daarmee vormt hij de perfecte aanvulling op ons gamma, om in te spelen op alle behoeften van klanten in het B-segment, naast de Captur, Renault 5 en Renault 4 E-Tech electric.”
Bruno Vanel, VP Product Performance, Renault
Technische specificaties
Afmetingen en gewicht
Lengte: 4,116 meter
Breedte: 1,768 meter
Hoogte: 1,451 meter
Wielbasis: 2.591 meter
Overhang voor: 859 mm
Overhang achter: 667 mm
Bodemvrijheid: 142 mm onbeladen (119 mm geladen)
Gewicht: vanaf 1.155 kg
Inhoud bagageruimte: 391 liter (afhankelijk van aandrijflijn)
Tildrempel: 735 mm
Trekgewicht: 900 kg
Aandrijflijnen
full hybrid E-Tech 160 pk
1,8-liter 4-cilinder full hybrid (118 kW (160hp), 172 Nm van de 1,8-motor, 205 Nm van de elektromotor), intelligente multimode transmissie
CO2-emissie: vanaf 89 g/km (gecombineerd)
Gecombineerd brandstofverbruik: 3,9 l/100 km
0 naar 100 km/u: 8,3 seconden
TCe 115pk
1,2-liter 3-cilinder TCe-motor (85 kW (115 pk), 190 Nm), handgeschakelde transmissie
CO2-emissie: vanaf 114 g/km (gecombineerd) (in afwachting van homologatie)
Gecombineerd brandstofverbruik: 5,0 l/100 km
0 naar 100 km/u: 10,1 seconden