Renault Group white logo Alpine logo white Renault cars logo white Dacia logo white Alliance cars logo white

Scenic, alles is nieuw, behalve de naam

Bijna 30 jaar geleden, in 1996, verscheen voor het eerst de Scénic, toen nog als Renault Megane Scénic. De auto wordt algemeen beschouwd als de eerste compacte MPV in de Europese autogeschiedenis. De naam verwijst naar een aanwakkerend verlangen om te reizen en de buitenwereld te verkennen. Inmiddels zijn we vier generaties verder en die blinken allemaal uit door dezelfde voordelen: binnenruimte, nuttige technologie en veiligheid. En dat geldt ook voor de nieuwe Scenic E-Tech electric.

Renault kiest ervoor om zijn gloednieuwe, volledig elektrische gezinsauto de naam Scenic E-Tech electric te geven. Hij biedt nog steeds dezelfde voordelen als de voorgaande generaties, maar is radicaal opnieuw uitgevonden. Sylvia Dos Santos, Model-naming Strategy Manager bij de Global Marketing Department van Renault, vertelt ons over de auto en hoe deze in de loop der jaren is veranderd. Alles is nieuw, behalve de naam.

De jaren 90 waren hoogtijdagen voor de reputatie van Renault als fabrikant van auto’s voor het leven en om in te leven. Zo introduceerde Renault in 1984 de Espace, een MPV in het hogere segment, en in 1993 de olijke Twingo als echte stadsauto. In 1991 liet Renault de wereld op de autosalon van Frankfurt kennismaken met de eerste compacte MPV voor gezinnen: de Scénic, een conceptmodel dat de reputatie van het merk nogmaals bevestigde. De productieversie stond in 1996 bij de dealers.

De Scénic, destijds Megane Scénic, werd van binnenuit ontworpen met het oog op het welzijn van elke passagier. Het was een cocon, een zogenaamde monospace, voor reizen: baanbrekend, veilig, comfortabel en vriendelijk. Zijn modulaire vermogen was verbluffend, hij zat vol baanbrekende technologie en zijn ramen waren groter dan gebruikelijk. Met andere woorden, het ontwerp was een klasse apart en gemaakt om onvergetelijke ervaringen mee te beleven.

Sylvia, Model-naming Strategy Manager bij de Global Marketing Department van Renault: ”De naam Scénic roept meteen beelden op van prachtige landschappen en vergezichten. Hij nodigt uit om te reizen, om je open te stellen voor de buitenwereld, mede dankzij zijn grote ramen. Dan is ook het idee van een scène als decor voor technologie, dus de naam Scénic gaat ook over het verbeteren van het leven aan boord.”

32 jaar auto’s voor leven en wonen

De naam Scénic lag voor de hand: hij staat al 32 jaar voor auto’s om in te leven en is een mijlpaal in de geschiedenis van Renault, naast de Clio (15,9 miljoen verkochte exemplaren), Megane (13 miljoen), Twingo (4,1 miljoen) en Espace (1,3 miljoen). De Renault Megane Scénic was de Europese auto van het jaar in 1997 en bovendien verkocht Renault er meer dan 5,4 miljoen van in 110 landen. Het merk heeft de auto in de loop der jaren flink geüpgraded met uiteraard behoud van alle oorspronkelijke onderscheidende kenmerken – comfort binnenin, veiligheid en nuttige technologie. “Niet veel mensen weten dit, maar de naam Scénic is ook een acroniem voor Safety Concept Embodied in a New Innovative Car,” voegt Sylvia toe.

De zachte ronde vormen en het ‘one-box’ silhouet van de Scénic pasten helemaal in de tijdgeest. Hij was ontworpen om gezinnen aan te spreken en zij hielden van het idee van een coconachtige auto. Hij was aanvankelijk verkrijgbaar in één formaat en de proporties maakten hem ruim en modulair van binnen. Verder was hij voorzien van allerlei functies waarvan iedereen in de auto kon genieten – waardoor het bij uitstek een gezinsvriendelijke auto werd. Leuk weetje: toen ontwerpers aan de eerste generatie Scénic werkten, werd aan de kinderen van werknemers gevraagd wat ze wilden, nodig hadden en hoe ze zich de binnenkant van de auto voorstelden. Dat verklaart het leuke assortiment half verborgen opbergplekjes en andere slimme voorzieningen in de eerste compacte MPV. De volgende generaties – Scénic II in 2003, Scénic III in 2009 en Scénic IV in 2016 – waren allemaal leverbaar in twee lengtes. De Scénic is een model dat elke keer weer goed aanvoelde voor zijn tijd. De wereld is veranderd en Scénic is mee veranderd.

De elektrische Scenic E-Tech is de gezinsauto van morgen

Om nog een stap verder te gaan in de richting van meer verantwoorde, veiligere auto’s boordevol innovatie en technologie, besloot Renault een nieuwe dimensie toe te voegen aan de naam Scenic. In 2022 toonde Renault zijn baanbrekende concept car Scenic Vision en luidde daarmee de vijfde generatie van de Scenic in. De uitnodiging om te gaan reizen wordt door Renault opnieuw uitgevonden met een hightech, verbonden auto die de strategie van de Groep voor duurzame ontwikkeling en veiligheid belichaamt. De Renault Scenic E-Tech electric wordt dit jaar onthuld op de IAA Mobility in München in september. Houd de site in de gaten voor meer informatie over deze nieuwe gezinsvriendelijke, volledig elektrische auto, die nog meer dan zijn voorgangers baanbrekender, gedurfder en meer bij de tijd dan ooit zal zijn.

over Renault Group