Renault Group white logo Alpine logo white Renault cars logo white Dacia logo white Alliance cars logo white

De Scénic 4: opnieuw uitgevonden

Episode #2: Story Renault Scénic: uitvinden en heruitvinden

Personenauto's   SCÉNIC

In 2016 lanceerde Renault de vierde generatie van de Scénic. Het design evolueerde sterk en de compacte MPV maakte plaats voor een trendy crossover! Tegelijk vierde de Scénic zijn twintigjarige bestaan. De symboliek kon niet sterker zijn. Agneta Dahlgren, Design Director van de Mégane Scénic-familie in 2016, vertelt welke inspiratie en aspiraties hebben geleid tot de stilistische heruitvinding van de vierde generatie Scénic.

Rijplezier, moduleerbaarheid, interieurruimte en lichtinval: bij de opeenvolgende generaties werd niet getornd aan het DNA van de eerste compacte MPV op de markt. De Scénic staat voor innovatie. Deze ‘geniale’ genetica bleef zelfs in de moderne tijd overeind, ook al transformeerde de vierde generatie in een crossover om te voldoen aan de verwachtingen van deze tijd. De inspiratie was afkomstig van de Renault R-Space conceptcar. Agneta Dahlgren was toen Design Director van de Mégane Scénic-familie en nauw betrokken bij dit grote avontuur: de heruitvinding van de Renault Scénic als crossover-MPV.

‘We waren enthousiast om de Scénic opnieuw uit te vinden met een meer sensuele en sportieve lijn’, vertelt Louis Morasse, Design Director van de Mégane Scénic-familie.

De R-Space conceptcar die in 2011 werd onthuld op de Autosalon van Genève was volgens Laurens van den Acker, Design Director van de Renault Group, een nieuwe visie op de compacte MPV. Zowel vanbuiten als vanbinnen wilde hij gezinsgebruik verzoenen met sportiviteit, functionaliteit en sensualiteit. De strakke, zelfs gebeitelde lijnen, de honinggele kleur en de modulaire kubussen in het interieur lieten het publiek niet onberoerd. In het hoofd van de Renault-designers was de Scénic 4 geboren.

Om de Scénic 4 opnieuw uit te vinden, was de R-Space volgens Agneta Dahlgren veel meer dan een bron van inspiratie. Het ontwerp en de zeer schuin geplaatste voorruit moesten worden overgenomen op de toekomstige Scénic. In het interieur van R-Space werden de voorpassagiers omhuld door de zetels en was het achtercompartiment voor de kinderen ingericht als een speelse en moduleerbare ruimte dankzij 27 gekleurde kubussen. Om aan de nieuwe verwachtingen van gezinnen te voldoen, moest de Scénic 4 voor iedereen ruimte bieden.

‘Het is geen sinecure om een serieproductiemodel te ontwikkelen dat dicht bij een conceptcar staat. Het was niet makkelijk, maar het resultaat mag er zijn,’ aldus Agneta Dahlgren.

SCENIC 4: DE COMPACTE MPV OPNIEUW UITGEVONDEN

De Scénic 4 was ontstaan uit de R-Space conceptcar en had een moderne en dynamische carrosserie. Om het hele gezin te behagen, trok hij de kaart van de verleidingskracht en sensualiteit.

Zijn lijn oogde dynamischer met nieuwe proporties, zowel in de korte als de lange versie. De achteroverhang werd 16 mm ingekort, de breedte met 20 mm verhoogd en de bodemvrijheid met 40 mm vergroot.

Om de wielkasten goed op te vullen zoals bij een sportwagen, waren alle versies van de Scénic 4 geschoeid met 20-inch wielen en Tall & Narrow-banden (hoog en smal), tegenover de 17-inch wielen van de vorige generatie. Deze bandenmaat was een primeur in dit segment. De technische uitdaging was enorm, maar het resultaat was een Scénic met een onnavolgbare look.

De Scénic 4, die aan de buitenzijde opnieuw werd uitgevonden, bleef trouw aan zijn MPV-DNA. Binnenin stonden moduleerbaarheid, ruimte en rijplezier onveranderd centraal.

Het interieur baadde in het licht dankzij het zeer schuin geplaatst ‘drieluik’, als voorruit en een panoramisch open dak. De passagiers beschikten over 63 liter opbergruimte, waaronder de verschuifbare console met een vak van 13 liter en het ‘Easy Life’-handschoenkastje van 11,5 liter. De bagageruimte had een inhoud van 572 liter bij de korte versie en 596 liter bij de lange versie met vijf plaatsen.

Om de moduleerbaarheid te verhogen, lieten de achterstoelen zich in één beweging neerklappen tot een vlakke laadvloer dankzij ‘One Touch Folding’: een bedieningselement dat fysiek aanwezig was in de bagageruimte, maar ook toegankelijk was via de touchscreen van het R-LINK multimediasysteem.

‘We zijn trots op de Scénic 4. Het is oprecht een mooie auto, een mooie MPV’ besluit Agneta Dahlgren, tevreden dat ze mocht meewerken aan de heruitvinding van een emblematische auto die vandaag zijn 25e verjaardag viert.

over Renault Group