Utrecht wordt eerste Europese stad met een Vehicle-to-Grid (V2G) deelautoservice
- Utrecht energized: unieke samenwerking tussen Renault Group, We Drive Solar, MyWheels en gemeente Utrecht
- Wereldprimeur in bidirectioneel AC-opladen voor duurzame energieopslag in deelauto’s
- Eerste volledig operationele V2G-ecosysteem in een Europese stad, ontworpen om het energienet te stabiliseren en inwoners van Utrecht betaalbare en duurzame mobiliteitsoplossing te bieden
- Renault Group levert 500 elektrische auto’s met Mobilize V2G-technologie
- Nu zijn 50 exemplaren van de Renault 5 E-Tech electric beschikbaar. De vloot wordt aangevuld met andere modellen zoals ook de Renault 4 E-Tech electric, de Renault Megane E-Tech electric en de Renault Scenic E-Tech electric
- Renault Group roept op tot een ondersteunend regelgevend kader om het volledige potentieel van elektrische auto's te benutten
Renault Group, MyWheels en We Drive Solar kondigen samen met gemeente Utrecht de livegang aan van Europa’s eerste grootschalige Vehicle-to-Grid (V2G) deelservice: Utrecht energized. Het initiatief draagt bij aan een duurzamer en efficiënter energiesysteem in een stad waar al 35% van de daken is bedekt met zonnepanelen. Dankzij de V2G-technologie kunnen elektrische voertuigen energie opslaan uit en terugleveren aan het lokale net tijdens piekuren, zodat duurzame energie continu beschikbaar is. Het project combineert de deelautodienst en geavanceerde technologie om het lokale energienet in balans te houden en tegelijkertijd de transitie naar duurzame stedelijke mobiliteit te ondersteunen.
De komst van de grootschalige deelautoservice met gebruikmaking van de V2G-technologie is aangekondigd in november 2024. Vanaf vandaag leveren elektrische deelauto’s stroom terug aan het net. Dit initiatief is een stap richting schonere mobiliteit door in te zetten op grootschalige beschikbaarheid van elektrische deelauto’s met bidirectionele laadtechnologie, terwijl het tegelijkertijd bijdraagt aan het balanceren van het elektriciteitsnet in de stad Utrecht.
Nederland is wereldwijd koploper op het gebied van energieopwekking uit zon en wind. Utrecht behoort tot de meest vooruitstrevende steden van Europa op het gebied van hernieuwbare energie, met zonnepanelen op 35% van de daken. Het intensieve gebruik van hernieuwbare energie brengt echter uitdagingen met zich mee voor het elektriciteitsnet, vanwege de wisselende aard ervan, die schommelingen in de energievoorziening veroorzaakt. Om een elektriciteitsnet met een hoog aandeel hernieuwbare energie betrouwbaar te beheren, is een systeem nodig dat zich snel aanpast aan veranderingen in energieopwekking en -verbruik. Dát is precies waar de V2G-technologie (Vehicle-to-Grid) een oplossing biedt.
De start vindt nu plaats met 50 exemplaren van de Renault 5 E-Tech electric. Deze auto’s, beschikbaar via autodeeldienst MyWheels, maken gebruik van V2G bidirectionele oplaadtechnologie die is ontwikkeld door Mobilize, het merk van Renault Group dat zich focust op nieuwe mobiliteit. Het is de eerste keer dat deze technologie wordt gebruikt ten behoeve van de openbare infrastructuur. De 500 bidirectionele auto’s kunnen 10% van de benodigde flexibiliteit in de regio Utrecht leveren om zonne- en windenergie in evenwicht te brengen voor gebruik tijdens piekuren.
Duurzame technologie voor iedereen
De vloot deelauto’s wordt later uitgebreid met andere E-Tech electric modellen, waarmee Renault Group zijn inzet voor duurzame mobiliteit en innovatie verder demonstreert. Hun compacte ontwerp en geavanceerde technologie maken deze modellen ideaal voor autodeeloplossingen in steden die overstappen op duurzamere mobiliteitsoplossingen. Het gebruik van de V2G-technologie van Mobilize vertegenwoordigt een belangrijke stap voorwaarts en stelt de openbare infrastructuur en diensten van We Drive Solar in staat om op grote schaal te kunnen bijdragen aan een veerkrachtiger en duurzamer energiesysteem.
Partnerschap met impact
De deelauto’s van Renault, uitgerust met de V2G-technologie van Mobilize, stelt gebruikers in staat om de voertuigen op te laden met groene energie en stroom terug te leveren aan het net bij een hoge elektriciteitsvraag. We Drive Solar, een internationale leider in slim opladen, levert daarvoor zijn geavanceerde laadoplossingen. De bidirectionele openbare AC-laders ondersteunen de V2G-toolkit van Mobilize. De 500 E-Tech electric modellen worden beheerd door MyWheels, het grootste autodeelbedrijf in Nederland. Met dit initiatief zet MyWheels een nieuwe standaard voor autodeeldiensten door mobiliteits- en energieoplossingen te combineren om stedelijke uitdagingen aan te pakken.
Deze samenwerking toont de kracht van de bijdrage die publiek-private initiatieven kunnen leveren aan duurzame en efficiënte mobiliteitsoplossingen.
Renault Group roept op tot actie om het volledige potentieel van elektrische auto’s te benutten
Utrecht Energized, Europa’s eerste grootschalige deelautodienst met Vehicle-to-Grid (V2G)-technologie, is het bewijs van een samenwerking met potentie. Dit initiatief laat zien dat een succesvol V2G-ecosysteem alleen mogelijk is dankzij nauwe coöperatie tussen autofabrikanten, laadnetwerkbeheerders, energieleveranciers en lokale overheden. Samen met We Drive Solar, MyWheels en de gemeente Utrecht brengt Renault Group V2G een concept tot werkelijkheid.
Voor verdere uitrol van V2G op grotere schaal zijn ondersteunende wet- en regelgevingen essentieel. Denk aan het aanpakken van barrières zoals ongunstige belastingmaatregelen, netwerkheffingen en complexe certificeringsprocedures. Alleen dan kan het volledige potentieel van V2G worden benut en grootschalige toepassing mogelijk worden gemaakt.
Renault Group bevestigt vandaag zijn toewijding aan V2G-technologie en roept beleidsmakers en marktpartijen op om de uitrol ervan in Europa te versnellen. V2G stelt elektrische auto’s in staat om niet alleen stroom van het net af te nemen, maar ook terug te leveren tijdens piekuren – waarmee ze veranderen in mobiele energiebronnen.
Een succesvolle grootschalige implementatie van V2G vereist een geharmoniseerde aanpak binnen het hele energiesysteem, waarbij voertuigen, laadinfrastructuur, energieleveranciers en netbeheerders samenwerken. Renault Group bewijst dit al in Frankrijk, waar klanten V2G succesvol toepassen met modellen als de R5, Alpine A290, R4, nieuwe Megane en nieuwe Scenic.
Hoewel de technologie klaar is voor de markt en grote voordelen biedt – zoals flexibiliteit op het net, lagere energie- en gebruikskosten voor EV-gebruikers – moeten er nog diverse technische en regelgevende obstakels worden weggenomen.
Renault Group pleit daarom voor duidelijke en consistente regelgeving in heel Europa, inclusief fiscale stimulansen, herziening van netwerkkosten, vereenvoudigde certificeringsprocedures en ondersteuning voor de uitrol van slimme meters. Deze maatregelen zijn cruciaal om van V2G een fundamenteel onderdeel te maken van de energietransitie. Uiteindelijk kan zo elke elektrische auto bijdragen aan het energienet en een versnelling betekenen naar een slimmer, duurzamer energiesysteem.
Jérôme Faton, directeur Mobilize Energy: “Om het volledige potentieel van V2G te benutten, moeten we bestaande barrières wegnemen – van het aanpassen van fiscale regels en netwerkkosten tot het bevorderen van internationale operabiliteit en het vereenvoudigen van certificeringsprocessen. Met de juiste afstemming kan V2G een hoeksteen worden van het energienet van de toekomst.”