Verkoopresultaten Renault Group 2023: sterke toename in verkopen dankzij uitgebreide en complementaire merkenstrategie
- Renault Group noteert wereldwijd een sterke stijging van zijn verkopen: +9% vergeleken met 2022, met een totaal van 2.235.345 voertuigen over het hele jaar. Renault Group bevindt zich in een opwaartse lijn, waarbij drie van zijn merken een sterke groei doormaken.
- Merk Renault: groei van 9,4% met wereldwijd 1.548.748 verkochte voertuigen in 2023. Renault is het bestverkopende Franse merk ter wereld. Renault boekt ook in Europa uitstekende vooruitgang: +19,3% vergeleken met 2022.
- Merk Dacia: groei van 14,7% met 658.321 verkochte eenheden in 2023. Dit resultaat is te danken aan Dacia zijn sterke nieuwe merkidentiteit, gestructureerd rond zijn vier belangrijkste modellen, die allemaal groeien in vergelijking met 2022.
- Merk Alpine: groei van 22,1% bij 4.328 verkochte voertuigen.
- In Europa1 profiteerde Renault Group van zijn productenoffensief door marktaandeel te winnen: 18,6% stijging van zijn volumes in een markt die groeit met 13,9%
- Renault Group stijgt naar de derde plaats onder de autofabrikanten in Europa, dankzij drie sterke, complementaire en waardecreërende merken.
- De verkoop aan particuliere klanten vertegenwoordigt 65% van de totale omzet van Renault Group in de vijf belangrijkste landen in Europa2, geheel in lijn met het op waarde gerichte beleid.
- Renault Group zet zijn elektrificatie-offensief voort. In lijn met de behoeften van de klant heeft Renault Group keuzes gemaakt op het gebied van technologie die hun vruchten afwerpen. Renault Group versnelt zijn inspanningen wat betreft de energietransitie.
- De vraag naar geëlektrificeerde modellen – hybride en 100% elektrisch – groeit bij Renault. In Europa zet het merk vaart achter zijn offensief en neemt het bij de geëlektrificeerde voertuigen inmiddels de derde plaats in – met name dankzij de Megane E-Tech electric, die 2,2% van de elektrische markt voor zijn rekening neemt, en het succes van zijn steeds populairder wordende hybride aandrijflijnen (met de Austral, Clio en Captur in de top 10 van hybride voertuigen in Europa).
- De Dacia Jogger HYBRID 1403, op de markt sinds januari 2023, vertegenwoordigt meer dan 25% van de orders van Jogger klanten. De 100% elektrische Dacia Spring behoudt zijn plaats in de top drie van Europese verkopen van 100 % elektrische voertuigen.
- De orderportefeuille van Renault Group in Europa vertegenwoordigt eind december 2023 een verwachte omzet van 2,5 maanden.
- 2024 staat in het teken van veel lanceringen met 104 nieuwe modellen.
RENAULT
Wereldwijd
Het merk Renault boekte wereldwijd solide resultaten met een verkoopstijging van 9,4% (1.548.748 voertuigen) vergeleken met 2022. Renault is trots op zijn internationale succes en is het bestverkopende Franse merk ter wereld.
Renault blijft het uitstekend doen op de wereldwijde markt voor lichte bedrijfswagens (LCV), met een groei van 19,9% in een markt die met 10,4% is gegroeid.
Een van de hoogtepunten voor Renault in 2023 was de onthulling van zijn ‘International Game Plan 2027’, dat, met acht nieuwe modellen tussen 2023 en 2027, moet zorgen voor de toekomstige groei van het merk op de markten buiten Europa. De ontwikkeling buiten Europa werd in 2023 vooral door Brazilië, Turkije en Marokko gedreven.
Europa
Vooral in Europa was de activiteit groot, met een opmerkelijke groei van 19,3% met 977.635 registraties. Renault presteerde beter dan de Europese markt, die met 13,9% groeide. Renault won marktaandeel en klom van de vijfde naar de tweede plaats op de Europese markt voor personenauto’s en lichte bedrijfswagens (PC+LCV), terwijl het zijn op waardecreatie gebaseerde commerciële beleid voortzette met één op elke twee voertuigen die het verkocht aan particuliere klanten.
De stijging van de verkopen is vooral te danken aan Spanje (+30%), Italië (+37%) en het Verenigd Koninkrijk (+51%).
In thuismarkt Frankrijk verstevigde Renault zijn leidende positie met de personenauto’s (277.914 verkopen, +18%) en lichte bedrijfswagens (112.569 verkopen, +13%). De Clio, de populairste auto in Frankrijk, was in 2023 het bestverkochte model met in totaal 111.741 registraties. De Clio is nu nummer 3 in Europa met meer dan 219.365 verkochte exemplaren.
Renault is ook de Europees leider op het gebied van lichte bedrijfswagens5, met een groei van 25,7% in een markt die met 15,3% groeide. De Kangoo/Express (+32,4%) en de Master (+14,5%) zijn de leiders in hun segment.
Commercieel beleid gericht op waardecreatie in combinatie met winst in marktaandeel
In lijn met zijn op waardecreatie gerichte strategie versnelt Renault zijn offensief in het C-segment en hoger (+26%) in Europa.
- In het Europese C-segment en hoger noteerde Renault een verkoopstijging van 26% ten opzichte van 2022, dankzij het succes van de Arkana, de Austral, de Espace E-Tech hybrid en de Megane E-Tech electric.
- De mix en de verkoopkanalen functioneren optimaal: in de vijf belangrijkste Europese landen genereert het merk Renault meer dan de helft van zijn verkopen in de waardecreërende markt van particuliere klanten. Bovendien worden topversies als de esprit Alpine-uitvoering door klanten gewaardeerd. 51% van de verkochte Australs en 44% van de Espace E-Tech hybrids zijn de esprit Alpine-uitvoering.
Elektrificatie: een winnende strategie in Europa
Renault zet zijn elektrificatie-offensief (hybride en volledig elektrische voertuigen) voort. De technologische keuzes die het merk maakt, blijken relevant en in lijn met de verwachtingen van de klant: een volledig elektrisch portfolio enerzijds en een hybride portfolio anderzijds voor een meer geleidelijke energietransitie. Renault heeft daarmee zijn groei versneld, met een verkoopstijging van 19,7% in één jaar (270.362 verkochte voertuigen) en behaalde de derde plaats in Europa op de markt voor geëlektrificeerde personenauto’s. Het verkoopvolume van geëlektrificeerde voertuigen is nu goed voor 39,7% van de verkoop van personenauto’s van het merk.
Deze trend werd ondersteund door een stijging van 62% in de verkoop van hybride voertuigen (HEV), 185.666 exemplaren in totaal. De Austral, de Clio en de Captur behoren tot de top 10 van bestverkochte hybride modellen in Europa.
Met de Megane E-Tech electric, medio 2022 geïntroduceerd, heeft Renault zich opnieuw gepositioneerd op de markt voor volledig elektrische modellen en heeft het nieuwe klanten gewonnen (veroveringspercentage op de concurrentie van meer dan 50% in Europa). In 2023 verkocht Renault 47.504 exemplaren van de Megane E-Tech electric, waarmee het model in de top 3 van de Europese verkoopranglijst van het segment staat.
Renault breidt het volledig elektrische portfolio in 2024 uit met Scenic E-Tech electric en Renault 5 E-Tech electric.
2024: historisch jaar voor introducties van het merk Renault
Het jaar 2024 wordt een historisch jaar met de lancering van zeven6 nieuwe voertuigen:
- twee nieuwe, volledig elektrische personenauto’s: de Scenic E-Tech electric met een actieradius van meer dan 600 km (WLTP) en de Renault 5 E-Tech electric – een volledig elektrisch popicoon
- twee nieuwe hybride modellen voor Europa, onder meer de Rafale E-Tech
- nieuwe Renault Master (met verbrandingsmotor en een volledig elektrische versie)
- twee nieuwe modellen op markten buiten Europa: de Kardian en een nieuw model van Renault Korea Motors; in 2024 rolt het merk Renault zijn ‘International Game Plan 2027’ verder uit – na Brazilië en Turkije in 2023 rolt Renault het plan dit jaar uit in Marokko en Zuid-Korea.
DACIA
Groeiend succes in Europa
Dacia verkocht in 2023 in Europa 562.890 auto’s. Het merk kent een groeiend succes en laat een groei van 17,4% noteren in een markt die met 13,9% is gegroeid. Dacia steeg vier plaatsen en staat nu op de elfde plaats op de verkoopranglijst van de Europese PC- en LCV-markt. Op de markt voor personenauto’s betreedt Dacia de top 10 van Europa.
Dit resultaat wordt gedreven door de nieuwe, sterke merkidentiteit van ‘essentiële, coole, robuuste, betaalbare en milieuvriendelijke auto’s’, gestructureerd rond vier belangrijke modellen, die allemaal qua verkoop zijn gegroeid ten opzichte van 2022.
Marktaandelen van Dacia in Europa bereiken records
Met deze resultaten bereikte het marktaandeel van Dacia een nieuw record.
- 3,8% (+0,1 pt t.o.v.. 2022) in PC+LCV
- 4,3% (+0,1 pt t.o.v. 2022) in PC
- 8,3% (+0,7 punten) in PC voor particuliere klanten; Dacia verstevigt zijn tweede plaats op de particuliere markt in Europa7, de belangrijkste markt voor het merk.
Resultaten gedreven door sterke nieuwe merkidentiteit
De resultaten van Dacia worden gedreven door de sterke nieuwe merkidentiteit, gestructureerd rond vier belangrijke modellen. Dacia is populair bij alle soorten klanten en kent de hoogste veroverings- en loyaliteitspercentages op de markt.
- De wereldwijde verkoop van Dacia Sandero bedroeg in totaal 269.899 exemplaren, een stijging van 17,6% vergeleken met 2022. De Sandero is al sinds 2017 marktleider op de particuliere markt in Europa8.
- Met 200.633 exemplaren wereldwijd groeide de verkoop van de Dacia Duster met 1,7% ten opzichte van 2022. De Duster handhaaft zich ook in de top 3 van de particuliere markt voor SUV’s in Europa.
- De Dacia Jogger liet wereldwijd 94.095 verkochte exemplaren noteren, een stijging van 65,6% vergeleken met 2022. In Europa is de Jogger de bestverkochte auto in het C-segment op de particuliere markt exclusief SUV’s.
- Met 61.803 verkochte exemplaren wereldwijd is de verkoop van de Dacia Spring 26,4% gegroeid ten opzichte van 2022. Daardoor is dit de op twee na bestverkochte elektrische auto op de particuliere markt in Europa.
2024: twee nieuwe modellen
Dacia lanceert in 2024 weer twee nieuwe modellen:
- de nieuwe Dacia Duster, te koop vanaf maart 2024
- de nieuwe, 100% elektrische Dacia Spring, met een geheel nieuw ontwerp, zowel vanbinnen als vanbuiten; vanaf de zomer van 2024 op de markt
Eind 2024 introduceert Dacia ook Bigster, een model in het C-segment.
ALPINE
In 2023 hield Alpine voor het derde jaar op rij zijn groei met dubbele cijfers in het hogere segment vast, met 4.328 verkochte auto’s, een stijging van 22,1%:
- in Europa groeide Alpine sterk, vooral in Duitsland (+34%), België (+32%) en Frankrijk (+26%).
- de Alpine A110 behield in 2023 in Europa zijn positie als toonaangevende tweezits sportcoupé dankzij het succes van de A110 R en de limited editions: A110 San Remo 73, A110 R Le Mans en A110 S Enstone Edition.
- Alpine behaalt driekwart van zijn omzet met de topversies
Internationale ontwikkelingsstrategie van Alpine
In 2023 zette Alpine zijn internationale ontwikkelingsstrategie voort met expansie in nieuwe landen, zoals Israël en Marokko, en heeft nu wereldwijd 146 dealers. Ook in 2024 zet Alpine de strategie voort met het betreden van de Turkse markt in de eerste helft van dit jaar.
2024 voor Alpine
Alpine begint 2024 met een orderboek dat al voor zeven maanden productie gevuld is dankzij de succesvolle verkoopstart van de A110 R Turini die het merk in december 2023 lanceerde.
2024 markeert de overstap van Alpine naar elektrische aandrijving, zoals aangekondigd tijdens het Renaulution-plan in 2021. Alpine presenteert dit jaar zijn elektrische ‘hot hatch’, de Alpine A290, het eerste volledig elektrische model van Alpine.
MARKTVOORUITZICHTEN 2024
Renault verwacht dat in 2024 de Europese en Latijns-Amerikaanse automarkten stabiel zijn en dat de markt in Eurazië met 11% krimpt.
RENAULT GROUP WORLDWIDE SALES BY BRAND
2023 | 2022 | % Change | |
Renault | |||
PC | 1,156,895 | 1,088,577 | 6.3% |
LCV | 391,853 | 326,686 | 19.9% |
Total Renault | 1 548 748 | 1,415,263 | 9.4% |
Dacia | |||
PC | 652,580 | 569,406 | 14,6% |
LCV | 5,741 | 4,667 | 23.0% |
Total Dacia | 658,321 | 574,073 | 14.7% |
Renault Korea Motors | |||
PC | 21,980 | 51,083 | -57.0% |
Alpine | |||
PC | 4,328 | 3,546 | 22.1% |
Jinbei&Huasong | |||
PC | 0 | 4 | -100.0% |
LCV | 0 | 106 | -100.0% |
Total Jinbei&Huasong | 0 | 110 | -100.0% |
Eveasy9 | |||
PC | 1,963 | 6,987 | -71.9% |
Mobilize | |||
PC | 5 | 75 | |
Renault Group | |||
PC | 1,837,751 | 1 719 678 | 6.9% |
LCV | 397,594 | 331 459 | 20.0% |
Total Renault Group | 2,235,345 | 2,051,137 | 9.0% |
RENAULT GROUP’S TOP 15 MARKETS
2023 | Market Share (%) | ||
1 | FRANCE | 551,373 | 25.6 |
2 | ITALY | 187,249 | 10.6 |
3 | TURKEY | 176,983 | 14.4 |
4 | GERMANY | 156,729 | 5.0 |
5 | SPAIN+CANARY ISLANDS | 134,398 | 12,3 |
6 | BRAZIL | 126,206 | 5.8 |
7 | UNITED KINGDOM | 102,980 | 4,6 |
8 | BELGIUM+LUXEMBOURG | 62,771 | 10,5 |
9 | ROMANIA | 61,445 | 38.1 |
10 | MOROCCO | 60,290 | 37.3 |
11 | ARGENTINA | 51,790 | 12.2 |
12 | POLAND | 49,557 | 9.2 |
13 | INDIA | 48,321 | 1.0 |
14 | MEXICO | 43,779 | 3.2 |
15 | NETHERLANDS | 39,688 | 9.0 |
1 ACEA Europese reikwijdte
2 Duitsland, Frankrijk, Italië, Spanje, Verenigd Koninkrijk
3 België, Denemarken, Duitsland, Finland, Frankrijk, Hongarije, Italië, Kroatië, Luxemburg, Nederland, Noorwegen, Oostenrijk, Polen, Portugal, Roemenië, Slovenië, Slowakije, Spanje, Tsjechië, Verenigd Koninkrijk, Zweden, Zwitserland
4 Introductie van tien nieuwe modellen in 2024, exclusief Renault Duster (buiten Europa) en gefacelifte Captur
5 Exclusief pick-up trucks
6 Introductie van zeven nieuwe Renault-modellen in 2024, exclusief de Renault Duster (buiten Europa) en gefacelifte Captur
7België, Denemarken, Duitsland, Finland, Frankrijk, Hongarije, Italië, Kroatië, Luxemburg, Nederland, Noorwegen, Oostenrijk, Polen, Portugal, Roemenië, Slovenië, Slowakije, Spanje, Tsjechië, Verenigd Koninkrijk, Zweden, Zwitserland m
8 België, Denemarken, Duitsland, Finland, Frankrijk, Hongarije, Italië, Kroatië, Luxemburg, Nederland, Noorwegen, Oostenrijk, Polen, Portugal, Roemenië, Slovenië, Slowakije, Spanje, Tsjechië, Verenigd Koninkrijk, Zweden, Zwitserland
9 Geconsolideerde omzet van Eveasy tot eind H1 2023