Verkoopresultaten Renault Group in 2022: aanhoudende groei in waardecreërende segmenten

Corporate

  • De wereldwijde afzet van Renault Group in 2022 bedroeg 2.051.174 voertuigen, een daling van 5,9%1.
  • Renault Group zet zijn verkoopbeleid voort dat gericht is op waardecreatie, wat leidt tot een verhoging van het verkoopaandeel in de meest winstgevende kanalen. Het aandeel van de verkoop aan particuliere klanten vertegenwoordigt 67% in de vijf belangrijkste Europese landen (Frankrijk, Duitsland, Spanje, Italië en het Verenigd Koninkrijk), een stijging van 8,7 punten ten opzichte van 2021.
  • De orderboeken van Renault Group op 31 december 2022 in Europa2 liggen op recordniveau van 3,5 maanden omzet.
  • Succesvolle ontwikkeling van de afzet van Renault modellen in waardecreërende segmenten in Europa en daarbuiten:
    • Renault derde grootste automerk3 in Europa in geëlektrificeerde personenautomarkt met een verkoopgroei van 12% ten opzichte van 2021, en derde grootste automerk in 100% elektrische automarkt.
    • Renault realiseert verbeterde verkoopkanalen, met meer dan 1 op de 2 verkochte auto’s aan particuliere klanten (+8 punten in vergelijking met 2021).
    • Sterke verkoopgroei in het C-segment – toename van 21% ten opzichte van 2021 – vooral dankzij het succes van de Renault Arkana (80.000 verkochte exemplaren) en de Megane E-Tech electric met 33.000 verkochte modellen.
    • Sterke positie buiten Europa, met verbeterde resultaten in de belangrijkste markten: Turkije (+22,6% t.o.v. 2021), Marokko (+11,4%) en Latijns-Amerika (+8%).
  • De wereldwijde afzet van Dacia in 2022 bedroeg 573.800 voertuigen, een groei van 6,8%.
  • Dacia bevestigt zijn positie als derde grootste automerk in de particuliere markt in Europa, met een recordmarktaandeel van 7,6%.
  • Het succes van Dacia is mede te danken aan de vier vernieuwde modellen en de lancering van de nieuwe merkidentiteit:
    • Dacia Sandero, bestverkochte personenauto in de particuliere markt in Europa sinds 2017;
    • Dacia Duster, tweede bestverkochte personenauto in de particuliere markt in Europa en bestverkochte SUV onder particulieren sinds 2018;
    • Dacia Jogger, tweede bestverkochte personenauto in het C-segment (exclusief SUV’s) in de particuliere markt in Europa in zijn eerste verkoopjaar.
    • Dacia Spring, derde bestverkochte 100% elektrische personenauto in de particuliere markt in Europa.
  • Alpine liet voor het derde opeenvolgende jaar groeicijfers noteren met 3.546 verkochte exemplaren in 2022, een groei van 33% ten opzichte van 2021.
  • De aanhoudende groei van Alpine is mede te danken aan de gelimiteerde serie van de iconische A110.
  • Alpine zet internationale ontwikkeling voort met het betreden van nieuwe markten en de sterke groei van het dealernetwerk (+40%).

1 2021 en 2022, exclusief Renault Rusland en AVTOVAZ.
2 Exclusief importeurs.
3 100% elektrisch, hybride en plug-in hybride, exclusief mild- hybride.