Renault Group white logo Renault cars logo white Dacia logo white Alliance cars logo white

70 jaar Alpine – aflevering 2: ‘Het Alpine-design’

Alpine   ALPINE STORY

De serie "Alpine 70 jaar" ging in maart van start om stil te staan bij de oprichting van het merk in 1955, dit jaar exact zeven decennia geleden. In deze tweede aflevering staat het Alpine-design centraal. Laurens van den Acker, Chief Design Officer van Renault Group, en Antony Villain, VP Design voor Alpine, bespreken de stilistische inspiratiebronnen voor de wedergeboorte van het merk. Samen blikken ze ook vooruit op de toekomstige modellen van Alpine die samen de Dream Garage gaan vormen.

Wedergeboorte van Alpine

Beide heren ontvangen ons in de Studio Alpine in Guyancourt, om te praten over de inspiratie die de wedergeboorte van het merk heeft vormgegeven, met respect voor de stijl die Jean Rédélé heeft geïnitieerd. Ze leggen ook uit hoe de elektrische technologie interessante mogelijkheden biedt op het gebied van design en hoe de concept-car Alpenglow de stilistische intenties van toekomstige modellen belichaamt.

Antony Villain, VP Design voor Alpine: “”Ik heb dit merk niet met nostalgie benaderd. Ik heb het benaderd als een ‘enthusiast’.  Ik zei tegen mezelf, dit is een fantastisch merk en er is van alles mee te doen.”

Herkenbaar logo

Sinds de beginjaren van het merk onder leiding van Jean Rédélé is één element altijd onveranderd gebleven: het logo. De A-pijl die Philippe Charles in de jaren zestig ontwierp, en waarvan hier het allereerste ontwerp wordt getoond, wordt beschouwd als een niet te overtreffen symbool van beweging en snelheid. Niet zo gek dus dat dit logo ook nu nog steeds wordt gebruikt. De lange levensduur van het logo weerspiegelt het vermogen van Alpine om zichzelf opnieuw uit te vinden zonder zijn identiteit of zijn waarden van sportiviteit, innovatie en Franse knowhow te verloochenen.

Laurens van den Acker, Chief Design Officer van Renault Group: “Een merk creëren is ongetwijfeld het spannendste avontuur in de carrière van een ontwerper. Vandaag zijn we aan de volgende fase begonnen, want we breiden het gamma uit van één naar zes of zeven modellen. Het is dus onze taak om het merk leven en vorm te geven. Het is als een boom die groeit en zijn takken spreidt. We moeten ervoor zorgen dat elk model betekenis heeft en bijdraagt aan het verhaal van het merk.”

over Alpine