Het verhaal achter de geluiden van elektrische auto’s met Jean-Michel Jarre – Episode 4: ‘de onthulling’
Renault is een samenwerking aangegaan met Jean-Michel Jarre – artiest, songwriter, auteur, elektronicapionier én technologieliefhebber – om met Ircam en de geluidsontwerpers van Renault Group twee soorten geluiden te creëren voor toekomstige elektrische auto’s. Het gaat om VSP’s (Vehicle Sounds for Pedestrians) en welkomstgeluiden in de auto. In deze serie van vier story’s wordt het werk achter de schermen en de bijdrage van Jean-Michel Jarre belicht bij het creëren van nieuwe geluiden, als artiest en ingenieur.
Er restte nog één laatste uitdaging: de VSP’s en het welkomstgeluid presenteren aan CEO Luca de Meo van de Renault Group. Dat bleek nog niet zo eenvoudig: het audiosignaal moet immers tot op de laatste milliseconde gesynchroniseerd zijn met de video-animatie op het scherm.
Jean-Michel Jarre: “Het welkomstgeluid is een daadwerkelijke melodie, een ware muzikale creatie. Net als bij de VSP’s hebben we goed nagedacht over datgene wat we willen oproepen, welke sensaties we willen uitdrukken.”
En wat bleek? Luca de Meo gaf zijn goedkeuring. Zowel de VSP’s als het welkomstgeluid van Jean-Michel Jarre en het team van ingenieurs kregen het groene licht. Alle betrokkenen waren terecht trots op deze prestatie; de samenwerking is een succes gebleken. Tot slot volgt binnenkort de grote finale: de onthulling van de geluiden op 4 september tijdens de Internationale Autotentoonstelling in München, waar de compleet nieuwe Renault Scenic E-Tech electric aan de wereld wordt gepresenteerd.
In 2024 zullen we ook op straat de geluiden horen die Jean-Michel Jarre ontworpen heeft voor de Scénic en andere elektrische modellen van Renault. Al snel zullen we gaan wennen aan deze unieke geluidssignatuur als een herkenbaar onderdeel van het geluidslandschap in onze steden.
Tegen die tijd zijn Jean-Michel Jarre en de teams van Ircam en de Renault Group alweer druk bezig met nieuwe projecten. De samenwerking tussen de kunstenaar en het merk is eigenlijk pas net begonnen.