Het verhaal achter de geluiden van elektrische auto’s met Jean-Michel Jarre – episode 2: Behind the scenes
Renault is een samenwerking aangegaan met Jean-Michel Jarre – artiest, songwriter, auteur, elektronicapionier én technologieliefhebber – om met Ircam en de geluidsontwerpers van Renault Group twee soorten geluiden te creëren voor toekomstige elektrische auto’s. Het gaat om VSP’s (Vehicle Sounds for Pedestrians) en welkomstgeluiden in de auto. In deze serie van vier story’s wordt het werk achter de schermen en de bijdrage van Jean-Michel Jarre belicht bij het creëren van nieuwe geluiden, als artiest en ingenieur. Deze tweede aflevering gaat over de wijze waarop componisten en geluidsontwerpers begonnen met een nummer van Oxymore, het nieuwste album van Jean-Michel Jarre, om vervolgens de basis te leggen voor de geluiden in elektrische voertuigen.
In de gedempte studio’s van Ircam – een instituut dat onderzoek doet naar muziek en akoestiek – is de sfeer gemoedelijk en vliegen de grappen over en weer, maar de sessies zijn intens. Jean-Michel Jarre en de Ircam-teams – waaronder de Italiaanse componist Andrea Cera en Sound Design R&D Director Nicolas Misdariis – zijn druk aan het werk met de leden van het sound design-team van Renault Group, Bénédicte Le Nindre (UX/UI Leader en sound design-expert), Laurent Worms (Lead Sound Designer) en Louis-Ferdinand Pardo (akoestiekexpert en specialist in passagierservaring).
Jean-Michel Jarre: “Het was enorm waardevol om ideeën van een muzikant – die een frisse kijk inbrengt – te combineren met beproefde technieken en expertise.”
Een saillant detail: het sound design-team van Renault Group en Ircam werken al jaren samen. Zo werkten ze hand in hand aan de VSP in de ZOE en Megane E-Tech electric. Jean-Michel Jarre en zijn teams – met in het bijzonder geluidstechnicus David Perreau – concentreerden zich aanvankelijk op het verfijnen van de ervaring van mobiliteit die ze tot uiting wilden laten komen in het VSP dat in ontwikkeling was.
Vervolgens kozen de teams een paar nummers van het album Oxymore van Jean-Michel Jarre om als uitgangspunt te gebruiken. De artiest ‘ontleedde’ ze om geluidsstructuren te creëren die het idee van lichtgewicht mobiliteit en een zorgzaam gevoel opwekken, precies zoals het team in gedachte had.
Volgende aflevering: reality checks