Renault Group white logo Renault cars logo white Dacia logo white Alliance cars logo white

Twee full hybrid aandrijflijnen van de nieuwe generatie voor de Renault Symbioz en Espace

ESPACE   Personenauto's   Symbioz
  • De full hybrid E-Tech-technologie van Renault is uniek en krijgt veel lof van onze klanten, met een voortdurend stijgende verkoop. Renault – qua verkoop van hybride modellen het op een na grootste merk in Europa – passeert in de komende weken de symbolische grens van één miljoen verkochte full hybrid E-Tech-modellen.
  • De bijzondere architectuur van de full hybrid E-Tech-aandrijflijn combineert een verbrandingsmotor met twee elektromotoren, een grote batterij en een intelligente multimode-transmissie zonder conventionele koppeling.
  • Van de compacte gezinsauto Symbioz tot de hoogwaardige Espace – met vijf of zeven zitplaatsen – in het D-segment: elke full hybrid E-Tech-aandrijflijn biedt de beste verhouding tussen prestaties en efficiëntie.
  • De nieuwe 160 pk sterke full hybrid E-Tech-aandrijflijn met 1,8-litermotor (die in de WLTP-cyclus ongekend lage verbruiks- en CO2-cijfers van 4,3 l/100 km en 98 g/km laat noteren) is voortaan verkrijgbaar in de Symbioz. Het model in het hart van het C-segment stelt met meer vermogen en een lager brandstofverbruik dankzij zijn nieuwe 1,8-litermotor, nieuwe 1,4 kWh-batterij en verbeterde versnellingsbak een nieuwe norm voor hybrides.
  • De Espace is voorzien van de geoptimaliseerde full hybrid E-Tech-motor met 200 pk (4,8 l/100 km en 108 g/km CO2). Die profiteert van nieuwe software voor de automatische transmissie en staat garant voor uitzonderlijk snelle reacties op het gaspedaal en soepelere acceleraties. De Renault Espace is niet alleen de efficiëntste gezinshybride, maar met zijn bagageruimte van 943 liter en zijn totale actieradius van 1.100 kilometer een ideale langeafstandsreiziger.
  • Deze nieuwe aandrijflijnen zijn ontwikkeld door Horse Powertrain, een joint venture tussen Renault Group, Geely en Aramco.

Met de eerste generatie van de full hybrid E-Tech-aandrijving – die Renault in 2020 introduceerde in de Clio, de Captur en de Mégane – heeft Renault de tweede plaats veroverd op de Europese verkoopranglijst voor hybride modellen. Het succes duurt voort, met stijgende verkoopcijfers en een alsmaar groter marktaandeel in het segment: van 10,3% in 2021 naar 35% in 2024. In het eerste kwartaal van 2025 was het aandeel al 44,2%. In de komende passeert Renault de mijlpaal van één miljoen verkochte full hybrid E-Tech-modellen.

Ultra-efficiënte technologie

De full hybrid E-Tech-aandrijflijnen laten uitstekende verbruiks- en CO2-cijfers noteren, wat ze extra aantrekkelijk maakt voor klanten. De nieuwe 160 pk sterke Symbioz heeft een verbruik van 4,3 l/100 km en een CO2-uitstoot van 98 g/km (WLTP). De nieuwe Espace blijft niet achter: met 200 pk en een geoptimaliseerde versnellingsbak verbruikt hij slechts 4,8 liter/100 km en 109 g/km CO2-uitstoot.

Beide gezinsauto’s vertegenwoordigen in hun segment de filosofie van ‘auto’s om in te leven’, die diep is geworteld in het DNA van Renault. De full hybrid E-Tech-aandrijflijnen delen de technische architectuur die bekend staat als ‘serieel-parallel’ en waarvoor meer dan 150 patenten zijn aangevraagd. De aandrijflijnen verenigen rijplezier en efficiëntie op perfecte wijze en omvatten een verbrandingsmotor, twee elektromotoren die gevoed worden door een batterij, en een intelligente multimode-transmissie zonder conventionele koppeling.

Deze versnellingsbak, gebaseerd op Formule 1-technologie, telt twee overbrengingen voor de primaire elektromotor en vier voor de verbrandingsmotor. De vijftien mogelijke combinaties waarin de verbrandings- en elektromotoren in de praktijk steeds optimaal samenwerken, optimaliseren het rijplezier, het verbruik en de CO2-uitstoot. De versnellingsbak kiest automatisch de meest geschikte aandrijfmodus van de full hybrid E-Tech-aandrijflijn uit de volgende mogelijkheden:

  • volledig elektrisch (alleen de elektromotor drijft de wielen aan);
  • dynamisch hybride (de verbrandingsmotor en de elektromotor werken samen om de wielen aan te drijven);
  • E-drive (de elektromotor drijft de wielen aan, de verbrandingsmotor laadt de batterij op);
  • verbrandingsmotor (alleen de benzinemotor drijft de wielen aan en/of laadt de batterij op);
  • energieterugwinning (bij gas los of remmen wordt de batterij opgeladen).

De full hybrid E-Tech-aandrijflijnen zijn een kosteneffectieve oplossing voor de energietransitie. Ze zijn ideaal om klanten die nog niet klaar zijn om over te stappen naar een puur elektrisch aangedreven auto tóch de eerste stap te laten zetten en te genieten van de voordelen van elektrische aandrijving: geruisloos starten en elektrisch rijden bij lage snelheden in en rond de stad, de batterij bijladen door vertragen en remmen, uitmuntend rijcomfort en hoge efficiëntie.

Lees hier het volledige bericht.

over Renault Group