Renault Group white logo Renault cars logo white Dacia logo white Alliance cars logo white

Renault Group versterkt klantbeleving door elektrisch laden te integreren in het hart van de organisatie

Personenauto's
  • Renault Group integreert laadoplossingen voor elektrisch rijden (thuis, op locatie en onderweg) in de commerciele organisatie, onder verantwoordelijkheid van Fabrice Cambolive, Chief Growth Officer van Renault Group, om klanten een nog completere en naadlozere elektrische mobiliteitsbeleving te bieden.
  • De energiediensten, eerder ontwikkeld door Mobilize Beyond Automotive, krijgen prioriteit binnen Renault Group. Ze dragen bij aan hogere klanttevredenheid, loyaliteit en groei van elektrische voertuigverkoop.
  • Andere activiteiten van Mobilize Beyond Automotive die beperkte winstvooruitzichten hebben of niet direct bijdragen aan de strategische prioriteiten van de groep, worden stopgezet.

Renault Group zet een nieuwe stap in zijn elektrificatiestrategie door laadoplossingen voor elektrisch rijden rechtstreeks onder te brengen binnen de commerciële organisatie, onder leiding van Fabrice Cambolive, Chief Growth Officer van Renault Group. Met deze reorganisatie wil de Groep de ervaring van EV-rijders vereenvoudigen en alle onderdelen van het laadaanbod beter geïntegreerd beheren.

Renault Group versterkt klantbeleving door elektrisch laden te integreren in het hart van de organisatie

De energiediensten, die voorheen door Mobilize Beyond Automotive werden ontwikkeld, stellen bestuurders van elektrische voertuigen in staat om thuis of op het werk te laden, maar ook onderweg. Deze oplossingen verbeteren de gebruikerservaring en maken elektrisch rijden betaalbaarder, bijvoorbeeld via de commerciële introductie van bidirectioneel laden (V2G).

De laaddiensten van Renault Group hebben al concrete resultaten opgeleverd:

  • Charge Pass geeft Renault Group-rijders toegang tot meer dan één miljoen laadpunten in heel Europa, tegen preferentiële tarieven. De dienst heeft inmiddels bijna 90.000 gebruikers in Europa.
  • Het Europese netwerk van Mobilize Fast Charge ultrasnelladers telt meer dan 60 installaties in Frankrijk, met een ambitie om dit tegen eind 2026 uit te breiden naar bijna 100 stations. In Italië zijn er al meer dan 100 stations (via het Free to X-netwerk).
  • In 2024 werd in Frankrijk de eerste commerciële V2G-laaddienst voor particuliere klanten gelanceerd, waarmee Renault Group zich als pionier op dit gebied positioneert. In 2025 werd in Nederland de eerste carsharing-vloot met V2G-technologie in gebruik genomen.

Mobilize werd in 2021 opgericht om Renault Group via Mobilize Beyond Automotive in staat te stellen nieuwe marktkansen te benutten buiten de traditionele autoproductie. Het merk fungeerde als incubator en innovatieversneller door expertise op te bouwen in nieuwe domeinen, kansrijke activiteiten te ontwikkelen en minder relevante paden tijdig te beëindigen.

Sommige activiteiten van Mobilize Beyond Automotive worden beëindigd, omdat ze onvoldoende winstpotentieel hebben of niet direct bijdragen aan de strategische koers van de Groep. De elektrische quadricycle Duo en de Zity-deelautoservice in Milaan worden stopgezet. De activiteiten van Zity in Madrid worden vanaf volgend jaar geleidelijk afgebouwd.

Mobilize Beyond Automotive is geen zelfstandige entiteit meer. Het commerciële gebruik van het merk Mobilize blijft bestaan binnen Mobilize Financial Services, en voor overige diensten wordt dit de komende maanden verder geëvalueerd.

downloads

over Renault Group