Renault Group white logo Renault cars logo white Dacia logo white Alliance cars logo white

Alpine A390: Active Torque Vectoring versterkt elektrische wendbaarheid

Alpine   ALPINE STORY

Na vijf jaar ontwikkeling en finetuning presenteert Alpine het Alpine Active Torque Vectoring-systeem in de Alpine A390. De nieuwe elektrische sportfastback van Alpine heeft een unieke aandrijflay-out met drie motoren: één vooraan die de voorwielen aandrijft en twee achteraan die elk een achterwiel aandrijven. Deze configuratie biedt niet alleen vierwielaandrijving, maar maakt het ook mogelijk om beide elektromotoren op de achteras afzonderlijk aan te sturen.

Zo kon het ingenieursteam van Alpine een systeem ontwikkelen dat de mogelijkheden van een mechanisch sperdifferentieel overtreft, doordat het systeem het koppel naar elk achterwiel uiterst snel en nauwkeurig regelt.


Alpine A390: sportfastback met vijf zitplaatsen met indrukwekkende prestaties

De A390 GTS is de eerste Alpine met meer dan 400 pk en meer dan 800 Nm koppel. Dankzij deze kracht sprint hij in minder dan vier seconden van 0 naar 100 km/u en legt hij vanuit stilstand één kilometer af in slechts 22 seconden. Met andere woorden: de Alpine A390 biedt de sensaties van een echte sportwagen, maar zoals elke Alpine doet hij meer dan dat. Hij combineert die cijfers met opvallende wendbaarheid en efficiëntie, goed voor puur rijplezier.

“Alpine heeft zijn eerste sportfastback niet alleen uitgerust met vierwielaandrijving en tractiecontrole. De A390 introduceert ook het Alpine Active Torque Vectoring-systeem, een innovatie die de koppelverdeling naar de wielen op elk moment optimaliseert.”

Constance Leraud-Reyser, Piloted Systems Engineer, Alpine Cars.

Active Torque Vectoring-systeem: meer dan een sperdifferentieel

Afhankelijk van de stuurhoek en de snelheid van de auto zorgt Alpine Active Torque Vectoring voor een variabele verdeling van het koppel over de achterwielen. Het systeem corrigeert zo het verschil in grip tussen het rechter- en linkerachterwiel en optimaliseert de dynamische wegligging van de auto in bochten.

“Alpine Active Torque Vectoring overtreft de functies van een conventioneel sperdifferentieel. Deze gepatenteerde innovatie maakt het mogelijk om 0 tot 100% van het koppel te verdelen over de twee achterwielen en geeft de Alpine A390 een ongeëvenaarde veiligheid en dynamische wendbaarheid.”

Constance Leraud-Reyser, Piloted Systems Engineer, Alpine Cars.

Alpine Active Torque Vectoring reageert razendsnel – binnen enkele duizendsten van een seconde – en dat zowel tijdens acceleraties als in bochten en in een rechte lijn. legt. Dankzij Alpine Active Torque Vectoring biedt de A390 een onovertroffen wendbaarheid en directe besturing.

“Dit systeem onderdrukt de kleinste neiging tot onderstuur of overstuur. Aan het stuur verdwijnt elk gevoel van vertraging dat normaal hoort bij auto’s van dit formaat en gewicht, waardoor je het gevoel krijgt volledig één te zijn met de auto.”

Constance Leraud-Reyser, Piloted Systems Engineer, Alpine Cars.

Het systeem tilt zowel de prestaties als de veiligheid van de A390 naar een hoger niveau. Wanneer een van de achterwielen grip verliest, bijvoorbeeld op een gladde ondergrond, past het systeem het koppel onmiddellijk aan om de stabiliteit te behouden. De werking van Alpine Active Torque Vectoring wordt bovendien in realtime weergegeven op het instrumentenpaneel en in het Alpine Telemetrics Live Data-gedeelte van het centrale scherm.


Dynamisch rijgedrag dankzij drie systemen en vijf rijmodi

Het koppel wordt geregeld door drie samenwerkende systemen. Alpine Torque Pre-Control zorgt voor optimale tractie. De elektrische vierwielaandrijving (eAWD) verdeelt het koppel tussen de voor- en achteras en beïnvloedt zo de balans van de auto in bochten. Het Alpine Active Torque Vectoring-systeem verdeelt op zijn beurt het koppel tussen de achterwielen voor maximale precisie.

De A390 beschikt over vijf rijmodi die je via een aparte knop op het stuur kunt selecteren: Save, Normal, Sport, Perso en de nieuwe Track-modus. Afhankelijk van de gekozen instellingen, de stuurhoek en de snelheid verdeelt Alpine Active Torque Vectoring het koppel telkens anders over het linker- en rechterachterwiel. Dat resulteert in extra wendbaarheid, meer dynamiek in bochten en een stabielere wegligging bij hoge snelheid.

“Dankzij het Alpine Active Torque Vectoring-systeem hebben we de A390 net zo wendbaar en responsief kunnen maken als de A110. Zijn efficiëntie zorgt ervoor dat rijden met de A390 verrassend moeiteloos aanvoelt, zeker gezien zijn vermogen en prestaties.”

Constance Leraud-Reyser, Piloted Systems Engineer, Alpine Cars.

over Alpine