8’08’’: Megane R.S. Trophy verbreekt Nordschleife record

Met 8’08’’ heeft de nieuwe série limitée van de Mégane Renault Sport - de Mégane R.S. Trophy -, op de Nürburgring Nordschleife een nieuw ronderecord neergezet in de categorie voorwielaangedreven productieauto’s . Deze tijd is zelfs sneller dan de veel krachtigere achterwielaangedreven auto’s.

Daarmee illustreert Renault Sport alweer het enthousiasme en de kennis van Renault. Deze topprestatie getuigt van de technische genialiteit van Renault op het gebied van het ontwikkelen van auto’s. Bovendien laat het zien dat Renault er meer dan goed in slaagt om de technische ontwikkelingen die hun sporen hebben verdiend in de autosport, te verwerken in productieauto’s zodat iedereen daarvan kan genieten.

‘Ze maakt de Nordschleife korter’
Op 23 juni 2008 zette Renault Sport een nieuwe Nordschleife-ronderecord neer met een tijd van 8’17’’ met de Mégane R26.R. Daarmee werd duidelijk dat een voorwielaangedreven auto het op gebied van puur presteren kan winnen van de allerbeste auto’s van de merk-en sportautospecialisten. Afgelopen vrijdag, 17 juni 2011, verbeterde de Mégane R.S. Trophy – nieuwe série limitée van Mégane Renault Sport – dit record, dat overigens nooit uit handen werd gegeven, met maar liefst negen seconden!Het nieuwe record werd mogelijk dankzij een groter vermogen van 265 pk, gewijzigde motorafstellingen en andere banden. De gelimiteerde versie getuigt van de uitzonderlijke kwaliteiten van de Mégane R.S. Bovendien illustreert dit record van de Mégane R.S. Trophy het vermogen van Renault om haar kennis en ervaring uit de autosport – en dan vooral de Formule 1 – te verwerken in productieauto’s. Kwaliteit van ontwikkeling en ontwerp, perfecte afstelling van de chassis, remsystemen en motoren, betrouwbaarheid: dat is Renault Sport en zit nu in de Mégane R.S. Trophy!

Prestaties van een supercar …binnen het bereik van heel veel liefhebbers
Met deze topprestatie plaatst de Mégane R.S. zich meteen op het niveau van de allerbeste supercars. De Mégane R.S Trophy biedt prestaties die kunnen wedijveren met die van exclusieve auto’s die soms meer dan 500 pk onder de motorkap hebben.

De indrukken van Laurent Hurgon, testcoureur bij Renault Sport
“De Nordschleife is een legendarisch en uniek circuit vanwege de lengte, de technische kenmerken, en het ontwerp, die compleet anders zijn dan op een klassiek circuit. Het circuit is bijzonder gevarieerd, met veel bochten en snelle, zelfs zeer snelle, en trage stukken. Bochten als de ‘de Karusell’ of ‘Pflanzgarten’ bijvoorbeeld, vragen heel wat van de auto en zijn bestuurder. De Mégane R.S. Trophy voelt zich duidelijk thuis en veilig op dit veeleisende parcours. Het gelimiteerd slipdifferentieel maakt snel optrekken aan het einde van een bocht mogelijk en voorkomt onderstuur. Met de specifieke afstelling van het Cup-chassis, de Recaro stoelen, de 265 pk vermogen – met bijzonder veel koppel beschikbaar tussen de 2.500 en de 5.000 t/min – alsook de 235 35 R19 Bridgestone RE 050A banden komt het volledige potentieel van de auto tot zijn recht, vooral bij het in- en uitgaan van bochten. Bovendien toont het remsysteem van de Mégane R.S. zich heel taai. Daarmee heb ik deze tijd kunnen neerzetten op dit circuit dat vraagt om een zekere bescheidenheid van de rijder.”

RENAULT MÉGANE R.S. EN MOTORSPORT
De Mégane familie is goed vertegenwoordigd in de autosport, zowel op de weg als op het circuit. Bij rally’s valt de Mégane R.S. N4 vooral op door zijn design. Ontwikkeld voor wedstrijden op asfalt, is de Mégane R.S. N4 hard op weg om nieuwe normen te leggen op dit soort wegdek. Deze auto kent groot succes vanwege de kwaliteiten van het chassis en zijn motor en is bestemd voor privé-rijders en -teams. Op het circuit schittert de Mégane Trophy V6 met name bij de ‘high performance’ sporthatchbacks. Ze zet de lijnen van een productieauto met elegantie en aerodynamische efficiency neer. Het is het symbool van de World Series by Renault en is geheel ontworpen en bedacht voor de autosport. Dit prototype heeft 360 pk en een gewicht van slechts 980 kg waardoor er een unieke prestatie/plezier verhouding ontstaat.