Alliantie Renault-Nissan-Mitsubishi start met nieuw hoofdstuk in het partnerschap

Na de goedkeuring van de raad van bestuur van Renault Group en Nissan Motor Co. maakt de Alliantie Renault-Nissan-Mitsubishi vandaag nieuwe initiatieven bekend waarmee het partnerschap naar het volgende niveau wordt getild.

Renault Group en Nissan hebben een bindende raamovereenkomst gesloten met betrekking tot de hierboven genoemde transacties. Het doel hiervan is om voor het einde van het eerste kwartaal van 2023 tot definitieve overeenkomsten te komen. De transacties die in deze definitieve overeenkomsten worden overwogen, zijn onderworpen aan een beperkt aantal opschortende voorwaarden, waaronder goedkeuringen door regelgevende instanties. De afronding vindt naar verwachting plaats in het vierde kwartaal van 2023.

Dit verstrekkende programma maakt de weg vrij voor een vernieuwing en versterking van het inmiddels 24 jaar geleden begonnen partnerschap. Doel is het creëren van een nieuwe flexibele manier van denken en het benutten van baanbrekende technologieën van de drie leden van de Alliantie. In de nieuwe fase van de Alliantie moeten meer groeimogelijkheden worden gecreëerd en moet de operationele efficiëntie worden veiliggesteld voor elk merk in de Alliantie om te innoveren en te transformeren in de snel veranderende markt voor automotive producten en mobiliteitsdiensten.

Details van de bindende raamovereenkomst zijn bekendgemaakt tijdens een gezamenlijke conferentie die plaatsvond in Londen:

Operationele projecten die veel waarde creëren

Een jaar na het vaststellen van de routekaart van de Alliantie op weg naar 2030 , maken de partners bekend dat zij nieuwe, belangrijke projecten in Latijns-Amerika, India en Europa overwegen die gericht zijn op het leveren van grootschalige en bruikbare voordelen voor alle leden van de Alliantie op drie vlakken: markten, auto’s en technologieën. Elk merk moet op middellange termijn profiteren van deze waarde creërende projecten, terwijl die ook zorgen voor voordelen op korte termijn door zowel kostendeling als het voorkómen van kosten.

Latijns-Amerika

De vier projecten in Latijns-Amerika die worden overwogen:

India

Europa

De partners onderzoeken de mogelijkheden van de volgende initiatieven in Europa:

Meer dan auto’s: samenwerking op het gebied van distributie, aftersales, laadinfrastructuur en batterijen

In Europa zou de samenwerking verder gaan dan de auto’s en de gehele levenscyclus beslaan, vanaf de distributie via het gebruiksstadium tot en met recycling en afvoeren van de auto’s.

Grotere strategische flexibiliteit met nieuwe initiatieven waaraan partners kunnen deelnemen

Op het gebied van verbeterde samenwerking zijn de drie Alliantie-partners overeengekomen om hun bestaande strategieën op het gebied van elektrificatie en emissiearme technologie onder de loep te nemen en te investeren in en samen te werken aan projecten van partners, die toenemende waarde kunnen bieden aan elk merk afzonderlijk.

Deze flexibele strategische initiatieven zijn ontworpen als aanvulling op de bedrijfsplannen van de partners, zoals Nissan Ambition 2030 en Renaulution, terwijl elk merk gebruikmaakt van gemeenschappelijkheid en investeringsmogelijkheden om hun eigen doelstellingen te verwezenlijken voor duurzame groei en het beperken van koolstofemissies.

De samenwerkingsgebieden die worden overwogen:

Deze initiatieven zouden de bestaande samenwerkingen op het gebied van technologie aanvullen, zoals bij de All Solid-State Battery (ASSB), Software-Defined Vehicle (SDV), geavanceerde bestuurdersassistentiesystemen (ADAS) en autonoom rijden.

Evenwichtig wederzijds aandeelhouderschap tussen Renault Group en Nissan en krachtiger bestuur van de Alliantie

Omdat elke partner in de Alliantie zijn bedrijfsplannen realiseert, is het belangrijk om een wederzijdse aandeelhoudersstructuur en bestuursvoorwaarden te creëren, afgestemd op de doelstellingen in de nieuwe fase die de Alliantie ingaat. Eerdere Alliantie-overeenkomsten stelden de merken de afgelopen 24 jaar in staat om hun respectieve strategieën uit te voeren. Nu is echter een nieuwe aanpak nodig om de leden van de Alliantie in staat te stellen zich optimaal voor te bereiden op de kansen in de sector.

Renault Group en Nissan, de oprichters van de Alliantie, zijn daarom overeengekomen om hun wederzijdse aandeelhouderschap en bestuursvoorwaarden opnieuw in evenwicht te brengen om de effectiviteit te waarborgen en de waardecreatie te maximaliseren.

Een bindende raamovereenkomst definieert de principes van een nieuw bestuursschema en het opnieuw in evenwicht brengen van de wederzijds aandeelhouderschappen van Renault Group en Nissan. De twee merken zijn van plan om vóór 31 maart 2023 de nieuwe alliantieovereenkomst aan te gaan en de huidige overeenkomsten die de Alliantie regelen te vervangen (d.w.z. de Restated Alliance Master Agreement, de Alliance Equity Participation Agreement en het Memorandum of Understanding van 12 maart 2019).

Deze nieuwe Alliantieovereenkomst zou gelden voor een initiële periode van 15 jaar.

Opnieuw afgestemde wederzijdse aandeelhouderschappen van Renault Group en Nissan om samenwerking ook in de toekomst mogelijk te maken

Stemrecht & bestuur