Conferentie “Fueling the future with hydrogen” bij de Formula 1™ Dutch Grand Prix in Zandvoort

“Bij Alpine zijn autosport en vooral de Formule 1 in feite laboratoria voor de ontwikkeling van de technologieën van de toekomst. De conceptauto Alpenglow biedt ons diverse nieuwe ontwikkelingsmogelijkheden op basis van de waterstofverbrandingsmotor, die zeer geschikt is voor sportieve toepassingen. Waterstof kan de essentiële energiedrager zijn voor toekomstige mobiliteit. Alpine moet voorop gaan in dit onderzoek, omdat waterstof wel eens cruciaal zou kunnen zijn om Formule 1 en endurance raceauto’s tegen het jaar 2030 CO2-emissievrij te krijgen.”
Bruno Famin, Vice President Motorsports van Alpine

“Sinds zijn debuut in juni 2021 heeft HYVIA zich overduidelijk gepositioneerd als aanbieder van waterstof aangedreven lichte bedrijfswagens met brandstofceltechnologie. Onze ambitie is het bereiken van 30% marktaandeel in Europa in 2030. Na een serie initiële tests in Spanje en Duitsland is de Renault Master Van H2-TECH goedgekeurd en al in bedrijf bij enkele belangrijke partners in Europa. Nederland is daarbij een belangrijke markt voor HYVIA. Daar hebben we onlangs orders gesloten met drie Nederlandse bedrijven, GP Groot, Warmtebouw en Pot Verhuizingen. In het kader van onze verbintenis met Alpine zullen we in september een Renault Master Van H2-TECH beschikbaar stellen aan de teams bij de Viry-Châtillon fabriek ten behoeve van logistieke diensten.”
David Holderbach, CEO HYVIA

“Plug is al 20 jaar wereldleider in het ontwikkelen van oplossingen voor de productie, opslag en distributie van groene waterstof. Onze ambitie is om onze kennis uit te breiden naar de transportwereld om daar waterstofmobiliteit toegankelijker te maken, in het bijzonder in Europa waar we al 10 jaar actief zijn. Samen met Renault Group participeren we in het H2 ecosysteem van HYVIA met brandstofceltechnologie en de productie van groene waterstof via elektrolyse. We zijn ook drie jaar partner van het BWT Alpine F1 Team™ teneinde onze investeringen in de Formule 1 te vergroten.”
Andy Marsh, CEO Plug

“Als pionier in nieuwe energie en Europees leider met elektrisch aangedreven bedrijfswagens streeft Renault Group ernaar om in 2030 de groenste energiemix op de markt te hebben. Op dit moment is waterstof van grote relevantie voor professionals die voertuigen intensief gebruiken, als aanvulling op elektrische aandrijving om duurzame, op maat toegesneden en slimme en compromisloze vervoersoplossingen te kunnen bieden. We hebben prioriteit gegeven aan lichte bedrijfswagens op waterstof van HYVIA, met ondersteuning van het Renault Pro+ distributienetwerk. Voor personenauto’s verkent Renault Group het gebruik van waterstoftechnologie met een range extender in de Renault Scenic Vision H2-TECH conceptauto. Die is gemaakt van gerecyclede en te recyclen materialen en uitgerust met een waterstof-hybride aandrijflijn.”
Heinz-Jürgen Löw, Senior Vice-President, Renault Brand Light Commercial Vehicle

“Nederland staat al verscheidene jaren aan de frontlinie van emissievrije mobiliteit. Rond dertig steden introduceren in 2024 lage-emissie zones. Renault Group is een van de leiders in deze snel veranderende Nederlandse markt. Wij willen deelgenoot zijn van deze transitie door voertuigen met een lage CO2-emissie aan te bieden om aan de groeiende vraag hiernaar te voldoen, in het bijzonder van de kant van professionele vervoerders. Met de eerste orders en met vier strategisch gevestigde HYVIA-partners voor service en onderhoud, te weten Bochane Groep, Stam Autobedrijven, Terwolde en Van Mossel, hebben in deze transitie de weg geplaveid voor waterstof aangedreven lichte bedrijfswagens.”
Anouk Poelmann, CEO Renault Group Nederland