Hoofdstuk 5 – Een platform voor interieurruimte en -design

De nieuwe Megane E-Tech electric: boordevol innovaties

Al bijna 125 jaar is Renault een bron van innovatie. Uiteenlopende nieuwigheden van het merk hebben de tand des tijds doorstaan en worden nog altijd dagelijks toegepast. Neem de versnellingsbak met rechtstreekse verbinding met de aandrijfas (1899), schrapping van de zwengel met automatisch startsysteem (1909) en de ‘vijfde deur’ van een hatchback (1961) bijvoorbeeld. Ook deurvergrendeling met infraroodafstandsbediening (1983) en de compacte, platte sleutelkaart (2000) zijn zoal een greep uit de vele vondsten waarin Renault pionierde. En Renault zal altijd blijven innoveren. Met als laatste toevoeging de nieuwe Megane E-Tech electric, de eerste auto van zijn ‘Nouvelle Vague’. Tijdens de ontwikkeling van de Megane E-Tech electric werden meer dan 300 patenten aangevraagd, waarvan een aanzienlijk deel hiervan op het conto komt van het geavanceerde platform waarop de elektrische Renault staat. Uit deze vele gepatenteerde vernieuwingen hebben we er 7 geselecteerd die we u in de loop van deze herfst laten ontdekken.

In dit vijfde artikel vertelt Marc Yvetot, specialist op het gebied van voertuig architectuur bij Renault, hoe de creativiteit van de Renault-ingenieurs heeft bijgedragen aan de aangename interieurdesign en de riante binnenruimte van de nieuwe Megane E-Tech electric.

Less is more

Het doel van de designers voor de nieuwe Megane E-Tech electric? Maximale interieurruimte bieden zonder te hoeven tornen aan de maatvoering van het exterieur. Gezien het relatief compacte formaat van de Megane E-Tech electric waren er dus tal van slimme vondsten nodig om ruimte vrij te maken in de cockpit. Een serieuze uitdaging voor de ingenieurs, want tegelijk moest het beoogde interieurdesign optimaal tot zijn recht komen. Het minimalistische dashboard, dat een opgeruimde en toch moderne indruk maakt, is hiervan het resultaat.

De-nieuwe-Megane-E-Tech-electric-boordevol-nieuwe-innovaties

“Om daar waar mogelijk extra binnenruimte te creëren besloten we de componenten van de klimaatbediening, waaronder ook de airconditioning, deels te verplaatsen naar de zone die traditioneel is bestemd voor de verbrandingsmotor en aanverwante onderdelen. Dit is mogelijk gemaakt door een specifieke architectuur van de elektromotor, die veel compacter is dan een verbrandingsmotor. Toch is het resultaat vooral te danken aan de creativiteit van de Renault-ingenieurs, dankzij de uitvinding van een gepatenteerd bevestigingssysteem”, aldus Marc Yvetot, specialist op het gebied van voertuig architectuur bij de Directie Engineering van Renault.

 

 

 

Voordelen van de innovatief denken

De verwarming en airconditioning onder de motorkap plaatsen, biedt verschillende voordelen:

Een nieuwe werkwijze

Het verwarmings- en airconditioningblok neemt traditioneel gezien veel interieurruimte in beslag. Hierop ontstond het luminieuze idee om deze onder de motorkap van de Megane E-Tech electric te plaatsen aan de hand van een nieuw en speciaal ontwikkeld bevestigingssysteem. Om dit innovatieve bevestigingssysteem zo compact mogelijk te houden worden het verwarmings- en airconditioningblok bevestigd door middel van twee verstevigingen op het schutbord en vier bevestigingsklemmen. Een ingenieuze oplossing waarbij ontwerpers hun creativiteit de vrije loop lieten.

De-nieuwe-Megane-E-Tech-electric-boordevol-nieuwe-innovaties

Om verder te gaan

Referentie van het patent:

Patent PJ17 5256 – Uitvinders: Stevens Luron, Max Lamarre.


Stevens Luron