Groupe Renault presenteert zijn strategisch plan “Renaulution”

Na de goedkeuring door de Raad van Bestuur, stelt Luca de Meo, CEO van Groupe Renault vandaag “Renaulution” voor, een nieuw strategisch plan dat de strategie van Groupe Renault heroriënteert van volumes naar waardecreatie.

Dit strategisch plan is opgedeeld in 3 fasen die parallel worden gelanceerd:

Het Renaulution-plan zal het concurrentievermogen van Groupe Renault herstellen door:

Een nieuwe organisatie zal dit plan implementeren: de desbetreffende functies zijn samen met de engineering op de eerste plaats verantwoordelijk voor de competitiviteit, de kosten en de doorlooptijd. De volledig verantwoordelijke merken beheren hun rentabiliteit.

Binnen de context van deze waardegedreven organisatie zal het bedrijf zijn prestaties niet langer meten aan de hand van marktaandelen en verkopen, maar op basis van de winstgevendheid, het genereren van liquiditeiten en de efficiëntie van investeringen.

Groupe Renault legt nieuwe financiële doelstellingen vast:

Het Renaulution-plan zal voor een duurzame rentabiliteit van Groupe Renault zorgen, met inachtneming van het engagement inzake koolstofneutraliteit in Europa tegen 2050.

“Het Renaulution-plan bestaat erin het hele bedrijf te heroriënteren van volumes naar waardecreatie. Het gaat niet zozeer om een herstel, maar eerder om een grondige transformatie van ons bedrijfsmodel. We hebben een stevige en gezonde basis gelegd voor onze prestaties. We hebben onze activiteiten gestroomlijnd, te beginnen met de techniek, door onze omvang aan te passen waar nodig, door onze middelen anders te gaan gebruiken, namelijk voor producten en technologieën met een groot potentieel. Deze toename in efficiëntie zal ons toekomstige productgamma voeden: technologisch, elektrisch en competitief. En dat zal onze merken versterken, elk met zijn eigen duidelijke en gedifferentieerde gebieden, en elk verantwoordelijk voor zijn rentabiliteit en de tevredenheid van zijn klanten. We zullen overstappen van een constructeur die technologie gebruikt naar een technologische constructeur, waarbij tegen 2030 minstens 20% van de inkomsten afkomstig zal zijn van data- en energiediensten.

We zullen dit stapsgewijs realiseren, met behulp van de troeven van dit grote bedrijf, de competenties en het engagement van zijn medewerkers. Renaulution is een eigengemaakt strategisch plan dat we op dezelfde manier zullen uitrollen en realiseren: collectief”, legt Luca de Meo, CEO van Groupe Renault, uit.

 

Het Renaulution-plan omvat de volgende hoofdelementen:

  1. De efficiëntie verbeteren binnen de specifieke functies die verantwoordelijk zijn voor de competitiviteit, de kosten, de ontwikkelings- en doorlooptijd.

Al deze inspanningen zullen de veerkracht van Groupe Renault versterken en zijn break-evenpunt tegen 2023 met 30% verlagen.

  1. De vier business units voorzien van een sterke identiteit en positionering. Deze nieuwe organisatie zal het mogelijk maken om een evenwichtigere en meer rendabele productportfolio te creëren, met 24 lanceringen tegen 2025 – waarvan de helft in de C/D-segmenten – en minstens 10 elektrische voertuigen.

De combinatie van het productoffensief en deze nieuwe waardegedreven organisatie zal leiden tot interessantere prijzen en een betere productmix.

Renault. De “Nouvelle Vague”

Het merk belichaamt moderniteit en innovatie binnen en buiten de auto-industrie, bijvoorbeeld op het gebied van energie, technologie en mobiliteit.

In het kader van zijn strategie zal het merk zijn segmentmix opkrikken met een offensief in het C-segment. Het zal ook zijn posities in Europa versterken, terwijl het zich concentreert op rendabele segmenten en kanalen op belangrijke markten zoals Latijns-Amerika en Rusland.

Renault zal voortbouwen op onze sterke troeven:

 Dacia-Lada. Gewoon alles.

Dacia, onveranderd maar met een frisse toets, en Lada, dat nog altijd robuust en solide blijft, zullen betaalbare producten blijven aanbieden, gebaseerd op beproefde technologieën en bestemd voor kopers die op zoek zijn naar een slimme aankoop, terwijl ze toch in het C-segment terechtkomen.

Alpine

Het merk Alpine brengt de wagens van Alpine, Renault Sport Cars en Renault Sport Racing samen in een nieuwe, volwaardige entiteit die zich zal toeleggen op de ontwikkeling van exclusieve en innovatieve sportwagens.

Mobilize, ruimer dan de auto

Deze nieuwe commerciële entiteit wil nieuwe bronnen wan winst ontwikkelen uit data-, mobiliteits- en energiediensten ten gunste van de gebruikers van voertuigen en tegen 2030 meer dan 20% van de inkomsten van Groupe Renault genereren.

Mobilize zal Groupe Renault in staat stellen zich sneller te positioneren in de nieuwe wereld van de mobiliteit door oplossingen en diensten aan te bieden aan andere merken en externe partners.

Dit plan zal worden voorgelegd aan de werknemersvertegenwoordiging in overeenstemming met de geldende reglementering.

De presentatie is beschikbaar op de website www.groupe.renault.com. Ga voor meer informatie naar de website renaulution.com.

[1]      Het 2o22-plan dat als doel heeft de vaste kosten met meer dan 2 miljard euro over 3 jaar te verminderen, werd op 29 mei 2020 voorgesteld.
[2]  Operationele free cashflow van de autosector: kasstromen na intresten en belastingen (exclusief ontvangen dividenden van beursgenoteerde vennootschappen) min materiële en immateriële netto-investeringen van overdrachten +/- de variërende behoefte aan werkkapitaal
[3] ROCE= Auto Operating Profit (incl. AVTOVAZ) * (1 – gemiddelde belastingvoet) / (PP&E + immateriële activa + financiële activa – investeringen in RCI/Nissan/ Daimler + behoefte aan werkkapitaal)
[4] Met een gelijkaardige samenstelling.